De hel van het openbaar vervoer

erka

Well-known member
Treinen in Frankrijk is een ramp, vergeleken met bij ons of bv. in Belgi? en Duitsland.

Er rijden op de niet-TGV IC-trajecten maar heel weinig treinen. Soms maar enkele per dag. Of heel onregelmatig. En je hebt een waardeloos ticketsysteem.

In sommige regios kun je nog een TER-regiokaart kopen (bv Lille of Elzas). TER is qua prijs acceptabel en die rijden ook meestal wel 1x per uur. Maar TER heb je lang niet overal.
 

fr-keff

Active member
Aha, dankje! Ik zal even de goede link zoeken voor Fr-Keff!

Graag! Met de IC vanaf Rotterdam geraak je tot aan Brussel-Midi/Zuid maar verder ken ik alleen de route met de Thalys... Maar als jij een goede tip hebt!

En Erka waar vind je die TER kaarten?
 

ALenstra

Well-known member
Probleem is dat erop trajecten waar TGV's rijden geen alternatieven zijn. En met de TER van Parijs naar Nice met tig keer overstappen schiet ook niet op.
 

fr-keff

Active member
Erka sprak over de regio bij Lille dat daar wel een TER (regio)kaart is? Op de website van NMBS heb ik wel een trampoline-kaart gevonden waarmee je van Kortrijk naar Lille kan en tussengelegen stations. Verder dan Lille reizen is op een goedkope manier dus geen optie?
 

erka

Well-known member
https://www.ter.sncf.com/nord-pas-de-calais/offres/produits/pass-grand-ter/[tab]offre

Alleen in het Frans, typisch. Je kunt dus voor 7 euro een 50% kortingspas kopen voor alle regionale treinen in Nord-Pas de Calais. Maar goed, dan ben je alleen in de regio rond Lille en nog lang niet in Parijs. Tussen Lille en Parijs rijden alleen TGV's. Dat is het drama.

Als je van Nederland naar Lille wilt, zou ik aanbevelen om niet met Thalys vanaf Brussel te gaan maar vanaf Antwerpen met de Belgische IC via Gent naar Lille. Belgische IC's zijn net als Nederlandse en bovendien goedkoper.

Keff, waar wil je precies heen? Je kunt ook een mail naar Treinreiswinkel sturen. Die helpen je uitstekend.
 

fr-keff

Active member
Na Duitsland en Belgie willen we gewoon graag eens naar een ander land. Luxemburg had mijn persoonlijke voorkeur maar dat is bijna niet te doen, maar zeker niet onmogelijk. (een dagtrip dan) Al snel kwam de optie Lille in beeld maar toen ik verder dan Lille wou kijken werd het al snel een hele puzzel in het Frans nog wel...

Lille is een leuke optie al spreken de beelden mij nog niet direct aan... Verder ben ik alleen bekend met de grotere namen van Frankrijk en de kleinere goden zijn voor mij nog onbekend. Ja San Malo maar dat was toen ik de kaart erbij haalde nog een heel eind uit de slinger.

Wat fotoverslagen van reizen in Frankrijk bekeken en daar zie ik toch veel oude meuk... Dat zijn dus de 'TER' treinen?
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
Lille-Parijs zonder TGV is mogelijk: met de TER waarbij in Amiens overgestapt moet worden. Ben je wel meer dan 3 uur onderweg. Vanuit Lille kan je ook met de TER naar Rouen. Een TGV-loze spoorlijn vanaf Parijs is die naar Clermont Ferrand. Hier rijden IC's, wel met verplichte plaatsreservering dacht ik. Vanuit Clermont Ferrand gaan twee mooie spoorlijnen naar het zuiden: naar Nimes en naar Beziers. Wel een paar treinen per dag in elke richting.
 

fr-keff

Active member
Voor €23 retour naar Lille vanaf de NL grens. Is dat het waard of zou je zeggen ga ergens anders heen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Daar kom je in Nederland niet ver mee met een retourtje. Dus als je daarmee vanaf de grens even naar Noord Frankrijk op en neer kan...
 

fr-keff

Active member
Daar kom je in Nederland niet ver mee met een retourtje. Dus als je daarmee vanaf de grens even naar Noord Frankrijk op en neer kan...

Ja maar is Lille dat ook waard? Voor dezelfde prijs kan je door heel Duitsland (22 euro) vanaf Venlo. Koblenz stond hoog op het lijstje maar de reistijd is net niet optimaal genoeg. Ik wil toch altijd wel minimaal 4 uur ergens kunnen lopen.
 
Bovenaan