Wat rondjes maken jullie dan qua kilometers? Ik was het weekend helpen met verhuizen en spullen in de container laden en ik zag dat mijn niet zo sportieve zwager nog een mountainbike heeft staan die hij niet zal gebruiken. Misschien dat ik wel eens mee wil. Een keer of drie gemountainbiked en op zich is dat wel lachen. Als het niet al te lange rondjes zijn kan ik als het de eerste ronde toch niet gaat altijd nog switchen naar hardlopen.
Heel verschillend. Hangt er sterk vanaf met wat voor insteek je op de fiets stapt (recreatief ritje, duurtraining, intervaltraining, klimmen, dalen enz). Je kunt heel relaxed 100km rijden maar je kunt jezelf ook kapot rijden op een ritje van 30km.
Als je het wilt proberen dan moet je gewoon eens aanhaken, gewoon ontdekken wat je kan. Conditioneel zal je denk ik niet heel gauw in de problemen komen, zadelpijn zal eerder je vijand zijn.
Overigens ben ik aan de verharde wegen en paden gebonden, mtb routes met een racefiets zijn niet aan te raden.
------
Ik overweeg om op 8 augustus te starten aan de LBL (Luik - Bastenaken - Luik) Ardennen Classic. Er is een 125km, 167km en een 230km route. Ik twijfel tussen de laatste twee. 167 zou verstandig zijn, maar 230 zou natuurlijk mooier zijn. De afstand op zich is het probleem niet, het klimmen wellicht wel. Ook omdat van de 5 zwaarste klimmen er 4 in de laatste 60km liggen. In de 167 heb je die 4 laatste klimmen ook, maar dan heb je wel flink minder kilometers in de benen voor je eraan begint.
Op 9 augustus
moet ik ook al starten voor de Bauke Mollematocht, ook 165km.
http://www.lblardennenclassic.nl/files/2012/01/LBL-v4-LR.pdf
Col de Chambralles gem. 8.2 % max 16 %, lengte 1.9 km
Col du Rideux zuid gem. 6.9 % max 12 %, lengte 2.2 km
Col de Roche ? Fr?ne gem. 9 % max 15 %, lengte 2 km
Col de la Redoute gem. 9.5 % max 22 %, lengte 1.7 km
Col de la Roche aux Faucons gem. 9.8 % max 16 %, lengte 1.5 km