Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Intussen zitten we 11,5% positieve besmettingen, zo hoog is het sinds half januari niet meer geweest.
Heeft er ook mee te maken dat al die 'testen voor toegang' alleen de positieve tests registreren en de negatieve niet. Plus dat die mensen met positieve tests dan vaak nog naar een 'echte' teststraat gaat en dan (bij positief) dus nog een keer positief testen.
 

zwammy

Well-known member
Kan Femke zondag weer stoer het museumplein gaan losvegen tegen de wappies. Deze zondag was het niet te druk om in te grijpen. Lachwekkende bedoeling weer.
 

Forza AZ

Well-known member
Kan Femke zondag weer stoer het museumplein gaan losvegen tegen de wappies. Deze zondag was het niet te druk om in te grijpen. Lachwekkende bedoeling weer.
Het Museumplein is voorlopig afgezet vanwege werkzaamheden. Afgelopen zondag was er een wandeltocht door de stad.
 

Joost

Well-known member
Is dat zo? Dat is wel vreemd want dat vertekent dan idd wel heel erg.
Dat is zo, dat werd mij verteld doen ik vorige week de test heb laten doen om naar Roda te mogen.
Al twijfel ik wel een beetje om hoeveel aantallen dat gaat. Als je klachten heb dan ga je die sneltest daarvoor sowieso niet laten doen lijkt me. In het eerste deel met 62500 testen waren 96 mensen positief.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ok, wel bijzonder want een kind kan dan nagaan dat het wel heel erg vertekent, helemaal met die thuistesten die verre van waterdicht zijn.
 

Joost

Well-known member
De dagelijks gemelde cijfers bevatten de laatste week veel stortingen maar uiteindelijk worden de cijfers wel toegewezen aan de goede dagen. Daarin is wel echt een flinke daling in de besmettingscijfers te zien; zo'n 10% per week. En dan kijk ik naar de cijfers van minstens 5 dagen geleden omdat die een betrouwbaar beeld geven.

Om nieuwe versoepelingen te krijgen moet de ziekenhuisbezetting met zo'n 20% dalen zegt het OMT nu.
Dat betekend zo'n 500 patienten minder dan op dit moment. Klinkt veel maar dat kan best snel gebeuren.

Wat ik daarin wel een groot probleem blijf vinden is het tijdspad. Willen we op 18 mei (dat is over 2 weken) versoepelen dan moet dat over 4 dagen al in de cijfers te zien zijn.
 

de waan

Well-known member
Deze moet je hebben. Besmettingen teruggerekend naar eerste dag van ziekte (althans, ik denk dat Joost dit bedoelt).

Schermafbeelding 2021-05-04 om 13.19.26.png
 

Joost

Well-known member
Snap ik. De cijfers die je daar ziet zijn de testen die uitgevoerd zijn op een bepaalde datum. Maar wanneer een test positief is dan is de rapportagedatum de eerste dag van klachten, dat ligt dus een aantal dagen eerder.

Ik kijk voor de besmettingen alleen naar het gemiddelde. Op 22 april was het gemiddelde 6769 (daar komt door bijplussen altijd nog bij en is zo’n 82% van wat het uiteindelijk wordt). 28 april, de meest recente dag met betrouwbare data zit het al onder de 6000.

België gaat per dit weekend versoepelen, maar dat is daar weer lekker chaotisch. Je mag met 4 op een terras, inclusief mondkapje. Maar ga je op de stoep naast het terras zitten dan mag dat met 10 personen zonder mondkapje.
 

JMD

Well-known member
Om nieuwe versoepelingen te krijgen moet de ziekenhuisbezetting met zo'n 20% dalen zegt het OMT nu.
Dat betekend zo'n 500 patienten minder dan op dit moment. Klinkt veel maar dat kan best snel gebeuren.
Apart dat het OMT nu ineens 20% zegt, eerder zeiden ze 10% minder en liever 15%...
 

JMD

Well-known member
In Duitsland gaat men binnenkort veel regels loslaten voor mensen die gevaccineerd zijn., het Bundesland Bayern wil er al mee starten vanaf overmorgen.

Overigens is er al een streep gezet door het Oktoberfest.
 

Joost

Well-known member
Het schrikbeeld van verplichte negatieve testen en een vaccinatiepaspoort komt ondertussen wel met rasse schreden dichterbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Joost

Well-known member
Ja, het lijkt me nogal een inperking van je vrijheid om bij alles waar je naartoe wil verplicht een vaccinatie of testbewijs te laten zien. In de huidige periode kan ik me daar wel iets bij voorstellen maar als volgens de planning in de zomer Corona dusdanig ver is teruggedrongen dan het geen gevaar meer vormt dan vind ik dat een overbodige inperking.
 

De Wolf

Well-known member
Ja, het lijkt me nogal een inperking van je vrijheid om bij alles waar je naartoe wil verplicht een vaccinatie of testbewijs te laten zien. In de huidige periode kan ik me daar wel iets bij voorstellen maar als volgens de planning in de zomer Corona dusdanig ver is teruggedrongen dan het geen gevaar meer vormt dan vind ik dat een overbodige inperking.

Gaan ze het in Nederland invoeren of is het om bijvoorbeeld naar Spanje te gaan?

Overigens bepaalde landen is het vrij normaal dat je tegen bepaalde ziekten gevaccineerd moet zijn.
 
Bovenaan