De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Bonehead

Well-known member
Het liefst op het kloten-tijdstip van zaterdagavond om 18.00 uur.

Als je wilt samenwerking moet je concessies doen. Je kunt niet verwachten dat dit concessies louter van de andere kant komen.

De hoop dat zaterdagclubs op zondag gaan voetballen is een ijdele. Vooral de clubs uit de bevingelijke regio's zullen zich afscheiden en het lijkt mij niet wenselijk voor het voetbal.
 

SanMark.

Well-known member
Noord-ooster :En ja, je hebt gelijk hoor, de zaterdagclubs lappen al jaren de regels aan hun laars omdat ze niet op zondag willen voetballen.
Reactie SanMark: Nee door al tientallen jaren zwart te betalen.

En waar zeg ik dat het alleen door de zaterdagclubs word gedaan ?
 

de waan

Well-known member
Als je wilt samenwerking moet je concessies doen. Je kunt niet verwachten dat dit concessies louter van de andere kant komen.

De hoop dat zaterdagclubs op zondag gaan voetballen is een ijdele. Vooral de clubs uit de bevingelijke regio's zullen zich afscheiden en het lijkt mij niet wenselijk voor het voetbal.

He kut, nuance, wat moeten we daar nou weer mee.
 

noordooster

Well-known member
Je moet gewoon een goede piramide krijgen en dan kun je niet met twee competities naast elkaar werken.

Het competitiemodel in de jaren voor de Topklassen was prima
En het competitiemodel met die Topklassen wat er tot vorig seizoen was voldeed ook goed, zeker in de zaterdagkolom.
Had de verplichte promotie gekoppeld aan die 2 topklassen , had het piramide genoemd , en je had een goede piramide.

Overigens wordt wat we nu hebben ook piramide genoemd en heb je ook gewoon zaterdag- en zondagklassen.
Behalve die onnodige tweede divisie is daar niks mis mee.

Ik geloof dat je ook bij de voetbaldames in Nederland zaterdag en zondag competities hebt. Prima, mooi zo laten, elk wat wils.
 

SanMark.

Well-known member
Ik geloof dat je ook bij de voetbaldames in Nederland zaterdag en zondag competities hebt. Prima, mooi zo laten, elk wat wils.

Ja maar niet op de 2 hoogste niveaus.

Kom je in de topklasse dan is het geen za zo.

En dan praat je over een competitie die veel kleiner is dan bij de mannen. Dus dat zou je bij de mannen door kunnen trekken tot bv de hoofdklasse.
 

noordooster

Well-known member
Ja maar niet op de 2 hoogste niveaus.

Kom je in de topklasse dan is het geen za zo.

En dan praat je over een competitie die veel kleiner is dan bij de mannen. Dus dat zou je bij de mannen door kunnen trekken tot bv de hoofdklasse.

Ik zou zeggen , bij de mannen net als bij de vrouwen op de beide hoogste niveaus ( dus eredivisie en JL )geen za-zo.
 

bqandy

Well-known member
Ergens terug las ik iets over de UEFA en daardoor "gedwongen" promotieregelingen. Tenminste dat was het KNVB verhaal. De topklasse werd ingevoerd, later de tweede divisie om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb me altijd al afgevraagd of dat wel klopte. Je had toch de amateurkampioen altijd de mogelijkheid kunnen geven om te promoveren naar de profs? Daar was geen nieuwe opzet voor nodig. Na al dit geouwehoer verlang ik bijna terug naar de ouderwetse competitie met een hoofdklasse A, B en C op beide dagen. Kampioenen tegen elkaar en dan: Promoveren? "Nee, want dan gaan we naar de klote". Maar het lijkt wel op doordrammen van de KNVB. Promoveren moet, laat de clubs wennen aan contractspelers. Een dispensatie voor Achilles'29 met misschien wel fatale gevolgen voor die club, als er degradatie naar de 2e divisie volgt.

De JL zit al vol met beloften/dispensatieclubs die niks mogen winnen. Je zou bv een periode aan een beloftenclub kunnen laten en dan in de eindstand zaken doen. Ik noem maar wat. Laatst in de JL. Ajax 2 wint de periode, hoezo wint? Jong Ajax wint niks, behalve wat eer. VVV richting eredivisie met 14 punten voorsprong op naatste concurrent Volendam dat vierde staat. De JL en tweede en derde divisie worden een speeltuin voor de profs. Lekker weerstand krijgen, maar nul ambiance. Sportief kunnen de beloftes wel wat. Zo eerlijk ben ik dan ook wel in deze "nachtgedachte". Trusten of goedemorgen. :)
 

noordooster

Well-known member
Ergens terug las ik iets over de UEFA en daardoor "gedwongen" promotieregelingen. Tenminste dat was het KNVB verhaal. De topklasse werd ingevoerd, later de tweede divisie om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb me altijd al afgevraagd of dat wel klopte. Je had toch de amateurkampioen altijd de mogelijkheid kunnen geven om te promoveren naar de profs? Daar was geen nieuwe opzet voor nodig. Na al dit geouwehoer verlang ik bijna terug naar de ouderwetse competitie met een hoofdklasse A, B en C op beide dagen. Kampioenen tegen elkaar en dan: Promoveren? "Nee, want dan gaan we naar de klote". Maar het lijkt wel op doordrammen van de KNVB. Promoveren moet, laat de clubs wennen aan contractspelers. Een dispensatie voor Achilles'29 met misschien wel fatale gevolgen voor die club, als er degradatie naar de 2e divisie volgt.

Prima reactie.
Ook ik vraag me wel eens af of dat verhaal van de UEFA wel klopt..
Jij vraagt het je ook af. Weet je meer ?
Maar dan nog. Daar was geen tweede divisie voor nodig.
Met jou verlang ik zeer terug naar de perioden waarin de 6 hoofdklassen het hoogste niveau van Nederland vormden en in iets mindere mate , naar de periode met de 2 topklassen.
 

Joost

Well-known member
Dat UEFA verhaal klopt.

Het is ook een van de redenen waarom de gesloten competitie in Belgi? uiteindelijk geen doorgang vond en waarom er in Schotland tegenwoordig een play-off is tussen de nummer laatst van het 4e niveau en de winnaar van de Lowland of Highland League.

Doorstroming was noodzakelijk en zie ik ook echt als meerwaarde voor de piramide, alleen had dat direct bij invoering van de Topklasse fatsoenlijk geregeld moeten worden.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Wat ik begrepen heb, is dat de KNVB (nadat de Jupiler League open moest) er voor koos om ??n divisie eronder te zetten, zodat je geen gezeik kreeg met wie er moet promoveren. Met de hoofdklasses had je 6 kampioenen, waarvan er minimaal 5 niet eens wilden promoveren. Dan krijg je dus ploegen die met opzet gaan/willen verliezen tegen elkaar en uiteindelijk moet er toch ??n omhoog. Nu is dat de winnaar van de Tweede Divisie, gelukkig voor de KNVB is dat nu toevallig een Jong team, die willen ten minste omhoog.

Uiteraard kan een AFC of andere promotieweigeraar altijd nog bewust 2e worden, maar da's de keus van ??n team.
 

de waan

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.
 

Batigoal

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.

Dit. Als de KNVB een opbouwsysteem invoert zodat clubs geleidelijk de faciliteiten moeten verbeteren en de bond zelf iets soepeler om gaat met contracten is de Tweede Divisie de ideale overgangsklasse. En hoeven clubs niet bang te zijn door te stoten naar de Jupiler League. Uiteindelijk wordt dat weer een doel i.p.v. doemscenario.
 

bqandy

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje. Het niveau in eerst de Topklasse en nu de Tweede Divisie is ook echt enorm toegenomen, wat dat betreft hebben de amateurtoppers elkaar echt in positieve zin opgejaagd qua niveau. Over de details kun je van mening verschillen (zoals de noodzaak van de Tweede Divisie en - uiteraard - de beloften), maar als je het hokjesdenken even achterwege laat, kan ik echt geen argument bedenken tegen een goede doorstroming en het spitser maken van de piramide.

Het ging me voornamelijk om de redenatie achter de promotieregeling. Het niveau van het voetbal is uiteraard wel beter geworden.
 

noordooster

Well-known member
Het oude systeem met de zes hoofdklassen liep ook echt wel op zijn laatste benen. Daar ontstond een steeds groter verschil tussen de "semiprofclubs" en het rechterrijtje.

Dat dat op de laatste benen liep ben ik niet met je eens.
Kijkend naar de beide hoofdklassen C was het tot het laatste jaar zo dat elke club van de andere kon winnen en dat bij geen enkele wedstrijd winst of verlies vantevoren al vaststond. PKC '83 won zomaar van HHC en dat was niet eens erg verrassend.
En ik meen me te herinneren dat in de laatste jaren voor de invoering van de topklasse de publieke belangstelling in de zaterdag hoofdklasse C ook goed was.
Dat past ook niet bij een competitie op zijn laatste benen.
Natuurlijk bepaalde clubs meer kans in het linkerrijtje te komen dan andere, maar dat zie je bij veel competities, ook bv bij de eredivisie.
 

noordooster

Well-known member
Wat ik begrepen heb, is dat de KNVB (nadat de Jupiler League open moest) er voor koos om ??n divisie eronder te zetten, zodat je geen gezeik kreeg met wie er moet promoveren. Met de hoofdklasses had je 6 kampioenen, waarvan er minimaal 5 niet eens wilden promoveren. Dan krijg je dus ploegen die met opzet gaan/willen verliezen tegen elkaar en uiteindelijk moet er toch ??n omhoog. Nu is dat de winnaar van de Tweede Divisie, gelukkig voor de KNVB is dat nu toevallig een Jong team, die willen ten minste omhoog.
Uiteraard kan een AFC of andere promotieweigeraar altijd nog bewust 2e worden, maar da's de keus van ??n team.

Dat is toch een armoe van jewelste. Dat je die tweede divisie invoert uit angst omdat niemand wil promoveren.
Zoals jij nu terecht opmerkt zijn er ook nu clubs in die divisie die niet graag zouden willen promoveren en dus ook liever niet kampioen willen worden.
Aan dat principe verandert niet veel . En men zal inderdaad blij zijn dat AZ er met kop en schouders bovenuit steekt.
Weten alle andere clubs al ver van te voren dat ze zich niet hoeven voor te bereiden op een jaartje JL.
Maar ik blijf ook van mening dat men zeker in het systeem van vorig seizoen met 2 topklassen die verplichte promotie wel had kunnen realiseren.
Daar was die onnodige oninteressante tweede divisie, met die beroerde wisselende aanvangstijden en met de wetenschap dat de plekken 2 tem 14 alleen maar handhaving en verder niks opleveren , niet voor nodig.
 
Bovenaan