De piramide

De piramide


  • Totaal aantal stemmers
    17

Max

Administrator
Forumleiding
Als dat gebeurd is dat een enorme boost voor de club. Zou het dan de jeugd spelers ook aan het twijfelen brengen om voor Sparta te kiezen ipv Feyenoord. De Jupiler League heeft denk ik meer aantrekkingskracht dan de Reserve Competitie zonder Ajax en PSV. Zou Van Geel al spijt hebben?

Ik denk niet dat talenten dromen om in de Jupiler League te spelen. Vooralsnog is de kans dat als je jong bij Ajax, Feyenoord of PSV begint de kans denk ik het grootste om bij Feyenoord door te breken. Ajax en PSV vullen hun bovenbouw veel meer met spelers van andere profclubs op. Ik zou daar als talent naar kijken.

Verder is de Sparta opleiding nog steeds een van de betere van Nederland. Als je kijkt hoeveel spelers jaarlijks door Ajax en PSV worden opgepikt, wat daar nog steeds doorbreekt en hoeveel spelers ze aan Nederlandse jeugdselecties leveren. Ajax, PSV, Feyenoord en AZ zijn zeker wel beter. SC Heerenveen en FC Utrecht vermoedelijk ook. Al zou het mij niet verbazen als Sparta nog steeds concurrerend is met die clubs.
 

noordooster

Well-known member
Tussenstand instomingstabel beloften na 9e speelronde:

1 Sparta Rotterdam 8,75 *
-------------------------
2 FC Groningen 7,75
3 FC Utrecht 7,75
4 AZ 7,75
5 Almere City FC 6,75
-------------------------
6 Vitesse 6,75
7 FC Twente 6,75
8 FC Volendam 6,50
9 De Graafschap 2,75
10 Brabant United 2,50
11 Achilles'29 2,00

*: Als Sparta niet promoveert naar de Eredivisie, dan neemt Jong FC Groningen de plek in de Eerste Divisie in.

Je zult straks in de Topklasse maar opgescheept zitten met Achilles '29 2 of met Brabant United 2.... Of in die nieuwe tweede divisie met Almere City 2.
Dat is gewoon een belediging voor de standaardteams die in die klassen spelen.
Waar-de-lo-ze beslissing om die reserveteams er zo nodig tussen te schuiven.
Ik heb nog geen topklasser gehoord die daar enthousiast over is
 

Forza AZ

Well-known member
Tussenstand instomingstabel beloften na 10e speelronde:

1 Sparta Rotterdam 9,25 *
-------------------------
2 FC Groningen 8,25
3 Vitesse 8,25
4 FC Utrecht 7,25
5 AZ 7,25
-------------------------
6 FC Twente 6,75
7 Almere City FC 6,25
8 FC Volendam 5,50
9 De Graafschap 2,75
10 Brabant United 2,50
11 Achilles'29 2,00

*: Als Sparta niet promoveert naar de Eredivisie, dan neemt Jong FC Groningen de plek in de Eerste Divisie in.
 

Methone

New member
Je zult straks in de Topklasse maar opgescheept zitten met Achilles '29 2 of met Brabant United 2.... Of in die nieuwe tweede divisie met Almere City 2.
Dat is gewoon een belediging voor de standaardteams die in die klassen spelen.
Waar-de-lo-ze beslissing om die reserveteams er zo nodig tussen te schuiven.
Ik heb nog geen topklasser gehoord die daar enthousiast over is

Ik had het ook liever niet, maar ik heb me er maar gewoon bij neergelegd, als de KNVB iets wil gebeurd het toch wel.
Hopelijk gaan ze zo snel mogelijk met vaste selectie's werken zoals in Duitsland om competitie vervalsing te voorkomen.
Vitesse speelde vanavond met o.a. Kruiswijk, Achenteh, Pantic, Brown en Ibarra uit het eerste, (Dauda en Velthuizen worden ook vaak opgesteld) daardoor zit een van de grotere talenten als Oude-Kotte op de bank. Ook een speler als Verloo (Ned O19) heeft nog niets gespeeld. Klein Holte (Ned O19) speelde pas een paar minuten. Koreniuk zelfde verhaal. Op die manier heeft het voor de doorstroming van de jeugd eigenlijk niet veel zin.
 

Forza AZ

Well-known member
Misschien doet Vitesse dat om zo hoog mogelijk in te kunnen stromen, zodat dan de jeugd de meeste weerstand heeft.

In de beloftecompetitie prima zo, maar het is inderdaad te hopen dat de samenstelling van de belofteteams vanaf volgend seizoen wel een stuk evenwichtiger is in alle speelrondes. En dus niet de ene week een team met alle reserves van het eerste en de volgende week een hoop A-junioren.
 

Methone

New member
Misschien doet Vitesse dat om zo hoog mogelijk in te kunnen stromen, zodat dan de jeugd de meeste weerstand heeft.

In de beloftecompetitie prima zo, maar het is inderdaad te hopen dat de samenstelling van de belofteteams vanaf volgend seizoen wel een stuk evenwichtiger is in alle speelrondes. En dus niet de ene week een team met alle reserves van het eerste en de volgende week een hoop A-junioren.

Als ze die regels niet aanpassen blijf je dat houden, speelt vitesse bijvoorbeeld volgend seizoen de eerste helft van het seizoen met veel jeugd, staan ze onderaan, en besluiten de 2e helft van het seizoen veel eerste elftal spelers in te zetten om niet te degraderen.
 

Joost

Well-known member
Als ze die regels niet aanpassen blijf je dat houden, speelt vitesse bijvoorbeeld volgend seizoen de eerste helft van het seizoen met veel jeugd, staan ze onderaan, en besluiten de 2e helft van het seizoen veel eerste elftal spelers in te zetten om niet te degraderen.

Dat is nu ook al onmogelijk.
 

Methone

New member
Dat is nu ook al onmogelijk.

Nu kan je zoveel eerste elftal spelers opstellen als je wil, zolang ze jonger dan 23 zijn en ook nog minder dan 15? wedstrijden voor het eerste hebben gespeeld. Bovendien is er dan ook nog dispensatie mogelijk, waardoor je makkelijk aan 6 eerste elftalspelers kan komen soms wel meer in Vitesse's geval. In Duitsland met vaste selectie's gaat dat niet, daar kan je slechts 2 dispensatie spelers uit het eerste opstellen.
 

Joost

Well-known member
Nu kan je zoveel eerste elftal spelers opstellen als je wil, zolang ze jonger dan 23 zijn en ook nog minder dan 15? wedstrijden voor het eerste hebben gespeeld. Bovendien is er dan ook nog dispensatie mogelijk, waardoor je makkelijk aan 6 eerste elftalspelers kan komen soms wel meer in Vitesse's geval. In Duitsland met vaste selectie's gaat dat niet, daar kan je slechts 2 dispensatie spelers uit het eerste opstellen.

Ja je kan zoveel spelers opstellen jonger dan 23 en met minder dan 15 wedstrijden. Maar die spelers mogen dan niet op het wedstrijdformulier hebben gestaan eerder dit weekend.

Stel Jong Vitesse had gisteren niet in de beloftencompetitie maar in de Eerste Divisie gespeeld. Dan hadden Kruiswijk, Osman, Achenteh, Lieftink en Brown niet mee mogen doen. Die stonden namelijk tegen ADO Den Haag op het wedstrijdformulier.
 

Methone

New member
Het is sowieso al vreemd dat er voor de beloften in elke competitie verschillende regels gelden. Ik ben voor een makkelijk en duidelijk systeem zoals in Duitsland. De beloften van Ajax gebruikte vorig seizoen 53 verschillende spelers, met vaste selectie's zullen dan er hooguit 30 worden, dat lijkt me al een flinke verbetering. Ik snap niet waarom de KNVB het allemaal zo moeilijk wil maken op alle fronten, ik denk dat we de meest gecompliceerde voetbal piramide van de wereld krijgen. (en al hadden)
 

Max

Administrator
Forumleiding
Kan Feyenoord eigenlijk alsnog in de voetbalpiramide worden opgenomen en zo ja op welk niveau zouden ze instromen? Kunnen clubs verder zowel een reserve als een beloftenelftal aanhouden zodat de reserves van het eerste hun wedstrijden blijven spelen en de talenten in de piramide aan de bak kunnen?
 

Joost

Well-known member
Het is sowieso al vreemd dat er voor de beloften in elke competitie verschillende regels gelden. Ik ben voor een makkelijk en duidelijk systeem zoals in Duitsland. De beloften van Ajax gebruikte vorig seizoen 53 verschillende spelers, met vaste selectie's zullen dan er hooguit 30 worden, dat lijkt me al een flinke verbetering. Ik snap niet waarom de KNVB het allemaal zo moeilijk wil maken op alle fronten, ik denk dat we de meest gecompliceerde voetbal piramide van de wereld krijgen. (en al hadden)

Maar dat is toch niet het geval?

Voor de Beloftenteams in de Eerste Divisie gelden regels en er is een reglement voor de Reserve Competitie.
Dat is al jaren zo en dat is ook logisch.

Ajax en PSV willen hun beloften graag in de Eerste Divisie lasten spelen en moeten dus aan speciale, strengere, voorwaarden voldoen. De overige clubs gebruiken hun 2e elftal om de reserves van het eerste spelritme op te laten doen en tevens de beloften te laten spelen met betere spelers. De regels voor die laatste competitie zijn al heel erg lang hetzelfde.

Ik zie eigenlijk niet in wat er zo heel ingewikkeld is aan die opzet. Sowieso is er weinig ingewikkelds aan de piramide volgend jaar, er gelden enkel aparte regels voor 2e teams in een standaardcompetitie maar die zijn logisch en niet heel ingewikkeld.

Kan Feyenoord eigenlijk alsnog in de voetbalpiramide worden opgenomen en zo ja op welk niveau zouden ze instromen? Kunnen clubs verder zowel een reserve als een beloftenelftal aanhouden zodat de reserves van het eerste hun wedstrijden blijven spelen en de talenten in de piramide aan de bak kunnen?
Ja, Feyenoord kan instromen in op het laagste standaardniveau in haar eigen district; West II. Zowel op zaterdag als zondagniveau is dat de 4e klasse.

Of een club zowel een Jong Team kan laten instromen als een tweede kan laten spelen op maandagavond is nog niet bekend maar echt logisch lijkt het me niet. Je zou dan een combinatie elftal krijgen van spelers die bij het eerste en het jonge team op de bank zitten, dat wordt een vreemd team.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ja, Feyenoord kan instromen in op het laagste standaardniveau in haar eigen district; West II. Zowel op zaterdag als zondagniveau is dat de 4e klasse.

Hmm, dan wordt het een erg lange weg om een beetje op niveau te komen te spelen. Wie weet toch maar snel melden bij de KNVB zodat ze nog wel op hetzelfde niveau als Achilles 2 kunnen instromen. Je hoort nu van het hoofd jeugdopleidingen de laatste tijd vaak de roep om een verlenging van het jeugdtraject met twee jaar.

Of een club zowel een Jong Team kan laten instromen als een tweede kan laten spelen op maandagavond is nog niet bekend maar echt logisch lijkt het me niet. Je zou dan een combinatie elftal krijgen van spelers die bij het eerste en het jonge team op de bank zitten, dat wordt een vreemd team.

De competitie waarin Feyenoord nu speelt is meer een competitie voor spek en bonen. Geschikter voor de reserves van het eerste elftal die niet in de piramide zouden uit mogen komen door de regels, maar verder schiet het niet erg op. Het team in de voetbal piramide zou dan veel meer uit jeugdspelers kunnen bestaan. Een verlenging van het jeugdtraject.
 

Joost

Well-known member
Hmm, dan wordt het een erg lange weg om een beetje op niveau te komen te spelen. Wie weet toch maar snel melden bij de KNVB zodat ze nog wel op hetzelfde niveau als Achilles 2 kunnen instromen. Je hoort nu van het hoofd jeugdopleidingen de laatste tijd vaak de roep om een verlenging van het jeugdtraject met twee jaar.

De competitie waarin Feyenoord nu speelt is meer een competitie voor spek en bonen. Geschikter voor de reserves van het eerste elftal die niet in de piramide zouden uit mogen komen door de regels, maar verder schiet het niet erg op. Het team in de voetbal piramide zou dan veel meer uit jeugdspelers kunnen bestaan. Een verlenging van het jeugdtraject.

Die uitzondering zal er echt niet komen, daarvoor heeft Feyenoord tijd genoeg gehad.

Cijfers laten sowieso zien dat spelers die veel spelen voor het 'Jong' elftal in de Eerste Divisie op een zeldzame uitzondering na niet goed genoeg worden voor het eerste team. ik denk dus dat Feyenoord een juiste keuze maakt.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die uitzondering zal er echt niet komen, daarvoor heeft Feyenoord tijd genoeg gehad.

Dat is jouw mening. De KNVB heeft diverse malen laten blijken dat ze graag hebben dat Feyenoord met dingen zoals vrouwenvoetbal en dit piramide projectje meedoen. Het zou mij niets verbazen als er voor Feyenoord een uitzondering wordt gemaakt.

Cijfers laten sowieso zien dat spelers die veel spelen voor het 'Jong' elftal in de Eerste Divisie op een zeldzame uitzondering na niet goed genoeg worden voor het eerste team. ik denk dus dat Feyenoord een juiste keuze maakt.

Probleem is dat het niveau van de spek en bonen competitie wel heel erg laag is. Alleen SC Heerenveen is nog een serieuze tegenstander. Dat is niet heel best voor de ontwikkeling van spelers als Nieuwkoop, Verdonk, Gronsveld, Cabral en Schuurman. Het aantal jeugdspelers wat bij Feyenoord onder contract staat lijkt sowieso toe te nemen.
 

Methone

New member
Maar dat is toch niet het geval?

Voor de Beloftenteams in de Eerste Divisie gelden regels en er is een reglement voor de Reserve Competitie.
Dat is al jaren zo en dat is ook logisch.

Ajax en PSV willen hun beloften graag in de Eerste Divisie lasten spelen en moeten dus aan speciale, strengere, voorwaarden voldoen. De overige clubs gebruiken hun 2e elftal om de reserves van het eerste spelritme op te laten doen en tevens de beloften te laten spelen met betere spelers. De regels voor die laatste competitie zijn al heel erg lang hetzelfde.

Ik zie eigenlijk niet in wat er zo heel ingewikkeld is aan die opzet. Sowieso is er weinig ingewikkelds aan de piramide volgend jaar, er gelden enkel aparte regels voor 2e teams in een standaardcompetitie maar die zijn logisch en niet heel ingewikkeld.

Ik vind het vreemd dat er voor de Jong Teams in de JL andere regels gelden als in de huidige Beloften competitie.
Ik zie het graag overal het zelfde, dat is wel zo makkelijk, vaste selectie met een paar dispensatie spelers, lekker weinig wisselingen, wel zo eerlijk voor de rest van de standaard teams in de competitie. Dan ben je ook gelijk af van de competitie vervalsing. Reglement voor de reserve competitie is er trouwens pas een paar maanden, die competitie is pas opgezet. Wat is er volgens jou mis met de Duitse Onder 23 regeling?

Het is ook maar net wat je logisch vind, een standaard competitie met beloftenteams, aparte reserve competitie voor een paar prof teams, dan nog teams die een zaterdag en zondag team hebben, en zoals Achilles '29 een standaard team, een beloften team en een zondag team in de piramide kunnen hebben.
 

de waan

Well-known member
Dat is jouw mening. De KNVB heeft diverse malen laten blijken dat ze graag hebben dat Feyenoord met dingen zoals vrouwenvoetbal en dit piramide projectje meedoen.

Dat wordt wel lastig, want de samenstelling van de afdelingen met bijbehorende promotie en degradatie is al vastgesteld. Misschien komt er een plekje vrij als er ergens een club omvalt, maar ook dat is twijfelachtig.

Bovendien is de KNVB niet zo van besluiten die een precedent kunnen scheppen.
 

Methone

New member
Zover ik begrepen heb, hebben de clubs uit de Eerste en Tweede Bundesliga recht op een Onder 23 elftal in de piramide.
Ben er nog niet achter in welke divisie de nieuwe clubs moeten instromen. Maar voor onze eigen piramide zou ik het niet vreemd vinden als een nieuw Beloften team zou kunnen instromen vanaf de eerste klasse ofzo, om nou onderaan te starten en 3 jaar lang ongeslagen kampioen te worden met een doelsaldo van 253-11 daar schiet verder niemand wat mee op.
 

de waan

Well-known member
Clubs hadden de keuze: of nu meedoen, of onderaan beginnen. Kraakhelder en weinig ingewikkeld. Anders moet je clubs de dupe laten worden, omdat er toevallig weer een profclub wil instromen.
 
Bovenaan