De piramide

De piramide

• Totaal aantal stemmers
    17

noordooster

Well-known member
Hoe wil je dat aanpakken dan? Stel een zondag 1e klasser wil naar de zaterdag. Wil je dan tijdelijk de competitie uitbreiden? Dat is wellicht met 1 club te doen maar wat nou als het er een stuk of 5 zijn? Zoiets zie ik in West II bijvoorbeeld wel gebeuren. Het jaar daarop willen clubs weer switchen, dat gaat echt niet werken. Het is denk ik makkelijker om alles samen te voegen.

Oh, jij las ook al driftig mee voordat je hier lid werd ? :eek:mg:
Want deze van mij is alweer van een poos geleden ?
Overigens kwam toentertijd de waan met een soortgelijk idee.

Ik zou daar zeker niet een jaarlijks gebeuren van willen maken.
Je kunt inventariseren wat clubs willen, zaterdag of zondag of maakt niet uit.
Kiezen voor een lager , maar niet het laagste, niveau moet wat mij betreft ook kunnen.
Aan de hand daarvan kun je een indeling maken, waarbij je dan niet bang moet zijn dat op een bepaald niveau de aantallen klassen per speeldag niet meer gelijk zijn. Met de clubs die het niets uitmaakt zou je de zaak passend kunnen maken.

Uit praktische overwegingen is het wellicht beter vooraf geen garanties te geven, maar inventariseren kan altijd.
Het voorkomt de rare situatie dat je bij een overstap helemaal onderaan moet beginnen, iets wat nogal wat clubs weerhoudt die stap te maken.

gevegt

Well-known member
De sportieve uitgangspunten voor de piramide zijn onder meer dat clubs en spelers op het niveau moeten uitkomen waar ze het beste tot hun recht komen en talenten van de BVO's zich met de juiste weerstand kunnen ontwikkelen en er meer spanning moet ontstaan door een open competitie.

Dat lijkt me ook prima voor het voetbal. Of het voetbal er beter van wordt dat je onder de hoofdklasse dit ook gaat doorvoeren waag ik te betwijfelen.

Forza AZ

Well-known member
Met ??n promotieregeling had de KNVB geen moeite om die even snel te wijzigen:oops:

Maar dat is nog wel iets anders dan ineens het aantal clubs per divisie wijzigen voor het volgende seizoen, terwijl het lopende seizoen al in de eindfase zit.

En dat was ook alleen maar omdat (bijna) niemand uit de Tweede Divisie wilde promoveren dit seizoen.

Unregistere

Well-known member
Dat lijkt me ook prima voor het voetbal. Of het voetbal er beter van wordt dat je onder de hoofdklasse dit ook gaat doorvoeren waag ik te betwijfelen.

Nee, dat moeten ze nooit doen. Ik vind het voor de hoofdklasse eigenlijk al niet eens meer een optie. Maar eerste klasse of lager is helemaal belachelijk, die spelers moet je niet tegen beloften laten voetballen. Is voor niemand leuk.

noordooster

Well-known member
Nee, dat moeten ze nooit doen. Ik vind het voor de hoofdklasse eigenlijk al niet eens meer een optie. Maar eerste klasse of lager is helemaal belachelijk, die spelers moet je niet tegen beloften laten voetballen. Is voor niemand leuk.

Goede zaak dat vooreerst het aantal beloften in totaal en per klasse aan een maximum wordt gebonden en dat er strengere eisen worden gesteld aan de spelers van die teams.
Toch hoop ik dat die beloftenteams zo snel mogelijk helemaal uit de piramide verdwijnen.
De redenen waarom ook de clubs uit de eerste, tweede en derde divisie dat graag willen zijn hier al vaak genoemd.
Wanneer de beloftenteams in een eigen competitie gaan spelen kunnen ze ook wat soepeler omgaan met de voorwaarden, bijv. het laten meedoen van oudere contractspelers.
Daardoor krijgen de jonge spelers ook weer meer weerstand.
Ook clubs die nu niet meedoen in de piramide, zoals Heerenveen, Feyenoord , Pec, Heracles, ADO enz. zullen dan op meer tegenstand kunnen rekenen wat goed is voor de ontwikkeling van de jonge spelers.

gevegt

Well-known member
Goede zaak dat vooreerst het aantal beloften in totaal en per klasse aan een maximum wordt gebonden en dat er strengere eisen worden gesteld aan de spelers van die teams.
Helemaal mee eens.

Toch hoop ik dat die beloftenteams zo snel mogelijk helemaal uit de piramide verdwijnen.
De redenen waarom ook de clubs uit de eerste, tweede en derde divisie dat graag willen zijn hier al vaak genoemd.
Wanneer de beloftenteams in een eigen competitie gaan spelen kunnen ze ook wat soepeler omgaan met de voorwaarden, bijv. het laten meedoen van oudere contractspelers.
Daardoor krijgen de jonge spelers ook weer meer weerstand.
Ook clubs die nu niet meedoen in de piramide, zoals Heerenveen, Feyenoord , Pec, Heracles, ADO enz. zullen dan op meer tegenstand kunnen rekenen wat goed is voor de ontwikkeling van de jonge spelers.

Niet mee eens. Voor alle clubs is het beter dat er ook beloften mee doen, niet alleen om sneller te leren, maar ook omdat andere spelers zich sneller in de kijker kunnen spelen bij de BVO's.

Unregistere

Well-known member
Voor de BVO's is het inderdaad veel interessanter om in de piramide te spelen tegen goede amateurclubs. Dus ik snap wel dat die daar het liefst niets in veranderen.

noordooster

Well-known member
Dat interessantere voor de BVO's zit 'm er vooral in dat die beloften bovenin de piramide voor veel publiek en op een fatsoenlijk tijdstip hun wedstrijden kunnen afwerken en dat ze meer publiciteit krijgen dan wanneer ze in een beloftencompetitie spelen.
In een beloftencompetitie met Ajax, PSV, AZ, enz. krijgen de beloften van Groningen en Twente ook meer dan voldoende weerstand, zeker als in zo'n competitie ook duurbetaalde oudere profs mogen meedoen, die om welke reden dan ook even niet meedoen met het eerste.
Overigens, toen Nederland internationaal nog wel mee kon doen, speelden de beloften ook niet tegen amateurs.

Terecht geven de topamateurs aan van, wat schieten wij ermee op dat die beloften meedoen ?
En die geluiden hoor ik ook van de clubs in de eerste divisie.
Met alle respect, maar wat gevegt zegt, dat spelers zo beter op de radar komen bij BVO's vind ik een non-argument.

gevegt

Well-known member
Voor de BVO's is het inderdaad veel interessanter om in de piramide te spelen tegen goede amateurclubs. Dus ik snap wel dat die daar het liefst niets in veranderen.

Het is toch ook interessant voor spelers van de andere clubs die zich zo in de kijker kunnen spelen?

SanMark.

Well-known member
Wat betreft de beloftes ben ik wel van mening veranderd waar ik het eerst zag als een enorme toevoeging voor de club die jong teams in de piramide had, ben ik daar wel op terug gekomen.

Waarom zouden ( als voorbeeld) 16 andere clubs in de eerste divisie als opleiding moeten dienen voor de 4 clubs met een jong team in de eerste divisie. Wat voor baat hebben die 16 clubs erbij? Al hebben daar natuurlijk wel weer veel teams een jong team in de tweede en derde divisie voetballen.

Persoonlijk vind ik heel de eerste divisie een farce geworden met 4 teams erin die nergens voor spelen en veel invloed hebben op de stand. Daarnaast slaat heel het periodesysteem nergens op als zelfs de nummer 10 een wild card krijgt voor de nacompetitie.

Wat mij betreft beloftes eruit, 20 teams in de eerste divisie van boven 2 clubs die rechtstreeks promoveren en 1 of 2 die in een nacompetitie kunnen promoveren naar de ere divisie.

Aan de onderkant 2 rechtstreekse degradanten en 2 teams die promo/degra wedstrijden moeten voetballen met de tweede divisie.

gevegt

Well-known member
Wat betreft de beloftes ben ik wel van mening veranderd waar ik het eerst zag als een enorme toevoeging voor de club die jong teams in de piramide had, ben ik daar wel op terug gekomen.

Waarom zouden ( als voorbeeld) 16 andere clubs in de eerste divisie als opleiding moeten dienen voor de 4 clubs met een jong team in de eerste divisie. Wat voor baat hebben die 16 clubs erbij? Al hebben daar natuurlijk wel weer veel teams een jong team in de tweede en derde divisie voetballen.

Persoonlijk vind ik heel de eerste divisie een farce geworden met 4 teams erin die nergens voor spelen en veel invloed hebben op de stand. Daarnaast slaat heel het periodesysteem nergens op als zelfs de nummer 10 een wild card krijgt voor de nacompetitie.

Wat mij betreft beloftes eruit, 20 teams in de eerste divisie van boven 2 clubs die rechtstreeks promoveren en 1 of 2 die in een nacompetitie kunnen promoveren naar de ere divisie.

Aan de onderkant 2 rechtstreekse degradanten en 2 teams die promo/degra wedstrijden moeten voetballen met de tweede divisie.

De piramide heeft tot doel om het voetbal beter te maken. Dan moet je de beloftes ook mee laten doen. Daar zitten over het algemeen de grootste talenten.

SanMark.

Well-known member
De piramide heeft tot doel om het voetbal beter te maken. Dan moet je de beloftes ook mee laten doen. Daar zitten over het algemeen de grootste talenten.

Dat valt dus best wel mee.

Joost heeft het al eens keurig uitgelegd, maar dat was in het begin van de beloftes in de piramide. Dus het is logisch dat jij dat niet hebt gelezen.

de Kok

Member
Het uitgelekte voorstel wat via Leidsche dagblad in het nieuws kwam haalt feitelijk de beloften uit de klassen.
Dus een goed voorstel zou ik zeggen.
En wat ik inmiddels weet via Haaglanden voebal dat dit idee een serieuze optie is voor het seizoen 19/20.

Het is gebracht om de stagnerende discussie open te breken. Vooral vanuit de zaterdag top is positief gereageerd.
Lijkt me logisch want die schuiven op naar de 1e divisie.

mamaroli

New member

Eens! En het stimuleert de grote clubs om meer spelers te verhuren, daar hebben veel kleine clubs toch baat bij.

Unregistere

Well-known member
Het is toch ook interessant voor spelers van de andere clubs die zich zo in de kijker kunnen spelen?

Dat voordeel zie ik niet echt, eigenlijk. De spelers bij amateurclubs zijn daar volgens mij niet echt mee bezig op het moment dat ze tegen beloften spelen.

Dat interessantere voor de BVO's zit 'm er vooral in dat die beloften bovenin de piramide voor veel publiek en op een fatsoenlijk tijdstip hun wedstrijden kunnen afwerken en dat ze meer publiciteit krijgen dan wanneer ze in een beloftencompetitie spelen.
In een beloftencompetitie met Ajax, PSV, AZ, enz. krijgen de beloften van Groningen en Twente ook meer dan voldoende weerstand,

Dat ben ik niet met je eens. In mijn ogen worden spelers er wel degelijk beter van om tegen goede amateurclubs te spelen dan tegen andere belofteteams, dus in die zin is het voor BVO's interessanter. Tijdstip en publiek kijken zij niet naar, dat kan ze vermoedelijk weinig tot niets schelen. Gaat ze puur om de ontwikkeling. En dan kun je beter niet tegen leeftijdgenoten spelen. Dat zal je waarschijnlijk ook horen als je spelers / trainers / begeleiding van die teams spreekt.

Maar goed, daar hebben we het al eens eerder over gehad in dit topic (of het topic over beloften in de piramide, dat weet ik niet zeker meer), dus ik wilde het daar voor nu maar bij laten.

Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Dat voordeel zie ik niet echt, eigenlijk. De spelers bij amateurclubs zijn daar volgens mij niet echt mee bezig op het moment dat ze tegen beloften spelen.

Dat lijkt mij ook niet, en ik denk dat je beter in de kijker speelt als je er drie maakt tegen een topamateurclub dan tegen een Jong Groningen.

Bovenaan