De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
Dat stuk gaat enkel over de verplichting en de reactie van de clubs.
Ik denk dat de reactie van de voorzitter van ACV voor veel clubs geldt;

Volgens Osinga gaat " Be Quick " het echt niet doen en gaan ze nog liever de competitie dan maar beginnen met -3.
Dat vind ik opmerkelijk.
Temeer omdat volgens mij de door Be Quick van andere verenigingen gehaalde spelers daar vast niet voor niets gaan spelen.
Zouden die nu al niet krijgen wat een derde divisieclub straks middels contract verplicht is aan enkele spelers te betalen ?
Als dat zo is, dan vind ik de opmerkingen van Osinga hypocriet.
Ook MSC, Alcides, Achilles 1894 en ACV werd om een mening gevraagd, maar ik heb het idee dat zij er voorlopig nog niet mee te maken krijgen en dat het voor hen minder van toepassing is.
 
Laatst bewerkt:

Joost

Well-known member
Volgens Osinga gaat " Be Quick " het echt niet doen en gaan ze nog liever de competitie dan maar beginnen met -3.
Dat vind ik opmerkelijk.
Temeer omdat volgens mij de door Be Quick van andere verenigingen gehaalde spelers daar vast niet voor niets gaan spelen.
Zouden die nu al niet krijgen wat een derde divisieclub straks middels contract verplicht is aan enkele spelers te betalen ?
Als dat zo is, dan vind ik de opmerkingen van Osinga hypocriet.
Hypocriet zijn ze al die zogenaamde traditieclubs. HFC en HBS zijn echt niet vanuit de 3e en 4e klasse naar de Topklasse gekomen op basis van een goede jeugdlichting.
 

de waan

Well-known member
Ik probeer telkens te begrijpen wat er nou zo verschrikkelijk aan is om spelers een klein contractje te geven. Zeker bij AFC en HFC wordt er gewoon grif betaald getuige hun selecties en dat ontkennen ze ook niet. Wat is dan het probleem vraag ik mij af.

Volgens onze man ter plekke krijgen spelers bij Be Quick een vrijwilligersvergoeding (1500 per jaar dacht ik).

Na het eerste seizoen neem ik toch aan dat clubs die niet willen of kunnen voldoen aan de verplichtingen niet worden toegelaten in de 2e en 3e divisie. Je kunt toch moeilijk voortdurend strafpunten blijven uitdelen.
 

SanMark.

Well-known member
Plus voordeel van een contractje is dat als een speler naar een andere club gaat binnen de contracttijd je er nog een paar centen aan kan verdienen
 

Marinos

Well-known member
Ik probeer telkens te begrijpen wat er nou zo verschrikkelijk aan is om spelers een klein contractje te geven. Zeker bij AFC en HFC wordt er gewoon grif betaald getuige hun selecties en dat ontkennen ze ook niet. Wat is dan het probleem vraag ik mij af.

Volgens onze man ter plekke krijgen spelers bij Be Quick een vrijwilligersvergoeding (1500 per jaar dacht ik).

Na het eerste seizoen neem ik toch aan dat clubs die niet willen of kunnen voldoen aan de verplichtingen niet worden toegelaten in de 2e en 3e divisie. Je kunt toch moeilijk voortdurend strafpunten blijven uitdelen.
Waarom zouden spelers tegen ?1500 per jaar bij BE Quick spelen als ze datzelfde bedrag per maand bij een andere club kunnen krijgen?
 

de waan

Well-known member
Verschillende redenen:
- Er zijn niet zo heel veel clubs in het noorden die veel betalen
- De clubs die dat wel doen zijn vaak "suikeroomclubjes" die sportief niet echt interessant zijn (slecht georganiseerd, laag niveau)
- Be Quick is een goede springplank voor jonge spelers met ambitie (elk jaar gaan er wel weer 5 a 10 spelers naar andere clubs die de zakken voller hebben, m.n. Harkemase Boys)
- Veel selectiespelers komen uit de eigen gelederen

En last but not least zal Be Quick ook nog wel wat doen in het "randvoorwaardelijke" (baantjes, stages etc.) maar daar zal bqandy vast wel meer over weten.
 

noordooster

Well-known member
Verschillende redenen:
- Er zijn niet zo heel veel clubs in het noorden die veel betalen
- De clubs die dat wel doen zijn vaak "suikeroomclubjes" die sportief niet echt interessant zijn (slecht georganiseerd, laag niveau)
- Be Quick is een goede springplank voor jonge spelers met ambitie (elk jaar gaan er wel weer 5 a 10 spelers naar andere clubs die de zakken voller hebben, m.n. Harkemase Boys)
- Veel selectiespelers komen uit de eigen gelederen

En last but not least zal Be Quick ook nog wel wat doen in het "randvoorwaardelijke" (baantjes, stages etc.) maar daar zal bqandy vast wel meer over weten.

En nog een andere reden:
Be Quick is de hoogst spelende amateurclub in de stad Groningen en heeft daardoor ook aantrekkingskracht op jongens die in Groningen komen studeren en die hun voetbalcarri?re niet willen zien eindigen bij studentenclubs als The Knickerbockers of Forward waar de nadruk wat meer op bier drinken ligt.
Overigens komen er de laatste jaren ook regelmatig spelers van andere verenigingen naar Be Quick 1 . En niet de minsten. Denk aan Talens, Westerveen, Woering, Kunst, Djababoe en Adams.
Bij Harkemase Boys en bij HHC Hardenberg spelen nogal wat spelers met een ACV of Be Quick 1887 verleden. Dat heeft te maken met geld, niveau , sfeer enz.
Op lager niveau in Noord is financieel gezien op dit moment wellicht alleen Pelikaan S interessant . Deze club speelt komend seizoen waarschijnlijk 2e klasse.
 

Friesland

Well-known member
Ik probeer telkens te begrijpen wat er nou zo verschrikkelijk aan is om spelers een klein contractje te geven. Zeker bij AFC en HFC wordt er gewoon grif betaald getuige hun selecties en dat ontkennen ze ook niet. Wat is dan het probleem vraag ik mij af.

Volgens onze man ter plekke krijgen spelers bij Be Quick een vrijwilligersvergoeding (1500 per jaar dacht ik).

Na het eerste seizoen neem ik toch aan dat clubs die niet willen of kunnen voldoen aan de verplichtingen niet worden toegelaten in de 2e en 3e divisie. Je kunt toch moeilijk voortdurend strafpunten blijven uitdelen.

De clubs in de Derde Divisie moeten minimaal 6 spelers voor 12 uur op de loonlijst hebben staan. Voor clubs uit de Tweede Divisie is het 13 spelers voor 12 uur.
Een contract voor 12 uur betekent zo'n 6600 per jaar, dat is dus fors meer dan die 1500 of 2000 euro, die ze de spelers nu geven aan vergoedingen.

De clubs klagen niet zozeer over de verplichting om spelers te betalen maar over "ongelijkheid" die binnen hun selectie zou ontstaan (omdat ze het niet aan alle spelers kunnen bieden). De KNVB zegt dat ze minimaal 6 spelers voor 12 uur onder contract moeten hebben, terwijl ze zelf liever 18 spelers voor 4 uur onder contract willen hebben, wat in totaal evenveel contracturen (72) is en bovendien veel meer in de buurt zit van de bedragen, die ze nu ook al betalen.

Ik heb dit ook al eens benoemd mbt de eisen van de Eerste Divisie: 16 spelers voor 40 uur, waarom laat met de clubs niet zelf bepalen hoe ze die uren (640) verdelen over een minimum aantal spelers?
 

erka

Well-known member
Uit de categorie domme vragen: waarom laat je clubs niet gewoon daarin helemaal vrij? Waarom een minimum stellen? Dan sorteert het vanzelf wel uit. Stel een club speelt in de 2e divisie met allemaal amateurs. Nou en?
 

Friesland

Well-known member
Uit de categorie domme vragen: waarom laat je clubs niet gewoon daarin helemaal vrij? Waarom een minimum stellen? Dan sorteert het vanzelf wel uit. Stel een club speelt in de 2e divisie met allemaal amateurs. Nou en?

Ik denk dat vrijwel iedereen het daarmee eens is. Alleen de KNVB, de spelersvakbonden en BVO's, die zich bedreigt voelen zullen er anders over denken.
 

de waan

Well-known member
De clubs in de Derde Divisie moeten minimaal 6 spelers voor 12 uur op de loonlijst hebben staan. Voor clubs uit de Tweede Divisie is het 13 spelers voor 12 uur.
Een contract voor 12 uur betekent zo'n 6600 per jaar, dat is dus fors meer dan die 1500 of 2000 euro, die ze de spelers nu geven aan vergoedingen.

De clubs klagen niet zozeer over de verplichting om spelers te betalen maar over "ongelijkheid" die binnen hun selectie zou ontstaan (omdat ze het niet aan alle spelers kunnen bieden). De KNVB zegt dat ze minimaal 6 spelers voor 12 uur onder contract moeten hebben, terwijl ze zelf liever 18 spelers voor 4 uur onder contract willen hebben, wat in totaal evenveel contracturen (72) is en bovendien veel meer in de buurt zit van de bedragen, die ze nu ook al betalen.

Neem maar van mij aan dat in ieder geval 31 van de 32 topklassers (alleen HBS durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen) en ook het gros van de hoofdklassers nu al net zo veel betalen als ze volgens de contractverplichtingen zouden moeten doen.

Uit de categorie domme vragen: waarom laat je clubs niet gewoon daarin helemaal vrij? Waarom een minimum stellen? Dan sorteert het vanzelf wel uit. Stel een club speelt in de 2e divisie met allemaal amateurs. Nou en?

Volgens mij is dat ook een middel om de overgang naar de eerste divisie soepeler te maken. De grote verschillen aan vereisten voor spelen in de topklasse (helemaal geen enkele) en de eerste divisie zijn simpelweg te groot.

Ik zou het prima vinden om helemaal geen eisen aan het aantal contracten te stellen, maar dan zou je dat ook moeten doortrekken naar de ere- en de eerste divisie. Er is straks immers geen onderscheid meer tussen profvoetbal en amateurvoetbal.
 

noordooster

Well-known member
De clubs in de Derde Divisie moeten minimaal 6 spelers voor 12 uur op de loonlijst hebben staan. Voor clubs uit de Tweede Divisie is het 13 spelers voor 12 uur.
Een contract voor 12 uur betekent zo'n 6600 per jaar, dat is dus fors meer dan die 1500 of 2000 euro, die ze de spelers nu geven aan vergoedingen.

In het eerste jaar gaat het om 3 spelers met een contract.
Ik meende dat ik hier ooit eens een berekening zag , van Joost ? , waarbij het bedrag fors lager uitkwam dan ? 6600 e.e.a. is afhankelijk van de leeftijd omdat de minimumlonen per leeftijd kunnen verschillen.
 

erka

Well-known member
Volgens mij is dat ook een middel om de overgang naar de eerste divisie soepeler te maken. De grote verschillen aan vereisten voor spelen in de topklasse (helemaal geen enkele) en de eerste divisie zijn simpelweg te groot.

Ik zou het prima vinden om helemaal geen eisen aan het aantal contracten te stellen, maar dan zou je dat ook moeten doortrekken naar de ere- en de eerste divisie. Er is straks immers geen onderscheid meer tussen profvoetbal en amateurvoetbal.

Dat laatste bedoelde ik ook eigenlijk. Als iemand denkt met een amateurteam de Eredivisie aan te kunnen, waarom niet? Het is natuurlijk totaal onrealistisch maar de beperking van aantal profspelers zou je vanuit sportief oogpunt niet hoeven hebben. Begrijp dat het vooral een vakbondding is.
 

de waan

Well-known member
Ja, zeker voor wat betreft de eerste divisie. Die zou prima kunnen renderen als semi-profafdeling (hadden Veendam en RBC en de rest misschien ook nog wel bestaan), maar daar is de VVCS altijd voor gaan liggen.
 

Joost

Well-known member
De clubs in de Derde Divisie moeten minimaal 6 spelers voor 12 uur op de loonlijst hebben staan. Voor clubs uit de Tweede Divisie is het 13 spelers voor 12 uur.
Een contract voor 12 uur betekent zo'n 6600 per jaar, dat is dus fors meer dan die 1500 of 2000 euro, die ze de spelers nu geven aan vergoedingen.

De clubs klagen niet zozeer over de verplichting om spelers te betalen maar over "ongelijkheid" die binnen hun selectie zou ontstaan (omdat ze het niet aan alle spelers kunnen bieden). De KNVB zegt dat ze minimaal 6 spelers voor 12 uur onder contract moeten hebben, terwijl ze zelf liever 18 spelers voor 4 uur onder contract willen hebben, wat in totaal evenveel contracturen (72) is en bovendien veel meer in de buurt zit van de bedragen, die ze nu ook al betalen.

Ik heb dit ook al eens benoemd mbt de eisen van de Eerste Divisie: 16 spelers voor 40 uur, waarom laat met de clubs niet zelf bepalen hoe ze die uren (640) verdelen over een minimum aantal spelers?

Ik kom op 5486 per jaar?
 

Unregistere

Well-known member
Ze blijven volharden dat het wel zo is, de cijfers zeggen anders.

De uitslagen tussen Topklassers en Beloftenteams in oefenduels zijn overigens wel interessant. Als HSC '21 zelfs Jong De Graafschap op 3-3 houdt dan durf ik wel te zeggen dat veel beloftenteams volgend jaar in de 2e en 3e divisie degradatiekandidaat nummer 1 zijn.

Tja, ik denk dat ook hoor. Zeker als ze echt met vrijwel alleen beloften spelen. Ik heb het volgens mij wel eens eerder geschreven, maar ASWH heeft de afgelopen tien jaar tegen veel belofteteams gespeeld en ik kan me slechts twee nederlagen herinneren (1-0 bij Jong RKC en een keer 0-1 tegen een vrij sterk Jong Sparta met een paar spelers die later zouden uitgroeien tot prima eredivisiespelers / internationals). Verder eens incidenteel een gelijkspel, maar voor de rest eigenlijk altijd alleen maar (ruime) overwinningen.

Nu kan dat liggen aan het niveau van de teams waartegen wij speelden, maar ik zie het voor veel belofteteams best somber in. Het is toch heel anders als je ineens een team treft met veel ervaren en fysiek sterkere spelers, vaak ook nog met een achtergrond in het betaalde voetbal, in plaats van dartele leeftijdsgenoten.
 

Friesland

Well-known member
Ik kom op 5486 per jaar?

Ik was uitgegaan van het minimumuurloon op basis van een werkweek van 36 uur, dat klopt natuurlijk niet en scheelt ruim 11%.

Nieuwe berekening:
Het minimummaandloon op basis van een werkweek van 40 uur is €1524,60.
Dat zou €18295,20 per jaar zijn.
12 uur is 30% van 40 uur.
30% van €18295,20 is €5488,56.
+8% vakantietoeslag maakt €5927,65.
 

Joost

Well-known member
Dat laatste bedoelde ik ook eigenlijk. Als iemand denkt met een amateurteam de Eredivisie aan te kunnen, waarom niet? Het is natuurlijk totaal onrealistisch maar de beperking van aantal profspelers zou je vanuit sportief oogpunt niet hoeven hebben. Begrijp dat het vooral een vakbondding is.

Ja het is de VVCS die dit erdoor gekregen heeft vele jaren geleden.

Het werken met contracten is de top van het amateurvoetbal is helemaal geen slecht idee. Dat zorgt ervoor dat zwarte betalingen zoals vroeger niet meer voor kunnen komen, of in ieder geval veel minder. Niemand is er bij gebaat als teams halverwege de competitie wegvallen. De eerste jaren zal het voor de KNVB ook nieuw zijn hoe alles gaat lopen. Het argument dat slechts 3 of 6 spelers een contract krijgen is wel een goede. Misschien komen ze na een aantal jaar wel tot de conclusie dat het beter verdeeld kan worden over meer spelers, of dat blijkt dat het helemaal geen probleem is voor de clubs.

De verplichting van een aantal profspelers in de Eerste Divisie zou van mij ook direct afgeschaft kunnen worden.
 

Unregistere

Well-known member
Misschien aardig om hier de lijst van deelnemers aan de tweede divisie bij te houden, telkens als een team zich definitief plaatst.

De nieuwe competitie ziet er dus tot nu toe als volgt uit:

Tweede divisie

1. Katwijk
 
Bovenaan