De (tijdelijke) trainer van Ajax: John van 't Schip

Eef de Kip

Well-known member
Lastig om obv een stukje knip en plakwerk een beeld te vormen, mijn ding is het ook niet hoor maar ik denk oprecht dat tegenwoordig elke trainer bij de gemiddelde BVO er op deze manier in staat. Ik denk dat bijv Bosz en ook Slot trainingen op deze manier leiden.
Ik vind het iig niet zo heel spannend en het zal me verder ook een zorg zijn eerlijk gezegd, als hij maar presteert maar goed, dat zal al lastig genoeg worden maar ik ben erg benieuwd hoe het uit gaat pakken.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dit is het hele artikel.

SPEELWIJZE​

‘We willen 4-3-3 gaan spelen, altijd. De manier waarop we dat doen, daar kun je in variëren. Kies je voor één controleur, een controleur met een passer én tien, of twee controleurs en een tien? Je gaat naar nuances zoeken voor wat op een bepaald moment het beste past, met als basis 4-3-3 met buitenspelers, het Ajax-DNA. Daar sta ik voor.’
‘We zijn deze week heel nadrukkelijk de speelwijze aan het ontwikkelen. Hoe zetten we druk? Hoe is dan de bezetting op het middenveld? Hoe hoog willen we dat doen en hoe zijn dan de onderlinge afstanden? Daar trainen we op, ook laten we beelden zien. We hadden eergisteren een zes tegen vier-oefening voor het druk zetten, gisteren hebben we die oefening uitgebreid, inmiddels hebben we het ook in een elf tegen elf gedaan. Zo ga je je speelwijze ontwikkelen. Je wilt uit kunnen gaan van vastigheden en vervolgens kijk je per wedstrijd hoe je kunt variëren. Zet je met drie man druk, of laat je de nummer 10 uitstappen? Belangrijk is dat tegenstanders niet weten wat we gaan doen. Daarbij zoek je ook spelers die het gogme hebben op dat op de juiste manier en momenten uit te voeren. Dat begeleiden is een mooi proces.’
De trainer probeert de onderlinge samenwerking ook op een meer impliciete wijze te sturen, namelijk door Nederlands als voertaal te hanteren. Steijn: ‘Als je een of twee jaar in Nederland bent, dan mag je weten waar het over gaat. Dat hoort bij het werk waar je dik voor betaald wordt. In elk ander vakgebied leer je de taal als je naar het buitenland gaat. Dat is punt één. Het tweede is dat ik wil dat er een connectie is tussen spelers, dat ze met elkaar aan de slag gaan. Op de training hoorde ik Benjamin Tahirovic onlangs aan Davy Klaassen vragen wat ik met een bepaalde aanwijzing bedoelde. Dat is precies wat ik wil, dat ze met elkaar bezig gaan, dat is de achterliggende gedachte. En natuurlijk leg ik dingen extra uit in het Engels als ik denk dat dat nodig is, of als spelers om uitleg vragen.’

KARAKTER​

‘Jongens als Hedwiges Maduro en Richard Witschge hebben het Ajax-DNA. Wellicht kan ik vanuit mijn kant daar een stuk karakter aan toevoegen. Mooi en attractief voetbal moet tot winst leiden, dat staat voorop. Maar het moet óók ten koste van alles, in de goede zin van het woord. Als team strijden, het samen doen, zorgen dat het elftal niet uit elkaar valt, dat ruimtes goed benut worden. Dat wil ik toevoegen aan het Ajax-DNA. Stel: er wordt een bal op doel geschoten. Ben je dan bereid om je ervoor te gooien, of trek je je hoofd in? Dat laatste, daar kan ik niet tegen.’
‘Die mentaliteit proberen we er in te krijgen door bijvoorbeeld veel winst- en verlieselementen toe te voegen aan oefeningen. De verliezende partij ruimt op, of de eerste foute bal in een pass- en trapspel betekent dat de hele ploeg moet opdrukken. Dat lijkt misschien kinderachtig, maar het geeft ook een bepaalde verantwoordelijkheid aan spelers. Zo probeer ik er vanuit mijn achtergrond een winnaarsmentaliteit in te krijgen.’

‘Waar ik ook met de spelers over gesproken heb, is dat ik af wil van het reageren in het veld. Als trainer van Sparta ergerde ik me kapot aan het gedrag van sommige spelers van Ajax en PSV tijdens de bekerfinale. Ik vind dat je jezelf tekort doet met zulk gedrag. Stevig spelen mag, een keer ageren naar een scheidsrechter kán, maar ik wil af van het réageren en het irritante gedrag.’
Tijdens de training van donderdag viel een terechtwijzing van Steijn richting Jay Gorter op. De doelman protesteerde aanhoudend tegen een door Steijn toegekend doelpunt, waarna de trainer hem de les las.
Steijn: ‘Als ik een partij leid en een beslissing neem, dan moet het klaar zijn. Dan moet je niet door blijven gaan, want dan grijp ik in. Ik accepteer dat niet als trainer. Iedereen maakt fouten, maar er zijn regels. Dit heeft ook met mentale weerbaarheid te maken. Dingen zitten niet altijd mee, in een wedstrijd heb je weleens pech, een scheidsrechter maakt weleens een verkeerde beslissing. Dan moet je niet zeiken, maar doorgaan. Dat is wat ik wil toevoegen aan de ploeg. Doe je ding, wees mannelijk. Als je dát kunt combineren met kwaliteit, kan dat weleens een heel goed recept worden.’
Steijn heeft het voorval met Gorter naderhand uitgesproken. ‘Ik heb het uitgelegd, hij heeft zijn excuses aangeboden en dan is het klaar. Ik heb het ook aan de groep uitgelegd: dit is hoe we het nu doen, dus ophouden met zeuren en zaniken. Want de consequentie is heel simpel. Blijf je zeuren en zaniken? Dan blaas ik de partij af, ga ik op de bank zitten en laat ik ze een uur rennen.’

TRANSFERS​

Feit is dat de selectie van Ajax op dit moment nog verre van compleet is. Steijn zegt dat hij niet nerveus wordt van het uitblijven van versterkingen. ‘Natuurlijk is het een feit dat je je groep zo snel mogelijk compleet wil hebben én dat de competitie over twee weken voor de deur staat. De reden dat ik niet nerveus word, is dat we bezig zijn met uitstekende vervangers te halen voor de spelers die weg zijn gegaan. We willen nog niet voor onze nummers twee of drie gaan, we willen echt op elke plek voor de beste kandidaat gaan, het gevolg is dat het helaas iets langer duurt.’
Vervelend neveneffect van het lange wachten is dat het voor Steijn lastig is om een spelers als Edson Álvarez en Mohammed Kudus te overtuigen van een langer verblijf in Amsterdam. Daarvoor is het perspectief dat Steijn hen kan bieden op dit moment niet prikkelend genoeg. ‘Daar heb je mee te maken, vanuit hun oogpunt is dat ook logisch.’

Door het uitblijven van versterkingen heeft een aantal spelers van Jong Ajax de kans gekregen zich te laten zien aan Steijn. 'Van een aantal jonge spelers ben ik zeer gecharmeerd. Ik moet oppassen dat ik geen namen vergeet, maar Silvano Vos, Kristian Hlynsson, Olivier Aertssen en Mika Godts doen het erg goed.'
'Los van het aantrekken van nieuwe spelers is het ook mijn taak om spelers die we hebben beter te maken.’ Steijn ziet wat dat betreft veel intrinsieke motivatie in zijn selectie. ‘Spelers zoeken het bij zichzelf wat er afgelopen seizoen gebeurd is, ze wijzen niet. Devyne Rensch kan beter, Owen Wijndal kan beter, Kenneth Taylor heeft een behoorlijk seizoen gedraaid, maar bij Oranje een tik gekregen. Brian Brobbey heeft het zwaar gehad. Ze willen laten zien wat ze in hun mars hebben.’
‘Intern is de afspraak gemaakt dat we deze zomer pas mochten investeren nadat er verkocht was. Dan kan ik wel anders willen, maar dat is hoe het is. We werken goed samen. De scouting en Sven (Mislintat, red.) komen met namen en lijstjes, waar we vervolgens als staf naar gaan kijken. Als het ons lukt om de spelers te halen die we willen halen, dan hebben we een kampioenswaardige ploeg, daar ben ik van overtuigd.’
 

JMD

Well-known member
Ik krijg hier enorme Gertjan Verbeek vibes van...
Laat het dan maar dezelfde resultaten worden als met Verbeek. :)

PSV heeft ook een nieuwe trainer natuurlijk, maar ik ben echt meer benieuwd hoe Steijn het bij Ajax gaat doen dan Bosz bij PSV. Bosz heeft natuurlijk nog nooit echte prijzen gepakt, maar is wel een trainer die bij topclubs hoort. Steijn bij Ajax komt echter op me over als een mismatch.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Stukjes geknipt uit het stuk van VI.



Ik krijg hier enorme Gertjan Verbeek vibes van...

Ik snap wat je bedoelt, maar toen Jaap Stam soortgelijke dingen zei in zijn 1e interview, waren alle Feyenoorders anders behoorlijk enthousiast.
 

Bernardo

Well-known member
Laat het dan maar dezelfde resultaten worden als met Verbeek. :)

PSV heeft ook een nieuwe trainer natuurlijk, maar ik ben echt meer benieuwd hoe Steijn het bij Ajax gaat doen dan Bosz bij PSV. Bosz heeft natuurlijk nog nooit echte prijzen gepakt, maar is wel een trainer die bij topclubs hoort. Steijn bij Ajax komt echter op me over als een mismatch.
Steijn is eigenlijk gewoon een echte Feyenoord trainer, Slot en Feyenoord is een mismatch.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik snap wat je bedoelt, maar toen Jaap Stam soortgelijke dingen zei in zijn 1e interview, waren alle Feyenoorders anders behoorlijk enthousiast.
En we hebben gezien waar het toe heeft geleid. Ik geloof, met voortschrijdend inzicht, niet zo in trainers die een groep voetballers behandelen als een stel kleuters. En zeker niet iemand met het cv van Steijn (of eerder Verbeek) bij een topclub. Ik kan me er niks bij voorstellen dat een Bergwijn of een Brobbey er harder door gaat lopen als ze van de trainer 25 keer moeten opdrukken na een slechte pass of een uur rondjes moeten rennen na een opmerking. Mijn vermoeden is dat dit zich tegen Steijn gaat keren. Maar we zullen zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: PES5

Max

Administrator
Forumleiding
Ik vind het ook niet echt een match, maar we gaan het zien. Ik vond het Nederlandse element ook vrij bijzonder. Ajax was juist voorloper om zich als internationale club te presenteren en steeds meer uitingen waren in het Engels. De spelers zijn er eventjes en willen dan weer door. We leven niet meer in de jaren negentig.

De stad zit vol met mensen die hier soms al jaren wonen en zich nog steeds bedienen van het Engels. In de horeca, maar ook in veel winkels spreekt het personeel nauwelijks tot geen Nederlands. Mijn vrouw werkte bij SideStep wat helaas recent door Foot Locker is gesloten. Hooguit de helft van het personeel sprak Nederlands. Geregeld was mijn vrouw de enige in de winkel van het personeel die wel een beetje Nederlands sprak. Natuurlijk is Ajax niet de club van dat deel van Amsterdam, maar je bent wel een club van Amsterdam. Hier de nadruk op leggen in je verhaal vind ik bijzonder.

Verder ook gewoon positieve dingen in het verhaal dat het Getafe gedrag wel klaar moet zijn.
 

ALenstra

Well-known member
Het is toch bekend dat Maurice Steijn erg op discipline is gesteld? Hij heeft een enorme hekel aan spelers met maniertjes.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dit is het hele artikel.

Thnks.

Tsja, ik vind het eerlijk gezegd wel meevallen, ik lees iig geen hele rare dingen en misschien dat het op sommige punten wat kinderachtig over kan komen, na vorig seizoen waar je mi de beste selectie hebt en het er op geen enkele manier uit is gekomen denk ik dat een beetje discipline niet zo gek veel kwaad kan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Staan wat open deuren in en de toon is wat kinderachtig en op sommige vlakken wat bekrompen. Verder staan er ook weer niet hele gekke dingen in. Alleen dit verhaal paste beter bij Feyenoord pré Slot.
 

Batigoal

Well-known member
Het is toch bekend dat Maurice Steijn erg op discipline is gesteld? Hij heeft een enorme hekel aan spelers met maniertjes.
Iets wat deze selectie ook kan gebruiken overigens. Dat zagen we vorig seizoen, toen onder 2 verschillende trainers sommige spelers niet vooruit te branden waren. Hij wil ook niet meer dat gezeik op het veld zien met opstootjes enzo. Dat lijkt me positief. Of de manier om die discipline erin te houden de juiste manier is, dat zullen we vanzelf merken.
 

Abubakari

Well-known member
Verrassend, de Feyenoorders branden hem al af, de Ajacieden zien juist positieve dingen.

Ik denk dat Steijn zich een beter moment om te beginnen had kunnen wensen. Na een leegloop, een zwak onrustig seizoen, het gaat deze zomer vooralsnog moeizaam qua aankopen en dan als Ajax trainer met weinig krediet moeten beginnen.
Ik vrees dat dit geen succes gaat worden.
Zulke dingen als in dat stuk gaan zich al gauw tegen je keren als het niet loopt.
Al denk ik dat er in deze fase meer trainers zijn die het niet voor elkaar krijgen. Maar we zullen zien, het begint er vooral mer dat er vlot versterking komt. En daar heeft Steijn weinig invloed op.
 

Batigoal

Well-known member
Overperformeren is het toverwoord hè. En met het jasje dat onze selectie heeft uitgedaan zal Steijn moeten overperformen wil hij er dit seizoen iets van maken!

Er gaat natuurlijk nog wat bijkomen, maar de kans bestaat dat je het grootste gedeelte van augustus met een gemankeerde selectie moet doen; Alvarez en Sanchez hebben voorlopig nog vakantie, Kaplan is nog een paar maanden geblesseerd, Berghuis de eerste 3 wedstrijden geschorst, van Kudus vraag je je af of hij ooit nog terugkeert en Wijndal is er nog steeds.

En dan kan je dus per 1 september zomaar al een aantal punten achterstand hebben op de concurrentie terwijl je dan pas de spelers kunt gaan inpassen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Vorig jaar had Ajax het beste materiaal. Nu zijn Timber en Tadic vertrokken en zijn er ook twee nieuwe spelers aangetrokken. Hoezo zou Ajax dan geen selectie hebben om voor de titel te spelen? PSV is er hooguit qua trainer erop vooruit gegaan. Feyenoord zal ongeveer vergelijkbaar zijn als de Kroaat erbij is gekomen. Het is niet alsof je de vijfde selectie van Nederland hebt. Volgens Spaans 100% de kampioen als Alvarez blijft. Vind ik een waanzinnige uitspraak, maar ik heb niet het idee dat Ajax, Feyenoord en PSV elkaar heel erg gaan ontlopen qua kwaliteit komend seizoen.
 

Abubakari

Well-known member
Vorig jaar had Ajax het beste materiaal. Nu zijn Timber en Tadic vertrokken en zijn er ook twee nieuwe spelers aangetrokken. Hoezo zou Ajax dan geen selectie hebben om voor de titel te spelen? PSV is er hooguit qua trainer erop vooruit gegaan. Feyenoord zal ongeveer vergelijkbaar zijn als de Kroaat erbij is gekomen. Het is niet alsof je de vijfde selectie van Nederland hebt. Volgens Spaans 100% de kampioen als Alvarez blijft. Vind ik een waanzinnige uitspraak, maar ik heb niet het idee dat Ajax, Feyenoord en PSV elkaar heel erg gaan ontlopen qua kwaliteit komend seizoen.
Voetbal is geen rekensom. Zag je vorig jaar ook, Ajax had geen bar slechte selectie maar er zat iets niet goed qua sfeer of vertrouwen. Plus dat je in korte tijd een compleeg succes elftal moet vervangen.
 
Bovenaan