De hel van het openbaar vervoer

JMD

Well-known member
Ik snap trouwens niet dat NS geen pendeltreinen kan inzetten.
Ik idd ook niet. Als ze de veiligheid niet kunnen garanderen, dan kan er wel met 40 km/u gereden worden, dat doen ze bv ook als ze niet zeker weten of een overweg dicht is, of als een 'permissief' zijn lang rood blijft geven zonder logische reden. Dan gaat men rijden op zicht.
 

gevegt

Well-known member
Ik idd ook niet. Als ze de veiligheid niet kunnen garanderen, dan kan er wel met 40 km/u gereden worden, dat doen ze bv ook als ze niet zeker weten of een overweg dicht is, of als een 'permissief' zijn lang rood blijft geven zonder logische reden. Dan gaat men rijden op zicht.
Wat is de oorzaak van de storing?
Overigens, de lokale treinen rijden wel.
 

JMD

Well-known member
Wat is de oorzaak van de storing?
Overigens, de lokale treinen rijden wel.
Die zijn niet van de NS, en hebben blijkbaar geen last van de storing...

Geen idee wat de oorzaak was, zal wel ergens een systeemfout zijn. De wissels konden wel gewoon bediend worden begreep ik, dus dan kan je (niet snel, maar denk dat menig reiziger vandaag een spreekwoordelijke moord gedaan had voor een trein die 30-40 km/u reed, maar wel op plek van bestemming aankwam) in principe rijden.
 

gevegt

Well-known member
Die zijn niet van de NS, en hebben blijkbaar geen last van de storing...

Geen idee wat de oorzaak was, zal wel ergens een systeemfout zijn. De wissels konden wel gewoon bediend worden begreep ik, dus dan kan je (niet snel, maar denk dat menig reiziger vandaag een spreekwoordelijke moord gedaan had voor een trein die 30-40 km/u reed, maar wel op plek van bestemming aankwam) in principe rijden.
Als je de oorzaak niet weet, lijkt het mij zeer onverstandig om toch te gaan rijden. Je weet immers niet wat er nog meer fout kan gaan.
Als de NS zou doen wat jij voorstelt en het gaat op een paar overgangen mis omdat er mensen zijn die een overgang oversteken omdat de bomen te lang dicht zijn, zijn de zelfde mensen het eerst die hoog in de boom gaan zitten omdat te veroordelen.
Kortom: de NS handelt gewoon goed, met een leuke bijvangst dat dochter DGS er een leuke nacht hoeren en snoeren aan over houdt.
 

erka

Well-known member
Wat is de oorzaak van de storing?
Overigens, de lokale treinen rijden wel.

Planning- en personeelssysteem van de NS lag plat. Seinen, wissels, bovenleiding, overwegen doen het gewoon. Aangezien regionale spoorlijnen niet door NS gedaan worden maar door bv. Arriva hadden die daar mooi geen last van.
 

gevegt

Well-known member
Planning- en personeelssysteem van de NS lag plat. Seinen, wissels, bovenleiding, overwegen doen het gewoon. Aangezien regionale spoorlijnen niet door NS gedaan worden maar door bv. Arriva hadden die daar mooi geen last van.
Heel verstandig dus dat ze niet rijden.
 

erka

Well-known member
Heel verstandig dus dat ze niet rijden.

Vroeger was bij dit soort situaties de gewoonte bij NS om regionaal iedereen te verzamelen en kijken wat nog wel kon rijden. Handmatig. Een jaar of 10 geleden is dat verboden en wegbezuinigd ten gunste van centrale bijsturing. Nu moet alles via hoofdkantoor Utrecht, ook als personeel+trein in pak m beet Zwolle prima naar pak m beet Leeuwarden kan rijden.

Dit wist ik trouwens ook niet maar las ik vanavond. Treinen plannen lijkt me heel erg moeilijk, zeker als je alles centraal wil doen en vervolgens de computer uitvalt.
 

gevegt

Well-known member
Vroeger was bij dit soort situaties de gewoonte bij NS om regionaal iedereen te verzamelen en kijken wat nog wel kon rijden. Handmatig. Een jaar of 10 geleden is dat verboden en wegbezuinigd ten gunste van centrale bijsturing. Nu moet alles via hoofdkantoor Utrecht, ook als personeel+trein in pak m beet Zwolle prima naar pak m beet Leeuwarden kan rijden.

Dit wist ik trouwens ook niet maar las ik vanavond. Treinen plannen lijkt me heel erg moeilijk, zeker als je alles centraal wil doen en vervolgens de computer uitvalt.
Kortom, ik heb weer eens gelijk.
 

JMD

Well-known member
Als je de oorzaak niet weet, lijkt het mij zeer onverstandig om toch te gaan rijden. Je weet immers niet wat er nog meer fout kan gaan.
Als de NS zou doen wat jij voorstelt en het gaat op een paar overgangen mis omdat er mensen zijn die een overgang oversteken omdat de bomen te lang dicht zijn,
Gek genoeg is precies dit wel wat gebeurt bij bepaalde storingen. Dan rijden ze gewoon ‘op zicht’, wat betekent dat ze snel moeten kunnen stoppen (vandaar ook dat ze dan Max 40 km/u mogen rijden)

Zoals erka al aangaf deden alle beveiligingen ed het gewoon, dus spoorwegovergangen gingen gewoon open en dicht als dat nodig was
 

JMD

Well-known member
Vroeger was bij dit soort situaties de gewoonte bij NS om regionaal iedereen te verzamelen en kijken wat nog wel kon rijden. Handmatig. Een jaar of 10 geleden is dat verboden en wegbezuinigd ten gunste van centrale bijsturing. Nu moet alles via hoofdkantoor Utrecht, ook als personeel+trein in pak m beet Zwolle prima naar pak m beet Leeuwarden kan rijden.

Dit wist ik trouwens ook niet maar las ik vanavond. Treinen plannen lijkt me heel erg moeilijk, zeker als je alles centraal wil doen en vervolgens de computer uitvalt.
Was toch al langer bekend? Van vroeger spreekwoordelijk elk emplacement zijn eigen seinhuis naar alles regionaal is al een hele tijd aan de gang. Het beroemde centraliseren.
 

stc

Well-known member
Ik weet niet of ik dit in het goede topic zet, maar ik heb mijn bedenkingen of de NS en de vakbonden eruit gaan komen inzake een nieuwe CAO. Eerlijk gezegd denk ik dat vanaf volgende week (gebeurt morgen al al is dit vanuit NS gekomen), het NS netwerk landelijk dagenlang plat gaat.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wel echt een succes om iedereen weer het OV in te krijgen. Uitgeklede dienstregelingen en stakingen.
 

Joost

Well-known member
Wel echt een succes om iedereen weer het OV in te krijgen. Uitgeklede dienstregelingen en stakingen.

Volgens de NOS blijft Schiphol wel bereikbaar want 'de lijn Amsterdam Centraal-Schiphol blijft rijden'.

Alsof alle Nederlanders in Amsterdam wonen.
Je zal maar morgen terugkomen van vakantie op Schiphol en met de trein naar huis moeten...
 

Pascallovic

Well-known member
Ook weer typisch dat je praktisch al het treinverkeer er een dag van te voren uitgooit. Je wist immers pas sinds 17 augustus dat vandaag de staking in het midden van het land zou zijn. Je zou zeggen dat je de effecten van die staking iets eerder in kaart gebracht zouden zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Wel lekker voor de eerste jaars studenten die geen kamer hebben, maar wel hun introductie shit deze week hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Staking, blaadjes of ijs. Altijd wat bij de ns

Tekort aan personeel en materieel. Ik was van plan om als ik in Hoorn ga wonen weer met OV naar het werk te gaan. Gelukkig is dat veelal maar een keer per week en kan ik dat ook moeiteloos omzetten in een thuiswerkdag. Je zou echter maar afhankelijk zijn van OV. Mijn vrouw gaat beginnen aan een studie en zal waarschijnlijk ook haar werk in Amsterdam houden, dus die mag wel fijn iedere dag de trein in.
 
Bovenaan