Coronavirus 2

JMD

Well-known member
Wat mij fascineert is de reden waarom het virus nu weer zo op komt zetten.
Ik heb niet het gevoel dat mensen zich heel veel anders gedragen dan pakweg een maand geleden.
Wat denk je van de scholen die open zijn???

Bij ons valt het (gelukkig) (even afkloppen) nog mee, maar ik lees ook verhalen van scholen waarbij 20% van de leerlingen thuis zitten.


Voor de rest zie ik idd ook weinig verschil met een paar maanden terug.
En ik blijf het heel apart vinden dat in Zweden (met slechts een paar beperkingen) het virus redelijk onder controle blijft. Sterker nog, ze zijn daar al aan het afschalen qua faciliteiten, speciale coronavleugels in ziekenhuizen (of speciale ziekenhuizen) gaan gewoon sluiten.
 

De Wolf

Well-known member
Voor de rest zie ik idd ook weinig verschil met een paar maanden terug.
En ik blijf het heel apart vinden dat in Zweden (met slechts een paar beperkingen) het virus redelijk onder controle blijft. Sterker nog, ze zijn daar al aan het afschalen qua faciliteiten, speciale coronavleugels in ziekenhuizen (of speciale ziekenhuizen) gaan gewoon sluiten.

In Zweden nemen ze het blijkbaar nog wel serieus.
 

Batigoal

Well-known member
Wat mij fascineert is de reden waarom het virus nu weer zo op komt zetten.
Ik heb niet het gevoel dat mensen zich heel veel anders gedragen dan pakweg een maand geleden.

Dat lijkt me juist niet gek. Vanwege dezelfde redenen dat alle virussen in de herfst en winter actiever zijn. Griep en verkoudheid heersen ook alweer een paar weken.
 

De Wolf

Well-known member
Ik vond het een bizar aantal in Overijssel.

Het is niet eens zeker of deze mensen aan corona zijn overleden.

 

JMD

Well-known member
Begrijpend lezen blijft toch een dingetje, ook voor Maurice de Hond.
Want? Hij heeft hier toch gewoon gelijk.
Blijkt een administratieve fout in 1 regio te zijn, daar heeft men 21 doden gemeld waar het er maar 1 was...

Maar het is wat SanMark zegt: ongelooflijk dat men na 6 maanden nu nog niet in staat is om dit accuraat te melden. De RIVM-cijfers schijnen een week of 2 achter te lopen...
 

Atreides

Well-known member
Maar het is wat SanMark zegt: ongelooflijk dat men na 6 maanden nu nog niet in staat is om dit accuraat te melden. De RIVM-cijfers schijnen een week of 2 achter te lopen...

Accuraat en actueel zijn toch twee totaal verschillende dingen.
 

Atreides

Well-known member
Ik vind dit een heel erg vaag verhaal eerlijk gezegd.

Ze gaat naar een Bierfeest en zit gezellig aan tafels, heel knus met 12 mensen.
Het betreffende bierfeest duurde van 13:00 tot 19:00 volgens Hubert.
De verjaardag duurde tot middernacht.

Wel was er na het Bierfeest nog een huiskamerconcert in het cafe met een band. Dat duurde tot 23:00.

Het was die dag in Volkel, het weerstation het dichtste in de buurt maximaal 20,8 graden. De zon ging onder om 20:01 en het zou die nacht afkoelen naar 8 graden. Met 20 graden zit niemand lekker buiten als er geen zon is, en dan was het rond een uur of 10 zeker nog aanmerkelijk frisser.

Tevens is er nog niemand besmet gemeld buiten de vriendengroep. Dat geeft een opmerkelijke route van de virusdeeltjes.

Ik zou wel eens het hele verhaal van die dag willen horen.

Daarnaast wil ik er best nog een hypothese ingooien. 1 Persoon is ziek geworden en hoest, de rest niet. De afstandsregels werden volgens het stuk sowieso door de groep niet echt gehanteerd. Wie garandeert dat de besmetting exact daar heeft plaatsgevonden en niet al een week eerder. En dat er toevallig iemand hoest en zich laat testen waardoor het nu uitkomt.

Het klinkt wel een beetje als ontkenningsmodus Joost.

Kunnen we gewoon terug naar de hypothese dat besmetting in de buitenlucht gewoon een reeele optie is, maar dat door de ventilatie i.c.m. het wél respecteren van 1,5 meter afstand en het netjes thuis blijven met klachten de kans enorm klein is dat je wel besmet raakt?
 

JMD

Well-known member
Accuraat en actueel zijn toch twee totaal verschillende dingen.
in dit geval hoort het toch echt bij elkaar. De cijfers moeten accuraat en actueel zijn, alleen dan kan je goede beslissingen nemen. Idem voor bv dat R0-getal, dat ligt ook 2 weken achter...
 

Atreides

Well-known member
Vrijwel geen kans op een Corona uitbraak in het najaar en huidige maatregelen zijn overkill, aldus een ziener die hier niet meer genoemd zou mogen worden:


in dit geval hoort het toch echt bij elkaar. De cijfers moeten accuraat en actueel zijn, alleen dan kan je goede beslissingen nemen.

Tja, dat krijg je ervan als een open en eerlijke meldingsmethodiek hebt. Ze zijn toch duidelijk in hoe ze rapporteren?

Idem voor bv dat R0-getal, dat ligt ook 2 weken achter...

bron?
 

Joost

Well-known member
Het klinkt wel een beetje als ontkenningsmodus Joost.

Kunnen we gewoon terug naar de hypothese dat besmetting in de buitenlucht gewoon een reeele optie is, maar dat door de ventilatie i.c.m. het wél respecteren van 1,5 meter afstand en het netjes thuis blijven met klachten de kans enorm klein is dat je wel besmet raakt?
Ik snap je gedachtengang wel hoor, maar in mijn ogen is het hele verhaal volkomen anders dan hoe het virus zich in andere gevallen verspreid heeft. Niemand roept dat de kans dat je buiten besmet wordt 0 is. Ik geloof best dat wanneer iemand langere tijd van dichtbij in je gezicht staat te schreeuwen dat tot een besmetting kan leiden.

Bij de in het artikel beschreven situatie geloof ik best dat 1 iemand 1 van de anderen besmet heeft, maar dat die ene persoon 11 van de 12 mensen besmet heeft en verder op dat feest niemand is gewoonweg onwaarschijnlijk. Het zou het allereerste gedocumenteerde geval zijn waarin 1 persoon in de buitenlucht zoveel anderen besmet.
 

Joost

Well-known member
Idem voor bv dat R0-getal, dat ligt ook 2 weken achter...
bron?

Zie daarvoor de wekelijkse rapportages van het RIVM. Als we het R-getal van vandaag zouden kennen dan zouden we precies weten hoeveel mensen er over 6 a 7 dagen ziek worden.

Ik vermoed dat daarom ook de persconferenties een tweewekelijks karakter hebben. De effecten van genomen maatregelen zijn pas 2 weken later zichtbaar.
 

De Wolf

Well-known member
Ik ben geen fan van Soundos maar 👍


Ik ben goed boos geworden bij dat #Ikdoenietmeermee”, stelt Soundos. ,,Selectief activisme noem ik dat. Je hebt je nog nooit in je leven uitgesproken over onderdrukking, maar nu je niet meer schnabbels hebt in het weekend en niet meer op je Instagram stories kan laten zien dat je champagneflessen aan het ‘poppen’ bent in de club, ben je boos.”
Die hypocrisie irriteert Soundos. ,,Want het is gewoon egoïsme", zegt ze onomwonden. Maar het ergste vond ze #Freethepeople, die ook werd gebruikt. ,,In een tijd met Black Lives Matters, Moria (het vluchtelingenkamp in Griekenland, red.) dat letterlijk in de fik staat, waar kinderen slapen op straat en dan ga jij omdat jouw schnabbels in het geding zijn gekomen ‘free the people’ gebruiken. Schaam je, schaam je, schaam je!”

Uiteindelijk laat ze haar briefje zien en zegt ze met een grote glimlach: ,,Tekening van mijn kind!”
 

ALenstra

Well-known member
De KNVB is ook boos! Men vindt de dreiging van het kabinet om zonder publiek te spelen bij overtreding coronaregels door publiek nogal overdreven.
 

Maasveld

Well-known member
Want? Hij heeft hier toch gewoon gelijk.
Blijkt een administratieve fout in 1 regio te zijn, daar heeft men 21 doden gemeld waar het er maar 1 was...
Hij heeft het erover dat 21 doden van vóór half april zijn, terwijl in zijn bron staat dat als als sterfdatum de datum van positieve test/opname geldt. Dat zijn twee heel verschillende dingen.
 

De Groene Scout

Well-known member
In Haaksbergen geldt sinds vrijdag een actievere rol voor BOA's. Ook vanuit omringende gemeente zijn er extra BOA's ingevlogen om te handhaven in de dorpskern, in supermarkten, horeca en sportverenigingen. Gisteren bij HSC'21 ook 2x bezoek gehad.
Bij de 1e ronde werden de mannen vriendelijk verzocht om zich bij binnenkomst te registreren, zoals iedereen dat moet doen. Weigerden ze dat, zelfs tot 2x toe moesten ze vermaand worden om toch te registreren. Lekker niveautje die gasten. :rolleyes:
 

ALenstra

Well-known member
Er zijn dus BOA's vanuit andere gemeentes ingevlogen. Dan hebben die andere gemeentes toch minder BOA's om te handhaven? Of mis ik iets.
 
Bovenaan