De Bewegers

Jozsef

New member
Ik startte halverwege in startwave 3 maar ben toch nog ergens in de middenmoot geeindigd. Dat stemt me toch wel tevreden, de omstandigheden waren lastig. Ik liep natuurlijk niet alleen op de pacers, ik hield ook mijn sporthorloge in de gaten want ik wilde onder die 5.40 blijven. Die verdomde 5.40, die dus vanaf km 17 uit het zicht verdween.
Ik denk, maar dat is altijd lastig, dat bij 10 graden bijvoorbeeld, de man met de hamer veel later was komen buurten. Als hij al was gekomen, want ik merkte 't dus al snel onderweg. Maar evengoed wel tevreden hoor, ik had echt geen seconde harder kunnen lopen dus dit was mijn limiet.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
De enige keer dat ik het niet moeilijker had de laatste kilometers van een halve marathon was toen ik de eerste tien kilometer bij mijn vader was gebleven en vervolgens steeds verder ging versnellen. Het hoort ook een beetje het afzien bij een halve marathon. Dat is gewoon een heel andere afstand dan de 15 km of de 10 EM.

Ik zit even te denken hoeveel ik er eigenlijk gelopen heb. Drie keer de Stoomtramloop, drie keer Schoorl, een keer Hoorn, een keer Wieringerwerf en een keer Amsterdam. Toch ook alweer negen. Schoorl ging alle drie de keren niet zo heel best. Hoorn was ook geen topper. De Stoomtramloop loop ik altijd een PR. Amsterdam was veel te druk en last minute mee gaan doen, maar wel een PR. Wieringerwerf was ongeveer een maand na mijn marathon en toen behoorlijk wat van mijn PR af gelopen. De laatste kilometers zijn echter zelden makkelijk.
 
Laatst bewerkt:

Jozsef

New member
Dat hoorde ik al eerder, naief dacht ik dat dit wel meeviel. 15 km loop ik relatief makkelijk, dan moet die halve ook wel lukken dacht ik. Maar het lijkt wel dat juist vanaf km 15 je lichaam in een andere fase komt.
Ik hou het voortaan bij de mij geliefde 10 km. Gewoon, elke zondag voor als ik niet weg ben met de MTB. En natuurlijk doordeweeks een 5 km tempoloop of interval. Voor mij prima joh, zo blijf ik goed in conditie.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat hoorde ik al eerder, naief dacht ik dat dit wel meeviel. 15 km loop ik relatief makkelijk, dan moet die halve ook wel lukken dacht ik. Maar het lijkt wel dat juist vanaf km 15 je lichaam in een andere fase komt.
Ik hou het voortaan bij de mij geliefde 10 km. Gewoon, elke zondag voor als ik niet weg ben met de MTB. En natuurlijk doordeweeks een 5 km tempoloop of interval. Voor mij prima joh, zo blijf ik goed in conditie.

Bij mij is 15 km meestal ook het breekpunt met de halve marathon. Komt ook mede doordat 15 km mijn favoriete/beste afstand is. Dat viel in Amsterdam toen wel mee gezien ik toen meer voor de fun liep en wel keek waar het schip zou gaan stranden. Toen begon de ellende toen ik na 16 km nog bot op de rem moest toen er een versmalling was en mensen die graag vooraan starten, maar praktisch wandelen graag naast elkaar wilde lopen. In Wieringerwerf kwam de dip denk ik na een kilometer of zeventien.
 

TeeZee

Active member
Goed gelopen Joszef! Het was erg warm. Ik stond in startgolf 2 in kort-kort en had het toen al warm. De eerste 7/8 km gingen bij mij veel harder dan gepland, terwijl de CPC voor mij slechts een wedstrijd op weg naar de marathon van Rotterdam was. Mijn verstand nam het toen gelukkig over en ik ging maar langzamer lopen, bij iedere drankpost wandelen en bij 12 km zelfs stilgestaan om te wachten op het moment dat mijn vriendin daar ook was. Uiteindelijk wel tevreden met 1:54, al was dat 5 minuten boven mijn PR.

Overigens lag de meetmat van de 5 km ver achter het 5 km-punt. Iedereen heeft tussen 5 en 10 km namelijk ineens heel veel sneller gelopen.
 

Jozsef

New member
Zie je wel, die twijfel kreeg ik onderweg al. Mijn Polar gaf een behoorlijke afwijking aan.
Ik dacht aan slechte GPS, zeker niet aan fouten bij organisatie. Eigenlijk kan zoiets niet.

Succes in R'dam!
 

Jozsef

New member
Nee, ben er klaar mee. Vooral dat trainen, de lange duurlopen. Ik heb er geen lol in, zeker in de winter gewoonweg afzien.
10 km is net leuk. Loop je ook wat sneller en blijft net nog leuk. Intervallen en tempoloop doordeweeks, prima zo.

Overigens net terug van bijna 30 km biken op mtb parcours Broekpolder. Hier heb ik dus wel lol in, vooral in het bikepark.
Conditie zit goed, kon aardig doortrekken in de klimmetjes en reed zelfs m'n maat los die in de winter w?l door rijdt.
 

Maasveld

Well-known member
Vandaag de 10k hier in Venlo gelopen. Door een slepende blessure niet veel kunnen trainen, desondanks 48.19 kunnen lopen. Mijn doel was onder de 50.00, dus uitermate tevreden. De eerste helft heb ik 4.45 / 4.50 per kilometer kunnen lopen, daarna geconsolideerd op 5.00, om de laatste kilometer nog een flinke versnelling eruit te gooien. Wederom kippenvel op de parade, die niet voor niets als mooiste finishstraat van de Benelux is uitgeroepen.

Na zelf gelopen te hebben nog heerlijk in het zonnetje naar de halve marathon gekeken. Helaas was het warme weer voor de lopers van de halve marathon wat minder, met als grootste dieptepunt het overlijden van een 23-jarige jongen uit Duitsland. Vlak na de finish werd hij onwel. Hij is nog naar het ziekenhuis gebracht, maar heeft het niet gered.
 

Jozsef

New member
Nette tijd, en inderdaad triest voor zo'n jongen. Hoe kan zoiets toch?

@dewaan: hoe is jouw strijd afgelopen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hele knappe tijd.

Verder inderdaad erg triest. Vaak is het genetisch. Ik zit al sinds die dam bij de Dam tot Dam te overwegen om toch eens een hele uitgebreide keuring te doen. Die dame overigens ook nog ergens redelijk in het begin van de twintig. Zwemde samen met een hardloopmaatje van mij. Aan haar conditie lag het niet, maar zij kreeg toen schijnbaar zo heat stroke.
 

Janssen

Well-known member
Die genetische afwijkingen spoor je ook maar in 60% van de gevallen op ofzo.

Vraag me dan wel altijd af of die mensen vooraf geen symptomen hebben.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Die zijn vast wel eens gewaarschuwd door hun lichaam dat ze iets minder goed aan kunnen. Die dame met de Dam tot Damloop was bij een loopje drie maanden ervoor al liggend in het gras gespot vanwege de warmte. Die keer vielen de omstandigheden eigenlijk nog wel mee. Dat was waarschijnlijk zo'n waarschuwing die ze niet op waarde heeft ingeschat.

Zo'n test wil ik niet alleen vanwege die genetische afwijkingen doen, maar ook om mijn hartslag zones juist te laten vaststellen.
 

Janssen

Well-known member
Ik heb er in januari eentje laten doen. Was er wel een hele dag kwijt mee (hartfilm, ECG, inspanningstest, longtest en bloedonderzoek).
 

Janssen

Well-known member
Wel een aanrader? Wat kost zoiets?

Dat weet ik nog niet. Heb naderhand nog een MRI moeten doen dus die komt er ook nog bij. Zal een leuke factuur zijn.

Mijn belastbaarheid op de inspanningstest was beter dan ik dacht aangezien ik veel te weinig cardio doe. Kreeg wel een flinke flauwte toen ik een minuut of 3,4 op maximale hartslag aan het fietsen was maar dat had meer met eten te maken. Moest de fietstest aan het einde van de dag doen, dan kun je beter omdraaien.
 
Bovenaan