Coronavirus

Pascallovic

Well-known member
Omdat in Wuhan, op het moment dat daar de lockdown inging, minder besmettingen waren dan hier nu al (onder de radar) zijn in dezelfde fase waarin Wuhan destijds zat.
En omdat wij echt een landje zijn van polderen, halve maatregelen, eigenwijs, relativeren, komt wel goed, het is maar een griep.
En ik ons niet direct noodziekenhuizen uit de grond zie stampen.
Een ander groot gevaar zijn natuurlijk mensen als jij die als zogenaamde evangelisten het licht hebben gezien en meteen hel en verdoemenis richting de andere kant voorspellen. Een beetje de alwetende kenner lopen uithangen, terwijl je de eerste keer er al naast zat. Een beetje Gretha Thunberg retoriek. 'I want you to be scared.' Zien dat het impact heeft en dan roepen 'dit gaat echt impact hebben'. No kidding Sherlock.
 

erka

Well-known member
Omdat men hier nier luiatert en halve maatregelen neemt. Mensen zoeken elkaar nog steeds gewoon op en velen kunnen wel het virus overdragen, maar hebben geen symptomen. Temperatuur meten bij alle openbare gebouwen zou al een stap in de goede richting zijn. Het pakket mastregelen hier komt nog niet in de buurt van een land als China, waar mensen overigens wel veel dichter op elkaar leven, dus waarom zouden we het hier onder controle krijgen denk je?

Het is al te laat daarvoor. Dat hebben ze gedaan in Taiwan, Singapore. Die hebben geleerd van SARS. Wij gaan het nu ook leren.
Het enige dat helpt is twee weken huisarrest voor iedereen (behalve cruciale functies). Dat is even slikken maar daarmee stopt de verspreiding wel veel sneller.
 

erka

Well-known member
Een ander groot gevaar zijn natuurlijk mensen als jij die als zogenaamde evangelisten het licht hebben gezien en meteen hel en verdoemenis richting de andere kant voorspellen. Een beetje de alwetende kenner lopen uithangen, terwijl je de eerste keer er al naast zat. Een beetje Gretha Thunberg retoriek. 'I want you to be scared.' Zien dat het impact heeft en dan roepen 'dit gaat echt impact hebben'. No kidding Sherlock.

Haha, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald he. Bovenstaand is typisch de Nederlandse reactie. Maar over een week zijn wij het Italië van Europa als er nu niet harder ingegrepen wordt.
 

Batigoal

Well-known member
De meeste mensen hebben het te goed en kennen ziek zijn niet van hunzelf of hun directe omgeving, dus zullen alles wat met gezondheid te maken heeft per definitie onderschatten. Dus alles wat enigszins riekt naar niet volledige autonomie (draag de mensen maar eens op om vooral binnen te blijven), dat werkt gewoon niet. Een lockdown en een flinke ziektegolf zou cru gezegd voor veel mensen niet verkeerd zijn om te leren dat het niet vanzelfsprekend is in het leven om gezond te zijn en volledige autonomie over je leven te hebben.
 

erka

Well-known member
Illustratief is de Nederlandse maatregel van gisteren om vluchten uit "risicogebieden" zoals Iran en Italië niet meer toe te staan in Nederland. Ondertussen sluiten de meeste andere landen juist het luchtruim voor vluchten uit Nederland. Wij zijn zelf het risicogebied.
 

erka

Well-known member
Grafiekje erbij:

5e6ca7a954f9c.jpg


Het paarse lijntje is Nederland. Die zit dus precies op het verloop van Italië in de linkergrafiek (aantal patiënten per miljoen inwoners_
In de rechtergrafiek zie je dat onze groeicurve sneller gaat dan Italië.
 

Pascallovic

Well-known member
Haha, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald he. Bovenstaand is typisch de Nederlandse reactie. Maar over een week zijn wij het Italië van Europa als er nu niet harder ingegrepen wordt.
Jaja, jij bent nu de grote kenner op het gebied van Corona en hoe het te bestrijden omdat je wat dingetjes gelezen hebt. Vorige week wist je nog helemaal niks, je hebt drie stukjes gelezen op internet en nu ga jij andere vertellen hoe je het wereldwijd moet bestrijden. Dat is pas typisch Nederlands denken dat je een kenner bent omdat je wat losse flodders gelezen hebt. Dat het serieus is lijkt mij duidelijk, maar ik pretendeer niet te weten hoe je dit moet bestrijden op basis van wat halve berichten uit het altijd zo betrouwbare en niet van propaganda voorziene China.
 

Batigoal

Well-known member
Ik ben met je eens dat dit echt wel meer is dan een griep, zeker.
EN ik zie ook aan de gegevens/grafieken dat dit exponentieel is (immers, bij logaritmische as is het een lijn(.
Maar in China zie je dat het nu 'onder controle' is, waarom denk je dan dat het hier extreem uit de hand gaat lopen?

China heeft wekenlang bewust gelogen over het aantal besmettingen en nu zou het opeens onder controle zijn? Het verbaast me ook hoe makkelijk de media die berichtgeving als waar aannemen.
 

erka

Well-known member
Jaja, jij bent nu de grote kenner op het gebied van Corona en hoe het te bestrijden omdat je wat dingetjes gelezen hebt. Vorige week wist je nog helemaal niks, je hebt drie stukjes gelezen op internet en nu ga jij andere vertellen hoe je het wereldwijd moet bestrijden. Dat is pas typisch Nederlands denken dat je een kenner bent omdat je wat losse flodders gelezen hebt. Dat het serieus is lijkt mij duidelijk, maar ik pretendeer niet te weten hoe je dit moet bestrijden op basis van wat halve berichten uit het altijd zo betrouwbare en niet van propaganda voorziene China.

China?

O ja, de noodoproep van de Europese topartsen al gelezen?
 

Pascallovic

Well-known member
China?

O ja, de noodoproep van de Europese topartsen al gelezen?
Ja, China, want die jij zie als heilige graal van de oplossing. Die hadden het fantastisch gedaan met hun noodoplossingen. Jij weet niet eens wie Europese topartsen zijn, dus doe niet alsof je daar ook al verstand van hebt. Het gaat mij nog niet eens om de inhoud van je verhaal, maar de stelligheid. De alwetendheid en de belerende toon over hoe het allemaal moet. Je zou zeggen dat als je de eerste keer er zo naast zat qua inschatting dat je dan wat minder stellig voor de dag zou komen, want als we jouw idee eerder gevolgd hadden, waren we Italie een week geleden voorbij geweest. Maar nee hoor vol op het orgel, er klopt helemaal niks van de maatregelen, we krijgen hel en verdoemenis en ik weet hoe het wel moet, want ik heb iets gelezen van mensen die als Europese topartsen worden gezien (Ook al ken ik de beste mensen totaal niet en ga ik alleen maar af op een etiketje die ze door de media is opgeplakt). Ervaring leert nu eenmaal dat de bekeerlingen de grootste extremen worden. Kijk maar naar de Islam of het Christendom. De bekeerlingen worden het meest extreem en zogenaamd alwetend. Zeg maar precies zoals jij nu met het Coronavirus. Blaas gewoon wat minder hoog van de toren met doen alsof je alles weet.
 

erka

Well-known member
Ja, China, want die jij zie als heilige graal van de oplossing. Die hadden het fantastisch gedaan met hun noodoplossingen. Jij weet niet eens wie Europese topartsen zijn, dus doe niet alsof je daar ook al verstand van hebt. Het gaat mij nog niet eens om de inhoud van je verhaal, maar de stelligheid. De alwetendheid en de belerende toon over hoe het allemaal moet. Je zou zeggen dat als je de eerste keer er zo naast zat qua inschatting dat je dan wat minder stellig voor de dag zou komen, want als we jouw idee eerder gevolgd hadden, waren we Italie een week geleden voorbij geweest. Maar nee hoor vol op het orgel, er klopt helemaal niks van de maatregelen, we krijgen hel en verdoemenis en ik weet hoe het wel moet, want ik heb iets gelezen van mensen die als Europese topartsen worden gezien (Ook al ken ik de beste mensen totaal niet en ga ik alleen maar af op een etiketje die ze door de media is opgeplakt). Ervaring leert nu eenmaal dat de bekeerlingen de grootste extremen worden. Kijk maar naar de Islam of het Christendom. De bekeerlingen worden het meest extreem en zogenaamd alwetend. Zeg maar precies zoals jij nu met het Coronavirus. Blaas gewoon wat minder hoog van de toren met doen alsof je alles weet.

Neem even een pilletje.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ja, China, want die jij zie als heilige graal van de oplossing. Die hadden het fantastisch gedaan met hun noodoplossingen. Jij weet niet eens wie Europese topartsen zijn, dus doe niet alsof je daar ook al verstand van hebt. Het gaat mij nog niet eens om de inhoud van je verhaal, maar de stelligheid. De alwetendheid en de belerende toon over hoe het allemaal moet. Je zou zeggen dat als je de eerste keer er zo naast zat qua inschatting dat je dan wat minder stellig voor de dag zou komen, want als we jouw idee eerder gevolgd hadden, waren we Italie een week geleden voorbij geweest. Maar nee hoor vol op het orgel, er klopt helemaal niks van de maatregelen, we krijgen hel en verdoemenis en ik weet hoe het wel moet, want ik heb iets gelezen van mensen die als Europese topartsen worden gezien (Ook al ken ik de beste mensen totaal niet en ga ik alleen maar af op een etiketje die ze door de media is opgeplakt). Ervaring leert nu eenmaal dat de bekeerlingen de grootste extremen worden. Kijk maar naar de Islam of het Christendom. De bekeerlingen worden het meest extreem en zogenaamd alwetend. Zeg maar precies zoals jij nu met het Coronavirus. Blaas gewoon wat minder hoog van de toren met doen alsof je alles weet.

Zo wow, wat een felle toon. Heeft erka je zo hard geraakt met zijn ommezwaai?
 

erka

Well-known member
Zo wow, wat een felle toon. Heeft erka je zo hard geraakt met zijn ommezwaai?

Had me er tot nu toe gewoon nog niet zo in verdiept en dacht dat het wel mee zou vallen. Gisteren eens tijd gevonden om me er wat meer in te verdiepen. Naast genoemde linkjes ook allerlei andere websites en artikelen afgestruind. En vervolgens eigen beeld gevormd. Die inderdaad anders is dan eerst. Denk nu dat er harder ingegrepen moet worden. Snap niet echt wat daar nou zo raar aan is.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Had me er tot nu toe gewoon nog niet zo in verdiept en dacht dat het wel mee zou vallen. Gisteren eens tijd gevonden om me er wat meer in te verdiepen. Naast genoemde linkjes ook allerlei andere websites en artikelen afgestruind. En vervolgens eigen beeld gevormd. Die inderdaad anders is dan eerst. Denk nu dat er harder ingegrepen moet worden. Snap niet echt wat daar nou zo raar aan is.

Bij mij precies hetzelfde. Ik was ook van de grapjes, maar sinds begin deze week is dat wel anders. Ik pretendeer zeker geen expert te zijn, maar het verschil qua cijfers tussen landen als HongKong en Singapore en landen als Italië en Iran spreekt boekdelen. Qua aanpak neigen wij naar Italië en Iran. Dat beangstigt me.
 

Pascallovic

Well-known member
Zo wow, wat een felle toon. Heeft erka je zo hard geraakt met zijn ommezwaai?
Het is de toon waarop hij zich nu presenteert. Qua inhoud heeft ie natuurlijk op verschillende punten gelijk. Dat zie ik ook wel.

Had me er tot nu toe gewoon nog niet zo in verdiept en dacht dat het wel mee zou vallen. Gisteren eens tijd gevonden om me er wat meer in te verdiepen. Naast genoemde linkjes ook allerlei andere websites en artikelen afgestruind. En vervolgens eigen beeld gevormd. Die inderdaad anders is dan eerst. Denk nu dat er harder ingegrepen moet worden. Snap niet echt wat daar nou zo raar aan is.
Zoals je het nu zegt vind ik het prima. Eerder kwam het op mij drammerig over. Dat drammerige vind ik dan storend als de boodschapper iemand is die een week geleden nog totaal anders dacht. Dat jij er wat meer in verdiept hebt geloof ik meteen en het is een serieus probleem. Harder ingrijpen, wellicht is dat noodzakelijk. Maar ik vind het ook handig als we een beetje de rust bewaren en niet van het ene naar het andere uiterste gaan. Ik heb namelijk niet het idee dat het nog onderschat wordt. Alleen je moet wel ook alles een beetje gecontroleerd doen. Anders was de situatie bij de supermarkten wellicht nog veel erger geweest. Als je nu aankondigd het hele land in lockdown te doen, dan krijg je helemaal chaos met boodschappen.
 

erka

Well-known member
Nog even teruggelezen maar volgens mij valt mijn toon wel mee. En ja, ik denk dat een lockdown nodig is. Zoals ook in andere landen nu gebeurt.
Gelukkig is dit forum bedoeld om je mening te geven.

En ik heb niet de illusie dat er ook maar één iemand op aarde is die in paniek schiet als erka uut Grunn iets roept :)
 

Maasveld

Well-known member
Grafiekje erbij:

5e6ca7a954f9c.jpg


Het paarse lijntje is Nederland. Die zit dus precies op het verloop van Italië in de linkergrafiek (aantal patiënten per miljoen inwoners_
In de rechtergrafiek zie je dat onze groeicurve sneller gaat dan Italië.

Deze grafiek zegt dus precies helemaal niets.
 

JMD

Well-known member
Grafiekje erbij:

5e6ca7a954f9c.jpg


Het paarse lijntje is Nederland. Die zit dus precies op het verloop van Italië in de linkergrafiek (aantal patiënten per miljoen inwoners_
In de rechtergrafiek zie je dat onze groeicurve sneller gaat dan Italië.

Dank voor de grafieken. DUitsland gaat overigens nog sneller zie ik...

Voordeel van dit soort grafieken is dat we bij wiskunde de komende jaren grafieken met een logaritmische verdeling op de verticale as niet hoeven uit te leggen. :p Iedereen heeft daar dan al kennis van genomen.

Verder verbaast me de curve van Zwitserland, die gaat nog steiler dan Italië, terwijl we steeds horen dat Italië het grootste probleem is.
 

De Wolf

Well-known member
De grafiek vertelt de hoeveelheid besmettingen die zijn gemeten. Het aantal werkelijke besmettingen in Nederland is misschien al hoger dan wat er in Italië bekend is (in praktijk zal het daar nog veel meer zijn. Vandaar ook de oproep om bij verkoudheid thuis te blijven.
 
Laatst bewerkt:

Jamel

Administrator
Forumleiding
Vandaar ook de oproep om bij verkoudheid thuis te blijven.

Iets wat op zichzelf ook wel weer apart is, want volgens de experts lijken de symptomen van Covid-19 helemaal niet op die van 'normale' verkoudheidsverschijnselen.
 
Bovenaan