De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Satyr

Administrator
Forumleiding
Zaterdag = Jeugd-dag.

Ohja! Zaterdagclubs hebben geen jeugd, wat dom van me. En al helemaal geen plek.

Normaal speelt de jeugd in de ochtend en dan des te ouder des te later op de dag. En vanaf 11:00 de senioren. Heb je te weinig capaciteit om alles door te laten gaan? Twee opties:

- Alle jeugd of alle senioren spelen uit
- Kunstgras...
 

De Groene Scout

Well-known member
Past bij grote verenigingen echt niet hoor. Door bezuinigingen en overstap op kunstgras moesten veel clubs vaak velden inleveren zodat het nog net past.
De zaterdag is vaak van 8.30 t/m 17.00 uur compleet vol. Senioren er ook nog bij past gewoon niet en bovendien moeten meerdere teams dan het 1e missen omdat ze er niet zijn.
 

noordooster

Well-known member
Toch hoor ik daar weinig zaterdagverenigingen over klagen.
En dat met dat kijken naar het eerste is ook maar betrekkelijk.
Neem clubs als MSC en Be Quick 1887. Ontzettend veel jeugd en ook senioren voetballen daar op zaterdag.
Maar op zondag bij het eerste komen er nauwelijks mensen kijken, ook leden die dan gratis naar binnen kunnen zie je er nauwelijks.
Terwijl ik bij clubs als HZVV en HHC onder de toeschouwers velen zie die eerder zelf hebben gevoetbald.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Daar moet Forza AZ of Joost een lijst van hebben, van zulke verenigingen.

Ik vraag me af hoe bijvoorbeeld IJsselmeervogels en Spakenburg dat doen, als grote clubs.
 

Forza AZ

Well-known member
Ik snap best dat de traditionele zaterdagclubs bezwaar hebben tegen voetballen op zondag. Maar het is toch eigenlijk ook wel belachelijk dat nu de zondagclubs verplicht worden hun thuiswedstrijden te gaan afwerken op zaterdag(avond).
Ieder z'n eigen idee?n en godsdienst, maar het begint me altijd tegen te staan zo gauw mensen vanwege hun idee?n of geloof andersdenkenden hun "wil" gaan opleggen.

Dus wat mij betreft zou het niet meer dan normaal zijn dat iedere club z'n thuiswedstrijden mag afwerken op het tijdstip dat zij dat het meest gepast vinden (vanwege inkomsten, traditie of wat dan ook), en dat de uitspelende club zich daar aan aanpast. Met uitzondering speeldagen dat iedereen tegelijk moet spelen, zoals de laatste speeldag. Dan moet je een compromis sluiten qua aanvangsdag/tijd.
 

noordooster

Well-known member
Kennelijk gaan zondagverenigingen ermee akkoord om op zaterdag te voetballen en gaan zaterdagverenigingen ermee akkoord om te voetballen om 18.00 uur om het door velen gewilde "hogere doel " van gemixte klassen mogelijk te maken .
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Is er iemand die weet waarom het om 18:00 is en niet om 14:30?

Hoeveel man denk je dat er op zaterdagavond rond etenstijd langs de lijn staan, met het Eredivisiegeweld dat om 18:45 ook al begint?
 

noordooster

Well-known member
Is er iemand die weet waarom het om 18:00 is en niet om 14:30?

Hoeveel man denk je dat er op zaterdagavond rond etenstijd langs de lijn staan, met het Eredivisiegeweld dat om 18:45 ook al begint?

Het is een compromis. Overigens mag er in gezamenlijk overleg van die tijd afgeweken worden .
Op dat tijdstip voetballen er van die clubs geen andere teams, maar of er net zoveel toeschouwers of meer komen dan op de gebruikelijke tijd moet je afwachten.
Misschien dat daarom de topklassers eerst ook willen kijken hoe het in de tweede divisie gaat voordat ze akkoord gaan met die regionale indeling.
Want als 18.00 uur minder toeschouwers oplevert dan 14.30 uur is het voordeel van lagere reiskosten ook snel weg.
 

Joost

Well-known member
Wat was jouw 'tegen' qua zaterdagvoetbal, Joost? Even hypothetisch: waarom kan heel Zuid II niet op zaterdagmiddag 14:30 gaan spelen? Wat zijn daar de grote bezwaren tegen? (kom niet met 'boodschappen doen' aan ;) )

Ik heb an sich niets tegen zaterdagvoetbal, enkel tegen de onwil om op zondag te voetballen. Jij als atheist zou toch ook juist enorm tegen die onwil moeten zijn.

Voetballen op zaterdagmiddag is praktisch gezien onmogelijk in Zuid II. Natuurlijk niet bij alle clubs, maar zoals Groene Scout al zegt, zaterdag=jeugddag. Complexen zijn ingesteld op enkel jeugdvoetbal op zaterdag en zitten helemaal vol. Zaterdagclubs hebben dat opgelost door meer velden te hebben.

Bij ons in Herten zijn er 3 wedstrijdvelden. Om 8:45 start de jongste E en F, om 16:00 beginnen de laatste drie wedstrijden. Je kunt praktisch gezien pas om 19:00 het seniorenteam voor het eerst laten spelen. Dat is eigenlijk bij vrijwel alle clubs die 2e klasse en hoger spelen.

Voorbeeldje;
HHC 45 jeugdteams -> 8 velden
SHH 42 jeugdteams -> 3 velden
Gemert 44 jeugdteams -> 4 velden
Scharn 42 jeugdteams -> 4 velden
Spakenburg & IJsselmeervogels samen 65 jeugdteams -> 8 velden

In Losser is er 1 team actief op zaterdag, die trappen om 16:15 pas af.
 

Joost

Well-known member
Zoals gezegd, bij vele zaterdagverenigingen voetballen vele niet-principi?le zaterdagvoetballers.
Zij doen dat om diverse redenen. Zondag voor het gezin, lekker kunnen verdienen of zoals je van bv de spelers bij HHC vaak hoort : op zaterdag is er meer sfeer, meer publiek en is het niveau hoger ( of dat laatste werkelijk zo is weet ik niet )
Maar zoals ik al zei, dat is het punt niet.
Die clubs zijn van de leden en die leden wilden bij de oprichting niet op zondag voetballen en willen dat nu nog niet.... om diverse redenen.
De leden hebben die clubs tientallen jaren terug opgericht om recreatief een balletje te trappen. Dat is niet vergelijkbaar met het prestatieve voetbal dat er nu gespeeld wordt. Ik heb helemaal niets tegen lagere teams die enkel op zaterdag spelen. Ik vind alleen dat wanneer je als club voor het hoogste wilt gaan je geen belemmeringen meer mag hebben.

Je hoeft als gelovig lid ook helemaal niet op zondag te gaan kijken of zelf te spelen, maar waarom belemmer je anderen die daar geen bezwaar tegen hebben?
 

De Groene Scout

Well-known member
Die complexen zijn zo gegroeid door de jaren heen. Wordt je iets kleiner en wil je kunstgras, dan moet je een veld inleveren aan de gemeente bijv.
Berekeningen worden gemaakt met het aanbod van zaterdag/zondag.
Bij Losser moeten we momenteel dus alles afwerken op 3 velden. Op zaterdag dus ongeveer 35 jeugdteams en een caf?team om 16.15 uur, op zondag de overige 8 seniorenteams.
Dat past er dus echt niet bij. Voor HSC'21 gelden soortgelijke cijfers.
De ruimte is er gewoonweg niet om die zondagteams er ook nog eens bij te hebben zowel niet op het veld als qua kleedkamers.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Oke, maar we hebben het eigenlijk alleen over het eerste team van een zondagteam. Dat de bierbuiken en andere mindere goden op zondag spelen is prima.

Iemand als De Groene Scout is dus met een beetje pech (of geluk) de gehele zaterdag en zondag bezig met amateurvoetbal? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo'n tolerante vrouw heeft...
 

noordooster

Well-known member
Spelers die lid worden van een zaterdagvereniging als ACV, IJsselmeervogels, Harkemase Boys, HZVV, Excelsior '31, ONS, Staphorst , HHC of Genemuiden weten dat deze niet op zondag speelt of gaat spelen.
Er is voor hen geen belemmering, want als ze op zondag willen voetballen weten ze dat ze een andere club moeten kiezen.
( Overigens heb je ook verenigingen met zowel op za of zo prestatief voetbal of met alleen recreatief voetbal op zondag )
Wanneer je dergelijke verenigingen zou " dwingen " op zondag te spelen in een gemengde competitie zouden ze dat weigeren en dan zouden er geen gemixte competities mogelijk zijn.
Ik vermoed dat veel zaterdagverenigingen helemaal geen behoefte hebben aan gemixte competities, waarbij de helft of meer van de wedstrijden zaterdag om 18.00 uur is en liever de scheiding zaterdag/zondag houden zoals die nu is.
Ondanks het moeten spelen op zaterdag is de behoefte aan gemixte competities bij zondagverenigingen groter krijg ik het idee. Je ziet nu in de zondagtop- en hoofdklassen ook al regelmatig dat er op zaterdag gespeeld wordt.
Juist ook de KNVB wilde za/zo mixen in de tweede divisie en dat kon kennelijk alleen met dat 18.00 uur-compromis.
 

Joost

Well-known member
Spelers die lid worden van een zaterdagvereniging als ACV, IJsselmeervogels, Harkemase Boys, HZVV, Excelsior '31, ONS, Staphorst , HHC of Genemuiden weten dat deze niet op zondag speelt of gaat spelen.
Er is voor hen geen belemmering, want als ze op zondag willen voetballen weten ze dat ze een andere club moeten kiezen.
( Overigens heb je ook verenigingen met zowel op za of zo prestatief voetbal of met alleen recreatief voetbal op zondag )
Wanneer je dergelijke verenigingen zou " dwingen " op zondag te spelen in een gemengde competitie zouden ze dat weigeren en dan zouden er geen gemixte competities mogelijk zijn.
Ik vermoed dat veel zaterdagverenigingen helemaal geen behoefte hebben aan gemixte competities, waarbij de helft of meer van de wedstrijden zaterdag om 18.00 uur is en liever de scheiding zaterdag/zondag houden zoals die nu is.
Ondanks het moeten spelen op zaterdag is de behoefte aan gemixte competities bij zondagverenigingen groter krijg ik het idee. Je ziet nu in de zondagtop- en hoofdklassen ook al regelmatig dat er op zaterdag gespeeld wordt.
Juist ook de KNVB wilde za/zo mixen in de tweede divisie en dat kon kennelijk alleen met dat 18.00 uur-compromis.

Dat zeg je nu voor de 12e keer maar ik heb ook al 11 keer aangegeven dat het bij het recreatieve voetbal ook geen bezwaar is. Enkel bij het prestatieve elftal zou in een competitie moeten spelen waarbij ook op zondag gespeeld zou kunnen worden.
 

noordooster

Well-known member
Dat zeg je nu voor de 12e keer maar ik heb ook al 11 keer aangegeven dat het bij het recreatieve voetbal ook geen bezwaar is. Enkel bij het prestatieve elftal zou in een competitie moeten spelen waarbij ook op zondag gespeeld zou kunnen worden.

En ik probeer je steeds aan te geven dat niet gaat gebeuren, hoe graag je het ook zou willen.
 

Joost

Well-known member
Terug naar die mogelijke regionale indeling. Ik ben namelijk bang dat het een hoop onvrede gaat opleveren.

Als we kijken naar de clubs die zich momenteel voor de topklasse zouden plaatsen (nummers 8 tm 15 huidige TK, 6 beloftenteams, 6 koplopers hoofdklasse) dan ligt het zwaartepunt in Zuid Holland.

Friesland; 2x Sneek en Harkema,
Gronignen; Be Quick
Drenthe; niets
Overijssel; HSC 21
Gelderland; DVS'33, Achilles 29, De Graafschap
Flevoland; Almere
Brabant; Dongen, Brabant United, JVC
Limburg; EVV
Zeeland; niets
Utrecht, Magreb Hercules, IJsselmeervogels
Noord Holland; AZ, Volendam, Huizen
Zuid Holland 9 clubs

Als je een werkelijke Noord-Zuid scheiding gaat aanhouden dan ligt een grens vermoedelijk tussen Den Haag en de Bollenstreek. Daar zullen ze in die regio niet blij van worden.
Oost-West is voor de clubs in Friesland en Limburg een drama.

Het meest voor de hand liggend is een splitsing Zuid-West & Noord-Oost waarbij clubs uit Noord en Zuid Holland gescheiden worden.
 

noordooster

Well-known member
Ja, bv Noordwijkerhout en Lisse naar Noord en Quick Boys en Rijnsburg naar zuid :)
Je zou zo'n mogelijke "regionale" indeling moeten vergelijken met een traditionele za - zo indeling en dan kijken naar de voor- en nadelen :
reiskosten - wel of niet gewenste aanvangstijden - meer of minder recette en kantine inkomsten - publiek enz.
Wat zou dan de conclusie worden ?
 
Bovenaan