De Boeren en het stikstofgedoe

Wat zijn de oplossing tegen stikstof?


  • Totaal aantal stemmers
    20

Max

Administrator
Forumleiding
Blijft toch prachtig dat ze DC’s moeten blokkeren om de mythe in stand te houden dat zij al ons voedsel leveren. Maar goed, de massa trapt er vooralsnog in.

Mijn roots is wel echt stads. Van moederskant Zaandam met ook wel wat connecties met Amsterdam. Al had haar moeder dan weer een link richting Drenthe dacht ik. Hebben we al sinds mijn kleutertijd geen contact meer mee. Mijn vader die is een echte Zaankanter/Zaandammer. Een heel groot deel van de familie woont nog steeds in de Zaanstreek. Al kwam zijn oma dan weer uit Zierikzee. Zelf geboren en getogen in Hoorn in het stedelijke deel.
 
Laatst bewerkt:

stc

Well-known member
DC's zijn onderdeel van de supply chain. DC's kunnen ook worden omzeild, maar zal waarschijnlijk niet efficiënt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het zal wel weer geframed worden door de media.

Als de media die zeepbel doorprikt staan al die buren bij hun voor. In die zin is de boerse opstand behoorlijk effectief.

Wil het niet per se als extreem rechts framen, maar je merkt wel dat extreem rechts graag aanschurkt tegen de boeren. Weer een goede gelegenheid op met wat opportunisme weer wat zieltjes te winnen. In die zin hopt het lekker door van corona, inflatie, Rusland naar deze boerse opstand.
 

Max

Administrator
Forumleiding
DC's zijn onderdeel van de supply chain. DC's kunnen ook worden omzeild, maar zal waarschijnlijk niet efficiënt zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Dat snap ik. Maar als men echt verantwoordelijk is voor de volledige voedselvoorziening, dan kun je het ook plat leggen door niet meer te leveren. Dan hoef je niet de voedseltoevoer via de DC’s en de havens te blokkeren.
 

gevegt

Well-known member
Als de media die zeepbel doorprikt staan al die buren bij hun voor. In die zin is de boerse opstand behoorlijk effectief.

Wil het niet per se als extreem rechts framen, maar je merkt wel dat extreem rechts graag aanschurkt tegen de boeren. Weer een goede gelegenheid op met wat opportunisme weer wat zieltjes te winnen. In die zin hopt het lekker door van corona, inflatie, Rusland naar deze boerse opstand.
Wat ik zie is dat dezelfde extremen hier ook weer het voortouw nemen. De wappies zeg maar.
Het laatste voorbeeld is toch wel het politiebureau aanvallen waar medestanders in zitten.
Trump heeft een lange arm.
 

gevegt

Well-known member
Dat snap ik. Maar als men echt verantwoordelijk is voor de volledige voedselvoorziening, dan kun je het ook plat leggen door niet meer te leveren. Dan hoef je niet de voedseltoevoer via de DC’s en de havens te blokkeren.
De ironie is dat juist de supermarktketens misschien wel het grootste probleem is voor de boeren.
Dat speelt al jaren, maar daar hoor je ze niet over omdat het altijd met subsidies is rechtgetrokken.
Remember de boterberg en de melkplas. Alles door 'Europa' gefinancierd en opgelost.
 

BlauwVinger

Well-known member
Als stadsjongetje uit een onvervalst roomsch-katholiek middenstandersgezin in Zwolle werd ik als 11-jarige en 12-jarige, samen met mijn twee jaar oudere broertje, tijdens de grote schoolvakanties door de parochie 'uitgezonden' naar een boerderij in het kerkdorp Meddo, een negorij in de buurt van Winterswijk, om aan te sterken. Alsof ik een zwakstroomleerling was.

Wij ademden gewoon stikstof in als betrof het koolzuurassimilatie.
 

gevegt

Well-known member
Als stadsjongetje uit een onvervalst roomsch-katholiek middenstandersgezin in Zwolle werd ik als 11-jarige en 12-jarige, samen met mijn twee jaar oudere broertje, tijdens de grote schoolvakanties door de parochie 'uitgezonden' naar een boerderij in het kerkdorp Meddo, een negorij in de buurt van Winterswijk, om aan te sterken. Alsof ik een zwakstroomleerling was.

Wij ademden gewoon stikstof in als betrof het koolzuurassimilatie.
Laten we eerlijk zijn: het heeft je groei niet bevorderd.
 

De Wolf

Well-known member
Dat snap ik. Maar als men echt verantwoordelijk is voor de volledige voedselvoorziening, dan kun je het ook plat leggen door niet meer te leveren. Dan hoef je niet de voedseltoevoer via de DC’s en de havens te blokkeren.
Dat is natuurlijk pure zelfmoord. Dan kunnen ze hun producten niet meer kwijt.
 

Mario

Well-known member
Goh wat hebben we een hoop boeren hier. Erka's opa was ook boer, akkerbouwer en andere Erka's opa was kweker. Maar die zouden zich hier niet heel druk om maken.
Mijn overgrootvader had een boerderij in Barneveld, mijn opa heeft nog op het land gewerkt in zijn jonge jaren. Toen mijn overgrootvader overleed is de boerderij verkocht. Daarna zijn we een normale familie geworden. Ik woon heel mijn leven in de stad, en kippen, varkens en koeien halen we uit het koelvak. De kinderen vinden koeien stinken 👍
 

Wigboldus

Well-known member
Hier een boerenzoon van het Groninger platteland. Mijn vader had zowel veeteelt als akkerbouw. Maar ik mopper ook als ik achter een trekker rij. Laat staan in een hele file. Ik was meer met voetbal en kennis bezig dan met de boerderij. Ik zie het probleem niet als 30% van de koeien het land uit gaat. We hebben gewoon enorm veel koeien, varkens, kippen en andere dieren op een klein stukje wereld. Nederland is er natuurlijk wel goed in om zo optimaal eten te produceren. De kwaliteit staat ook bekend over de hele wereld. De groenten die mijn vader verbouwde ging de hele wereld over. Er bleef niet meer achter in Nederland. Zo'n grote veestapel gaat echt wel ten koste van de natuur, maarja, dat doet immigratie ook, en vliegen en kinderen krijgen ook. Mijn vader en broers zijn veel conservatiever, en vinden al dat wetenschappelijk bewijs maar onzin, maar zullen niet snel de trekker pakken om te demonstreren.

Ik ben zeker voorstander om de veestapel te verkleinen, maar ruil dat dan wel in voor het verbouwen van voedsel op een duurzame manier, want lokaal eten verbouwen en kopen is nog altijd het beste voor het milieu.
 
Bovenaan