Coronavirus 2

gevegt

Well-known member
Dat vraag ik me ook af. Ik mis Amersfoort!
Op jouw leeftijd verhuizen naar het westen, getuigt niet echt van een vooruitziende blik.
Bij deze heb ik dus totaal geen medelijden met je annuleren naar je ultra vriendjes in het oosten.
 

JFK

Well-known member
Op jouw leeftijd verhuizen naar het westen, getuigt niet echt van een vooruitziende blik.
Bij deze heb ik dus totaal geen medelijden met je annuleren naar je ultra vriendjes in het oosten.
Sorry voor mijn late reactie.
Ik moest nog even een telefoontje plegen naar het NPD-hoofdkwartier voor het wekelijkse overleg.

p.s.v. is een kutclub!
 

gevegt

Well-known member
Sorry voor mijn late reactie.
Ik moest nog even een telefoontje plegen naar het NPD-hoofdkwartier voor het wekelijkse overleg.

p.s.v. is een kutclub!
Je mag blij zijn dat je nog niet bent opgepakt. Wat ik trouwens niet ben.

Die laatste zin kost je minimaal drie weken.
Tot ziens!
 

Joost

Well-known member
Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom de horeca steeds de lul is. Winkels, bouwmarkten, winkelcentra, kerken, scholen, alles is maar open en vrij te bezoeken. Maar ga je naar de kroeg, dan is het ineens gevaarlijk? Het is een schijnmaatregel tegen een eigenlijk niet zo'n erg virus*

* Over twee jaar zeggen we dit, ik zeg het nu vast
Ik kan dat wel snappen. In een winkel ben je altijd maar kort en altijd in beweging. Contact is daar altijd maar heel vluchtig.
Een kroeg heeft als nadeel dat je er veel langer (binnen) zit met een vastere groep en dat het na een paar alcoholische drankjes ook lastiger zal worden afstand te houden.

Daarnaast geldt voor alle winkels nog steeds het advies om alleen te gaan, en dat is nu net niet van toepassing op een kroeg.

Dat scholen nog open zijn komt omdat het RIVM ooit bedacht heeft dat kinderen niet zo vatbaar zijn.
 

JMD

Well-known member
Daarnaast blijkt uit Amerikaans onderzoek dat het klimaat een enorm effect heeft op de verspreiding van het virus en dat de maatregelen zo goed als geen effect hebben en hadden. Dat komt ook overeen met dat fameuze R-getal dat, teruggerekend, in Nederland al onder de 1 lag nog voordat er ook maar een enkele maatregel genomen is. En met de situatie in Zweden waar de grafieken een identiek verloop heb als in West Europa maar dan zonder strenge maatregelen.
Dit stuk dus vooral... Er zijn volgens mij al meerdere studies die wijzen op dat lockdowns weinig toch geen zin hebben. En toch is dat wel wat men doet (oke, NL is er zeer terughoudend in) in meer of mindere mate.

Maar goed, dan is dus de grote vraag waarom het in Zweden beter gaat dan in landen die wel aan beperking doen. Het enige wat ik zo 1,2,3 kan bedenken is dat omdat in al die landen we minder mensen zien we ook minder virussen binnen krijgen, en dat nu we weer meer mensen zien we dus niet meer zo immuun zijn???
 

stc

Well-known member
Ik denk dat er hier maatregelen komen m.b.t de studenten. 80% van alle besmettingen hebben betrekking op studenten. Ik hoop eigenlijk niet op een stad lockdown, maar denk wel dat ze bekend maken om deze regio te mijden en alleen te komen als het echt noodzakelijk is.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je ziet het in Amsterdam ook woekeren in Zuidoost en Nieuw-West. Dat zijn geen studentenwijken. In de ene wijk woont BLM en de ander DENK.
 

De Wolf

Well-known member
Dit stuk dus vooral... Er zijn volgens mij al meerdere studies die wijzen op dat lockdowns weinig toch geen zin hebben. En toch is dat wel wat men doet (oke, NL is er zeer terughoudend in) in meer of mindere mate.

Maar goed, dan is dus de grote vraag waarom het in Zweden beter gaat dan in landen die wel aan beperking doen. Het enige wat ik zo 1,2,3 kan bedenken is dat omdat in al die landen we minder mensen zien we ook minder virussen binnen krijgen, en dat nu we weer meer mensen zien we dus niet meer zo immuun zijn???

Zweden valt niet te vergelijken met Nederland. De situatie was in Nederland en dan vooral in Brabant al heel erg extreem dat een lockdown wel noodzakelijk was om geen Bergamo taferelen te krijgen.

Op dit moment zou ik gaan voor mondkapjes op scholen en een avondklok in de grotere steden.
 

JMD

Well-known member
Zweden valt niet te vergelijken met Nederland. De situatie was in Nederland en dan vooral in Brabant al heel erg extreem dat een lockdown wel noodzakelijk was om geen Bergamo taferelen te krijgen.
Het gaat me niet om toen, want toen was de lockdown echt nodig.
Maar ik vraag me af waarom het in Zweden nu zonder lockdown nou zo goed gaat.
 

Batigoal

Well-known member
Hoezo is de Zweedse aanpak eigenlijk succesvoller te noemen? Ze hebben nagenoeg hetzelfde aantal besmettingen (87 K om 86 K) en sterfgevallen (5,8 K om 6,2 K) als Nederland en dat met miljoenen minder inwoners (10 M om 17 M) dan Nederland. Per inwoner zijn de statistieken daar dus slechter dan hier.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Daarnaast is het ook niet zo dat ze daar echt helemaal volledig door leven. Sterker nog ik had vorige maand een videogesprek met een Zweedse klant en hij zat keurig thuis te werken en ik op kantoor.
 

Atreides

Well-known member
Hoezo is de Zweedse aanpak eigenlijk succesvoller te noemen? Ze hebben nagenoeg hetzelfde aantal besmettingen (87 K om 86 K) en sterfgevallen (5,8 K om 6,2 K) als Nederland en dat met miljoenen minder inwoners (10 M om 17 M) dan Nederland. Per inwoner zijn de statistieken daar dus slechter dan hier.

Linkje:
https://pbs.twimg.com/media/EiBDoqjUMAAS3k9?format=jpg&name=medium

Maar goed, ik citeer:
Misschien hebben de Zweden gewoon gelijk gehad. Ik denk dat we aan het einde van het jaar de balans kunnen opmaken.

Verder laat je in rekensom buitenbeschouwing dat:
1. de restricties leiden tot het mijden van nodige (veelal preventieve) zorg. https://fd.nl/economie-politiek/1338865/corona-legt-grote-druk-op-de-rest-van-de-zorg
2. verlies van werk ook leid tot verlies van (gezonde) levensjaren
 

JMD

Well-known member
Hoezo is de Zweedse aanpak eigenlijk succesvoller te noemen? Ze hebben nagenoeg hetzelfde aantal besmettingen (87 K om 86 K) en sterfgevallen (5,8 K om 6,2 K) als Nederland en dat met miljoenen minder inwoners (10 M om 17 M) dan Nederland. Per inwoner zijn de statistieken daar dus slechter dan hier.
Ongeveer hetzelfde ja, maar wel zonder flinke maatregelen. Wel (zoals Max terecht zegt) wat aanpassingen, maar bv horeca en scholen zijn gewoon door blijven draaien.
Dus zonder al die maatregelen komen ze op hetzelfde uit met de maatregelen bij ons.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je kunt je vraagtekens zetten bij de vergelijkbaarheid van Zweden met Nederland. In een vroeg stadium werd verwezen naar hoe goed sommige eilanden het doen qua coronabeleid. Die hebben gesloten grenzen en een totaal andere infrastructuur. Zweden is dan iets meer vergelijkbaar, maar Zweden is niet een open land zoals Nederland. Het is niet alsof de Noren, Denen, Finnen, Duitsers, Polen en Tsjechen hun land platlopen. In Nederland is misschien het bezoek van Aziaten en Amerikanen flink geslonken, maar de Belgen, Duitsers en Fransen zijn in grote getalen langsgeweest. Daarnaast zijn de Nederlanders als volk ook reislustiger dan de Zweden.
 
Bovenaan