Eigenlijk stel ik dat de veronderstelde voordelen van mixen onder de tweede divisie wel eens wat zouden kunnen tegenvallen.
En dat er ook behoorlijke nadelen aan zitten. ( zondag klaagt nogal dat ze concessies moeten doen aan zaterdag en andersom constateer ik ook hier )
En ik stel dat de zaterdag- en de zondagkolom naast elkaar wat mij betreft de afgelopen jaren goed hebben gefunctioneerd.
En dat het niet echt nodig is om ook de topklassen en de klassen eronder te mixen.
Het enige dat van belang is, is dat er eindelijk een voetbalpiramide komt met doorstroming op alle niveaus. Wat kan daar aan tegenvallen?
Hoezo wordt de zaterdagclubs met het compromis erg tegemoet gekomen ? Die zitten denk ik nog minder te wachten op de zaterdagavond dan de zondagclubs , immers in de zondagtop- en hoofdklasse wordt al regelmatig op zaterdagavond gevoetbald.
Ik kan me de jaren herinneren dat in het amateurvoetbal op zondag de hoofdklasse het hoogst haalbare was en op zaterdag de eerste klasse.
Toen bleek het voetbal op zaterdag toch redelijk populair.
Het zal ontkend worden en ongetwijfeld reacties uitlokken ( niet schelden svp, ik geef slechts mijn mening ), maar ik heb wel eens het idee dat het de criticasters van het zaterdagvoetbal steekt dat de afgelopen jaren het zaterdagvoetbal in top- en hoofdklassen populairder is dan dat op zondag.
En dat het mooi zou zijn daar een eind aan te maken.
De landskampioen zaterdag en zondag spelen al sinds 1969 om het Landskampioenschap. Dat de hoogste klassen in die tijd een andere naam hadden, wat maakt dat uit? Of doel je op de tijd voor 1969?
Dat er in de Topklasse zaterdag meer publiek komt dan in de Topklasse Zondag is vrij logisch. Daar zijn flink wat verklaringen voor. Maar om voor mezelf te spreken, dat steekt niet, ik vind het zelfs volstrekt onbelangrijk. Ik ben ook geen criticaster van zaterdagvoetbal an sich, enkel van de positie waarin de prestatieve verenigingen zich duwen. Ze willen sportief het hoogste, dat zie je nu ook in de race om een plek in de 2e Divisie, en zijn met niet hoeven te spelen op zondag al enorm tegemoet gekomen. Als je sportieve ambities hebt dan moet je je niet laten afleiden door iets triviaals dat voor de betrokken spelers en trainers volstrekt achterhaalt is.