Denken in oplossingen.
Ja, als het drank gaat worden we ineens zeer inventief en is er alles mogelijk.
Tot een paar jaar geleden waren de poulewedstrijden van Oost van de KNVB beker gemengd. Dan moest je dus om 5 uur tegen een zondagclub voetballen omdat ze voor die tijd nog druk met beunhazen waren. Dat werd niet gewaardeerd. Ik zelf vond dat nooit een probleem. Normaal blijft de kantine tot 7 uur open en dan minstens tot 9 uur. Plop. Daarbij vind ik dat je ook wel iets over mag hebben voor prestatievoetbal. Ik vind het toch wat anders met de caf?-elftallen. Daar is het schering en inslag aan het worden. Daar is de derde helft de belangrijkste en die wordt hen ontnomen omdat daar de kantine vaak niet langer voor openblijft. Bovendien is het aanbod inmiddels zo groot dat de KNVB best competities kan maken met teams die op zaterdagavond tegen elkaar willen en kunnen voetballen.
Precies. NO is van 'ikke ikke ikke', terwijl het gaat om het hele voetbal. Net zoals die hele kunstgrasdiscussie, daar doet Heracles in de eredivisie ook een hele erge 'ikke ikke ikke'.
Die vergelijking gaat net zo mank als die van de Jumbo/AH. Heracles is juist wel innovatief. Zonder kunstgras (het geld dus wat het opgeleverd heeft, niet de punten) had Heracles niet zo lang aaneengesloten in de Eredivisie gevoetbald. Toen Heracles kunstgras kreeg zat iedereen te slapen. Ach het was maar Eerste Divisie. Heracles vond gehoor via een pilot van de UEFA. En nu willen de clubs zonder kunstgras er vanaf om allerlei sentimentele redenen. Het lijken net zaterdagclubs. Dat gaat natuurlijk never nooit gebeuren.
Maar wat unregistere ook zegt, niet alleen de speeldag an sich is bepalend voor een overstap zo - za.
Klopt. Geld kan ook meespelen...
Ik heb het wel eens vaker gezegd. Aanhangers van zaterdagclubs zijn doorgaans wat conservatiever. Ik vind daar op zich niks mis mee, maar die mensen willen graag vasthouden aan het vertrouwde. Verandering is eng, zeg maar. Daarbij moet niet vergeten worden dat het zaterdagdagvoetbal tot niet zo heel lang geleden gekleineerd werd. Maar het zaterdagvoetbal heeft de laatste decennia een enorme boost gekregen. Natuurlijk heeft dat te maken met geld, maar om het alleen daar op te gooien vind ik erg kort door de bocht. Zaterdagvoetbal is aantrekkelijker geworden en heeft in verhouding minder last van ledenteruggang dan zondagclubs. Ik heb persoonlijk geen bezwaar tegen voetballen op zondag. Ik ken leden van mijn club die dat wel hebben. Vaak uit geloofsovertuiging. Het zijn vaak oudere mensen, maar lang niet altijd. Wel wordt deze groep steeds kleiner. Persoonlijk heb ik ook geen moeite als er om wedstrijd om 5 of 6 uur begint. Het zal wel even wennen zijn en ik zal wat anders moeten plannen, maar ook dat zal wel goed komen.