De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

Batigoal

Well-known member
Vorig jaar had Ajax het beste materiaal. Nu zijn Timber en Tadic vertrokken en zijn er ook twee nieuwe spelers aangetrokken. Hoezo zou Ajax dan geen selectie hebben om voor de titel te spelen? PSV is er hooguit qua trainer erop vooruit gegaan.
Ook in de breedte zijn er nog een aantal spelers vertrokken, waardoor je op een aantal posities geen alternatieven met ervaring hebt. Achter Brobbey zit helemaal geen spits meer, in Jong Ajax is alleen Rasmussen over die van originele een buitenspeler is. Centraal achterin hebben we alleen Hato (17) en Kaplan (20) die tot en met oktober geblesseerd is. In de voorbereiding staan daarom Milovanovic (19), Aertssen (18) en Gooijer (18) achterin, waarvan alleen Aertssen redelijke KKD-ervaring heeft (en niet goed genoeg voor de Eredivisie btw). Op rechtsbuiten hebben we alleen de wisselvallige Conceicao over als Kudus vertrekt (en daar lijkt het sterk op).

Dan nog niet te spreken over het aantal spelers dat niet voldoet; op linksback de zeer zwakke Wijndal en als alternatief Salah-Eddine die bij FC Twente reserve was en weinig in actie kwam. Rechtsachter zal Rensch wel basisspeler zijn, maar dat is ook geen hoogvlieger. Sanchez hoopt men nog te verkopen. Middenveld is wel aardig, al mis je een goeie 10. Klaassen zagen we vorig seizoen al dat hij gewoon niet meer het niveau haalt van vroeger en in de voorbereiding is hij eigenlijk iedere wedstrijd één van de mindere spelers. Er gaan al geruchten dat ook zijn contract ontbonden gaat worden.

Kortom, een handjevol spelers die prima zijn, maar ook een aantal die vorig jaar al door de mand vielen. Plus op een aantal posities mis je alternatieven als er eens een blessure komt. Dat is allemaal echt te weinig. Overigens heeft ook Berghuis gisteren in een interview gezegd dat deze selectie niet goed genoeg is om doelstellingen te behalen. Dat een speler dat al zegt is ongewoon.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Verrassend, de Feyenoorders branden hem al af, de Ajacieden zien juist positieve dingen.
Ik zie trouwens ook wel positieve dingen in dat interview. Dat hij af wil van die maniertjes en de focus wil hebben op het voetbal, bijvoorbeeld. Maar ook tactisch dat hij wil variëren met zijn middenveld is op zich slim. En hij wil veel directer voetbal gaan spelen, sneller de lange bal. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Verder heb ik een heel hoge pet op van Maduro, die toverde met de o21 van Almere City.

Wat ik ook interessant vind in dat interview is dat hij de data aanhaalt die hij van de KNVB heeft gekregen, waarin bleek dat de internationals van Feyenoord vele malen fitter waren dan die van Ajax. Het wordt me echter niet helemaal duidelijk in dat interview hoe hij denkt dat gat te gaan dichten. Hij heeft het eigenlijk alleen over harder trainen, maar ik kan alvast verklappen dat dat niet het antwoord is. Feyenoord heeft vijf fulltimers in dienst die op het gebied van kracht, fysieke gezondheid, voeding, etc voor elke selectiespeler een individueel plan te maken om zo fit mogelijk te worden. Daarnaast trainen veel Feyenoordspelers voor zichzelf in de gym. Ik zeg niet dat dit bij Ajax niet gebeurt, het lijkt me zelfs heel sterk dat ze hier niets mee doen, maar ik lees er niks over in het interview.

Wat betreft de selectie snap ik de zorgen wel. Zeker als Alvarez en Kudus daadwerkelijk nog gaan vertrekken. Je hebt eigenlijk maar één verdediger (Hato) die écht voldoet en die jongen is 17. Rensch kan wellicht nog een stap zetten in zijn ontwikkeling, maar moet een klap beter dan afgelopen seizoen. Je hebt twee zekerheidjes op het middenveld (Vd Boomen en Berghuis) en twee grote talenten (Vos en Tahirovic). Klaassen wordt met het jaar minder en Taylor vind ik een voetballer voor FC Utrecht ofzo. En in de aanval dan Bergwijn en Brobbey die normaal gesproken zeker het niveau hebben. Al heb ik persoonlijk ook een hele hoge pet op van Godts, die volgens mij ook vanaf rechts kan spelen. Die jongen gaat een sensatie worden.

Maar al met al heb je dan niet eens een complete basisploeg van het niveau dat Ajax zou moeten nastreven. Laat staan wat er gebeurt als je te maken krijgt met blessures en schorsingen. Ik lees dan dat Mislintat bewust wacht op het belangrijkste target van de scoutingslijst, zodat het zeker weten een versterking is, in plaats van eerder zaken doen met nummer 2 of 3 van de lijst. Dat vind ik een risicovolle tactiek. Je ziet bijvoorbeeld bij zo'n Sutalo, het grootste target van allemaal, dat de concurrentie hevig is en het dus allerminst zeker is of hij wel voor Ajax gaat kiezen. Hoewel ik de indruk krijg dat Mislintat en Steijn wel vrij zeker zijn van zijn komst.

Ik blijf er wel bij dat je Mislintat pas aan het einde van de window echt kunt beoordelen. Stel hij haalt deze week Sutalo, Spertsyan en nog een linksbenige verdediger naar Amsterdam, ziet de wereld er weer heel anders uit. Dus het zijn kortom wel interessante tijden om Ajax te volgen. Het kan alle kanten op.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Met dat we gaan voor de nummer 1 targets vraag ik mij ook af of hij denkt dat andere clubs bij de nummer 9 of 10 op de lijst beginnen. Verder eens dat je wel op tijd op de juiste momenten moet bewegen. Leuk dat je 27 augustus de nummer 1 target ziet afhaken en je dan een paar dagen de tijd hebt om door te schakelen. Verder is het handig als die spelers beter eerder dan later binnenkomen. Ze zullen over het algemeen nog geen Nederlands kunnen.
 

Batigoal

Well-known member
Is ook meer een uitspraak voor de bühne denk ik. Uiteraard gaat Ajax schakelen als de eerste targets afhaken. Ze zullen niet met 2 onervaren tieners achterin het seizoen willen spelen.

Sutalo lijkt me trouwens onwaarschijnlijk en wat duur. Voor wat minder geld heb je Vitik van Sparta Praag wat ook gewoon een groot talent is. Gezien de bezetting achterin is beiden uiteraard de ideale oplossing, maar goed dat lijkt me sterk in een zomer waarin we de hand op de knip houden.

Dit is ook wel een droeftoeterinterview hoor van Berghuis hoor. Ik denk dat die de volgende kan zijn die er uitvliegt.
Wat is er mis met dat interview eigenlijk?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Wat is er mis met dat interview eigenlijk?
Niets, het is een prima interview. Ik heb er zelfs een beetje spijt van dat ik het bekeken heb, want ik krijg gelijk weer een beetje sympathie voor Berghuis. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. ;)
 

Max

Administrator
Forumleiding
Kan ook nog eens een oprotbakje worden. Vrij bijzonder dat de trainer openlijk afstand neemt van zijn TD en niet rustig de boel sust. Je kan gewoon aangeven dat er nog werk aan de winkel is, omdat veel spelers laat zijn gekomen en uit een andere cultuur komen. Je hoeft niet per se met verwijten richting de TD te komen en sterke vraagtekens bij je spelers hun kwaliteiten te zetten. Dat kan altijd nog.

Wat velen al dachten is Steijn niet echt een Ajax trainer. Totaal niet een scherpe spelvisie wat hem nu ook niet helpt om het elftal aan de praat te krijgen. Zijn interview met dat Nederlands de voertaal zou zijn was ook waanzinnig in Amsterdam en bij een club als Ajax.

Neemt overigens niet weg dat Mislintat ook verantwoordelijk is voor het aanstellen van Steijn en dat dat wellicht net als het last minute halen van de halve selectie wellicht niet heel handig is geweest.
 

Batigoal

Well-known member
Ik ben van beiden nog niet overtuigd, maar voor je werkrelatie met zowel spelersgroep als TD waren deze uitspraken niet handig.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Als hij zich op de vlakte had gehouden, dan hadden beide de tijd gehad om het zich te laten ontwikkelen. Nu staat alles gelijk onder druk, voorzover dat het al niet zou staan bij een club als Ajax.
 

zwammy

Well-known member
Goed, alle gekheid op een stokje. Het is niet verrassend natuurlijk wat hier gebeurt. Het ligt nooit aan Steijn bij tegenslagen en bij voorspoed door z'n gouden lul. Maar dit is wel erg snel dat hij zich laat kennen door de td in de zeik te zetten. Was bij NAC ook toen het geval alleen wij hebben 1 NAC watcher die ondertussen ook beek vooruit en FC Bavel moet bijhouden, dan komt dat niet zo snel naar buiten.

Succes Ajacieden, voor jullie te hopen dat z'n gouden lul gaat werken.
 

zwammy

Well-known member
Steijnout is al trending op Twitter. En wat waren de mannen allemaal boos om een spelletje op de open dag van een provincie clubje. Het is allemaal zo schattig.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Steijnout is al trending op Twitter. En wat waren de mannen allemaal boos om een spelletje op de open dag van een provincie clubje. Het is allemaal zo schattig.

Staat niet op het lijstje van de F-Side, dus Steijn moet blijven!!!
 

Susaa

Well-known member
Dit wordt dus helemaal niks……met Steijn.

Danny Blind of Frank de Boer zullen wel gevraagd worden om er nog iets van te maken dit seizoen…

toch ?
 
Bovenaan