Coronavirus

Maasveld

Well-known member
Ik ben ervan overtuigd dat we Italiaanse toestanden gaan krijgen. Over een week is het totale chaos in Nederland als de regering dit weekend geen totale lockdown aankondigt.

Het hele probleem is dat de toename exponentieel is (terwijl veel mensen denken dat het lineair is en de maatregelen ook stapje voor stapje lineair zijn). En daarnaast dat het aantal daadwerkelijk besmette personen nu al 10x zo hoog is dan het officiële aantal. En dat neemt dus ook exponentieel toe.

Zie ook de link die ik postte.

Lijkt me toch wel redelijk voor de hand liggend. Gisteren zijn de maatregelen overigens ook wel flink gestegen. De scholen en horeca lijken me nu een logische vervolgzet, al betwijfel ik zeer of dat hier gaat gebeuren. Ik heb het eerste deel van dat stuk in je link woensdag ook gelezen. Interessant om te lezen dat de SARS-landen Corona goed onder controle hebben omdat ze geleerd hebben van SARS. Des te spijtig dat Europa veel te laat naar die landen heeft gekeken.
 

Joost

Well-known member
Je moet ergens een grens trekken qua aantal. Natuurlijk is 100 een arbitrair aantal, maar het geeft een richtlijn voor wat je wel of niet kunt organiseren nog.

Daar komt nog bij dat we in Nederland gaan panikeren als de overheid ons iets verbied. Dus gebruiken ze dit aantal in combinatie met de andere maatregelen. Dat zorgt er al voor dat het sociale leven zo goed als plat komt te liggen.
 

Joost

Well-known member
Lijkt me toch wel redelijk voor de hand liggend. Gisteren zijn de maatregelen overigens ook wel flink gestegen. De scholen en horeca lijken me nu een logische vervolgzet, al betwijfel ik zeer of dat hier gaat gebeuren. Ik heb het eerste deel van dat stuk in je link woensdag ook gelezen. Interessant om te lezen dat de SARS-landen Corona goed onder controle hebben omdat ze geleerd hebben van SARS. Des te spijtig dat Europa veel te laat naar die landen heeft gekeken.

Omdat er bij ons als eerste naar de economische consequenties wordt gekeken.
 

erka

Well-known member
Kan iemand mij nog een keertje uitleggen waarom dit virus zo'n impact heeft?

1. er is geen medicijn
2. het aantal gevallen verdubbelt elke 2-3 dagen
3. Ergo: als we zo doorgaan nu 800, dan over een week zo'n 4.000, over weken zo'n 20.000 en over drie weken zit je dan al gauw op 100.000 zieken.
4. Dat is officieel want officieus zitten we nu al veel hoger dan die 800 maar dat wordt niet meer gemeten
5. 20% van de ouderen gaan eraan dood en 80% van alle mensen krijgt het
6 .Daarvan gaat een deel tegelijk ziek worden en cruciale functies komen onder druk
7. We hebben maar 1.100 IC bedden in heel Nederland.
8. Er zijn nog een heleboel andere patiënten die IC nodig hebben
enz. enz.

Ik ben echt helemaal om. Eerst was ik ook in het kamp laconiek, grapjes maken. Nu niet meer. Dit gaat echt impact hebben,
 

Bonehead

Well-known member
Ik ben ervan overtuigd dat we Italiaanse toestanden gaan krijgen. Over een week is het totale chaos in Nederland als de regering dit weekend geen totale lockdown aankondigt.

Het hele probleem is dat de toename exponentieel is (terwijl veel mensen denken dat het lineair is en de maatregelen ook stapje voor stapje lineair zijn). En daarnaast dat het aantal daadwerkelijk besmette personen nu al 10x zo hoog is dan het officiële aantal. En dat neemt dus ook exponentieel toe.

Zie ook de link die ik postte.

De maatregelen die tot nu toe getroffen zijn, zijn schijnmaatregelen. Totaal nutteloos.

De vraag is of het mogelijk is dat iedereen thuis blijft. Op de kantoorklerken na, kunnen zeer veel niet thuiswerken. Maar dat is de enige oplossing die gaat werken. Ik kom voor mijn werk met honderden (zieke) mensen in aanraking. Zonder enige bescherming. Ik zou nu niet prive op visite gaan bij iemand die ziek of oud is. Voor zijn/haar veiligheid.
 

Maasveld

Well-known member
Het klinkt heel erg cru, maar dit hele gebeuren zou wel eens een zegen kunnen worden voor de ouderenzorg.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
1. er is geen medicijn
2. het aantal gevallen verdubbelt elke 2-3 dagen
3. Ergo: als we zo doorgaan nu 800, dan over een week zo'n 4.000, over weken zo'n 20.000 en over drie weken zit je dan al gauw op 100.000 zieken.
4. Dat is officieel want officieus zitten we nu al veel hoger dan die 800 maar dat wordt niet meer gemeten
5. 20% van de ouderen gaan eraan dood en 80% van alle mensen krijgt het
6 .Daarvan gaat een deel tegelijk ziek worden en cruciale functies komen onder druk
7. We hebben maar 1.100 IC bedden in heel Nederland.
8. Er zijn nog een heleboel andere patiënten die IC nodig hebben
enz. enz.

Ik ben echt helemaal om. Eerst was ik ook in het kamp laconiek, grapjes maken. Nu niet meer. Dit gaat echt impact hebben,

Welkom.
 

gevegt

Well-known member
1. er is geen medicijn
2. het aantal gevallen verdubbelt elke 2-3 dagen
3. Ergo: als we zo doorgaan nu 800, dan over een week zo'n 4.000, over weken zo'n 20.000 en over drie weken zit je dan al gauw op 100.000 zieken.
4. Dat is officieel want officieus zitten we nu al veel hoger dan die 800 maar dat wordt niet meer gemeten
5. 20% van de ouderen gaan eraan dood en 80% van alle mensen krijgt het
6 .Daarvan gaat een deel tegelijk ziek worden en cruciale functies komen onder druk
7. We hebben maar 1.100 IC bedden in heel Nederland.
8. Er zijn nog een heleboel andere patiënten die IC nodig hebben
enz. enz.

Ik ben echt helemaal om. Eerst was ik ook in het kamp laconiek, grapjes maken. Nu niet meer. Dit gaat echt impact hebben,

Een zware griep dus.
 

De Wolf

Well-known member
De situatie in Italië is dat op dit moment in bepaalde ziekenhuizen mensen boven de 70 niet meer op de IC terecht komen om mensen met een lagere leeftijd te helpen.
Dit is een doemscenario wat we absoluut willen voorkomen want het zou maar net een van je ouders, familielid etc. van je zijn die in het ziekenhuis komt en te horen krijgt: sorry we kunnen u niet helpen omdat we een jonger iemand met meer kans op overleven voorrang geven dus u gaat waarschijnlijk dood.
 

erka

Well-known member
Let wel: en Italië heeft veel meer IC-bedden per hoofd van de bevolking dan wij. België en Duitsland trouwens ook.

In Nederland is alle reservecapaciteit aan IC-bedden wegbezuinigd door de VVD en het CDA. Toppers..
 

JMD

Well-known member
1. er is geen medicijn
2. het aantal gevallen verdubbelt elke 2-3 dagen
3. Ergo: als we zo doorgaan nu 800, dan over een week zo'n 4.000, over weken zo'n 20.000 en over drie weken zit je dan al gauw op 100.000 zieken.
4. Dat is officieel want officieus zitten we nu al veel hoger dan die 800 maar dat wordt niet meer gemeten
5. 20% van de ouderen gaan eraan dood en 80% van alle mensen krijgt het
6 .Daarvan gaat een deel tegelijk ziek worden en cruciale functies komen onder druk
7. We hebben maar 1.100 IC bedden in heel Nederland.
8. Er zijn nog een heleboel andere patiënten die IC nodig hebben
enz. enz.

Ik ben echt helemaal om. Eerst was ik ook in het kamp laconiek, grapjes maken. Nu niet meer. Dit gaat echt impact hebben,

Ik ben met je eens dat dit echt wel meer is dan een griep, zeker.
EN ik zie ook aan de gegevens/grafieken dat dit exponentieel is (immers, bij logaritmische as is het een lijn(.
Maar in China zie je dat het nu 'onder controle' is, waarom denk je dan dat het hier extreem uit de hand gaat lopen?
 

Maasveld

Well-known member
Let wel: en Italië heeft veel meer IC-bedden per hoofd van de bevolking dan wij. België en Duitsland trouwens ook.

In Nederland is alle reservecapaciteit aan IC-bedden wegbezuinigd door de VVD en het CDA. Toppers..

Die 1.110 bedden, is dat standaard of is dat potentie? In Groningen bijvoorbeeld hebben ze met wat ombouwen 2,5 a 3 keer zoveel bedden als normaal.
 

JMD

Well-known member
Lijkt me toch wel redelijk voor de hand liggend. Gisteren zijn de maatregelen overigens ook wel flink gestegen. De scholen en horeca lijken me nu een logische vervolgzet, al betwijfel ik zeer of dat hier gaat gebeuren. Ik heb het eerste deel van dat stuk in je link woensdag ook gelezen. Interessant om te lezen dat de SARS-landen Corona goed onder controle hebben omdat ze geleerd hebben van SARS. Des te spijtig dat Europa veel te laat naar die landen heeft gekeken.

Kreeg zojuist een bericht van de rector van mijn school, de schoolleiding heeft vanmiddag extra overleg, of ik als roostermaker aan wil schuiven. Dat kan maar over 1 ding gaan lijkt me.
 

De Wolf

Well-known member
Let wel: en Italië heeft veel meer IC-bedden per hoofd van de bevolking dan wij. België en Duitsland trouwens ook.

In Nederland is alle reservecapaciteit aan IC-bedden wegbezuinigd door de VVD en het CDA. Toppers..

We hebben naar verhouding ook minder ziekenhuizen. Flevoland moet het zelfs maar doen met een ziekenhuis in Almere.
 

stc

Well-known member
Ik was vanochtend om 0800hrs reeds in de Albert Heijn om niet naast het brood te grijpen. Waar normaal rond 0800hrs rond de 10 mensen boodschappen aan het doen zijn, was dit reeds 100. Nog voor de opening stond er reeds een rij buiten. Daarnaast was om 0800hrs reeds 20-30% van de schappen leeg. Tot 50% was het schap bijna leeg.
 

De Wolf

Well-known member
Ik was vanochtend om 0800hrs reeds in de Albert Heijn om niet naast het brood te grijpen. Waar normaal rond 0800hrs rond de 10 mensen boodschappen aan het doen zijn, was dit reeds 100. Nog voor de opening stond er reeds een rij buiten. Daarnaast was om 0800hrs reeds 20-30% van de schappen leeg. Tot 50% was het schap bijna leeg.

41 jaar geleden gingen de mensen hier elkaar met stokbroden te lijf om maar brood te krijgen. Toen was het leven een paar dagen lamgelegd door de beruchte winter van 1979.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Ik ben met je eens dat dit echt wel meer is dan een griep, zeker.
EN ik zie ook aan de gegevens/grafieken dat dit exponentieel is (immers, bij logaritmische as is het een lijn(.
Maar in China zie je dat het nu 'onder controle' is, waarom denk je dan dat het hier extreem uit de hand gaat lopen?

Omdat men hier nier luiatert en halve maatregelen neemt. Mensen zoeken elkaar nog steeds gewoon op en velen kunnen wel het virus overdragen, maar hebben geen symptomen. Temperatuur meten bij alle openbare gebouwen zou al een stap in de goede richting zijn. Het pakket mastregelen hier komt nog niet in de buurt van een land als China, waar mensen overigens wel veel dichter op elkaar leven, dus waarom zouden we het hier onder controle krijgen denk je?
 

erka

Well-known member
Ik ben met je eens dat dit echt wel meer is dan een griep, zeker.
EN ik zie ook aan de gegevens/grafieken dat dit exponentieel is (immers, bij logaritmische as is het een lijn(.
Maar in China zie je dat het nu 'onder controle' is, waarom denk je dan dat het hier extreem uit de hand gaat lopen?

Omdat in Wuhan, op het moment dat daar de lockdown inging, minder besmettingen waren dan hier nu al (onder de radar) zijn in dezelfde fase waarin Wuhan destijds zat.
En omdat wij echt een landje zijn van polderen, halve maatregelen, eigenwijs, relativeren, komt wel goed, het is maar een griep.
En ik ons niet direct noodziekenhuizen uit de grond zie stampen.
 
Bovenaan