En waarom heb je het ontraden? Sportief gezien is daar geen reden toe! Het zijn enkel sentimenten die hierbij een rol spelen. Im zeg maar zo: Als je graag tegen het eerste team spelen in plaats van het tweede of misschien wel het derde team dan moet je er maar zorgen dat je dit op een sportieve wijze bereikt. Ook op dit punt kan de ultra conservatieve voetballerij nog aardig wat leren van andere sporten.
Hier was ik nog vergeten op te reageren.
Als je alle teams (ongeacht of het het 1e, 2e of 8e is) op sterkte in gaat delen worden de competities een enorme ratjetoe, waarbij zeker vanaf de 1e / 2e klasse de helft uit reserveteams bestaat en dat wordt als je verder afzakt in de piramide alleen maar meer. Ik kan me niet voorstellen dat daar iemand op zit te wachten.
Als je het niet alle teams laat meedoen houd je tot in den treure de huidige problemen:
- Welke reserveteams mogen wel/niet meedoen;
- Welke spelers mogen wel/niet meedoen met als gevolg ofwel verwijten van competitievervalsing ofwel spelers die nergens mee mogen doen;
- Gedoe met teams die niet kunnen promoveren ofwel voor spek en bonen meedoen.
Het onderscheid tussen standaardklassen en reserveklassen is gewoon een prima concept. Bij standaardklassen staat primair het competitie-element centraal, bij hogere reserveklassen de ontwikkeling van spelers en bij lagere reserveklassen recreatieve doeleinden. Als de ontwikkeling van spelers niet meer optimaal is in de reserveklassen moet je ervoor zorgen dat je die competities anders inricht en niet de standaardklassen besmetten met teams die om andere dan zuiver competitieve redenen meedoen.
Vind ik.