Coronavirus 2

Atreides

Well-known member
Ik lees erin dat ze er voor kiezen niet allerlei maatregel zichtbaar te maken zoals verplichte looproutes en waarschuwingsborden.

Verderop staat ook nog; 'Kom als je gezond bent gerust naar ons toe, we hebben de ruimte'.

Er wordt gevraagd aan de bezoeker aan de bezoeker 'let op jezelf en de ander'.

Ik lees er niet meer in dan dat het cafe de sfeer wil behouden.

Je kunt niet een 'beetje zwanger' zijn. Dat ze nog een paar dingen opschrijven die niet helemaal koekoek zijn maakt de boodschap nog niet minder fout.

Atreides

Well-known member
Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat het absoluut noodzakelijk is om een mondkapje te dragen in de kroeg. Volgens hoogleraar en natuurkundige Detlef Lohse spelen kleine druppeltjes in de lucht een grotere rol bij de verspreiding van het virus dan eerder werd gedacht. Dat geldt ook voor andere binnenruimtes waar mensen bij elkaar komen en ook voor voetbalstadions.

Volgens de hoogleraar moet Nederland zo snel mogelijk mondkapjes binnen verplichten. In februari waarschuwde de hoogleraar al voor de grotere rol van kleine druppeltjes in de lucht bij de verspreiding van het corona-virus, maar het RIVM negeerde zijn boodschap.

Nu leidt de hoogleraar van Universiteit Twente een groot onderzoek naar deze aerosolen. Eén ding weet Detlef Lohse al zeker: „Mondkapjes binnen zijn noodzakelijk, bijvoorbeeld in de kroeg.”

Blijken die Aziaten die veel meer ervaring hebben met soortgelijke virussen toch niet helemaal gek. Wie had dat kunnen denken.

JMD

Well-known member
Dat facebookbericht blijkt toch iets anders te liggen

En hier een deel van het gewraakte bericht:

JMD

Well-known member
heeft Maurice de Hond nu alweer gelijk.
Toch opvallend hoe vaak iemand die geen viroloog is (maar wel data-analist) dingen precies goed weet te duiden, gewoon door feiten te combineren en controleren en onderzoeken goed door te lezen. De virologen van het RIVM/OMT lijken tunnelvisie te hebben...

Max

Administrator
Forumleiding
Dat facebookbericht blijkt toch iets anders te liggen

En hier een deel van het gewraakte bericht:

Ik kom niet voorbij de muur.

Marinos

Well-known member
Toch opvallend hoe vaak iemand die geen viroloog is (maar wel data-analist) dingen precies goed weet te duiden, gewoon door feiten te combineren en controleren en onderzoeken goed door te lezen. De virologen van het RIVM/OMT lijken tunnelvisie te hebben...
Misschien moet je dat wat vaker melden, dan komt het misschien over.

Atreides

Well-known member

Het RIVM zegt toch niet wezenlijk iets anders?

Het RIVM heeft het over een belangrijke factor, maar Maurice kan lekker ergens op inzoomen omdat hij toch geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor de gevolgen.

Joost

Well-known member
Het RIVM zegt toch niet wezenlijk iets anders?

Het RIVM heeft het over een belangrijke factor, maar Maurice kan lekker ergens op inzoomen omdat hij toch geen verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor de gevolgen.
Zeker wel. Vanaf de eerste maatregelen heeft het RIVM steeds gecommuniceerd dat de grote druppels de grote verspreiders zijn. Op basis van de ervaring met andere virussen.

Ondanks dat nog steeds niet wetenschappelijk bewezen is wat nu de echte verspreider is van dit virus; grote druppels, kleine druppels of oppervlakten blijft het RIVM bij haar beweringen en de daarop gestoelde adviezen. Zie ook hier; https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

Alle onderzoeken die er zijn wijzen op een heel belangrijke rol van de kleine druppels.

Het is als een paardenrace met drie paarden aan de start. De blauwe is de grote favoriet van het RIVM maar ondanks dat het rode paard mijlenver voor ligt weigert het RIVM toe te geven dat de rode waarschijnlijk gaat winnen.

JMD

Well-known member
Toch knap dan dat op zo ongeveer alles waarop De Hond inzoomt hij gelijk lijkt te krijgen...

En tuurlijk is het idd makkelijker wat te roepen zonder verantwoordelijkheid, dat is zeker zo, maar zelfs nu de bewijzen er duidelijk zijn blijft het RIVM in de tunnel. Precies wat Joost zegt.

Atreides

Well-known member
Zeker wel. Vanaf de eerste maatregelen heeft het RIVM steeds gecommuniceerd dat de grote druppels de grote verspreiders zijn. Op basis van de ervaring met andere virussen.

Ondanks dat nog steeds niet wetenschappelijk bewezen is wat nu de echte verspreider is van dit virus; grote druppels, kleine druppels of oppervlakten blijft het RIVM bij haar beweringen en de daarop gestoelde adviezen. Zie ook hier; https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

Alle onderzoeken die er zijn wijzen op een heel belangrijke rol van de kleine druppels.

Ik denk dat stelling dat vooral grote druppels voor verspreiding zorgen (met die 1,5 meter) correct is.

Dat het RIVM zeker bij die 'superspread events' die kleinere druppels niet helemaal op waarde lijkt te schatten deel ik op zichzelf wel. Ik heb voorlopig nog geen data gezien dat de kleinere druppels belangrijker zijn, wel is als je eenmaal 1,5 meter afstand neemt zijn die kleinere druppels wel de olifant in de kast.

Edit: ik geloof die 1,5 meter wel (belangrijkste goal). Maar ik denk dat @Joost en @JMD wel een punt hebben. Het RIVM geeft (zeker mondeling) wel aan dat de kleine druppels belangrijk zijn, maar lijkt gevoel van urgentie te missen. Iets wat we destijds ook al zagen bij de mondkapjes (die nu ineens verplicht zijn in de trein....).

Laatst bewerkt:

Atreides

Well-known member
Toch knap dan dat op zo ongeveer alles waarop De Hond inzoomt hij gelijk lijkt te krijgen...

En tuurlijk is het idd makkelijker wat te roepen zonder verantwoordelijkheid, dat is zeker zo, maar zelfs nu de bewijzen er duidelijk zijn blijft het RIVM in de tunnel. Precies wat Joost zegt.

Ik heb sterk het idee dat het RIVM het eigenlijk jarenlang vreselijk goed heeft gedaan met allerlei andere infectie ziektes.

Wel krijg ik het idee dat ze inderdaad erg traag zijn om inzichten over te nemen uit andere landen (en zeker landen die veel ervaring hebben met dergelijke virussen). Wat dat betreft is het wel fijn dat de link die ik plaatste een Twents onderzoek is.

erka

Well-known member
Het hele probleem met dat RIVM is naast tunnelvisie ook arrogantie. Volgens het RIVM is er maar één deskundig instituut op dit gebied en dat weet precies hoe het virus zich gedraagt en dat is het RIVM zelf en dan met name kabouter Van Dissel en systeemautist Wallinga. Wat andere experts vinden, of het nou wetenschappers zijn of medici uit Nederlandse of internationale ziekenhuizen, doet er niet toe. Het RIVM is heilig en de rest van de wereld heeft het per definitie altijd fout. Dat heb ik zo tegen op het RIVM.

Joost

Well-known member
Ik denk dat stelling dat vooral grote druppels voor verspreiding zorgen (met die 1,5 meter) correct is.

Dat het RIVM zeker bij die 'superspread events' die kleinere druppels niet helemaal op waarde lijkt te schatten deel ik op zichzelf wel. Ik heb voorlopig nog geen data gezien dat de kleinere druppels belangrijker zijn, wel is als je eenmaal 1,5 meter afstand neemt zijn die kleinere druppels wel de olifant in de kast.

Edit: ik geloof die 1,5 meter wel (belangrijkste goal). Maar ik denk dat @Joost en @JMD wel een punt hebben. Het RIVM geeft (zeker mondeling) wel aan dat de kleine druppels belangrijk zijn, maar lijkt gevoel van urgentie te missen. Iets wat we destijds ook al zagen bij de mondkapjes (die nu ineens verplicht zijn in de trein....).
Het lijkt me evident dat grote druppels besmettelijker zijn dan kleine druppels. Maar hoe groot is de kans dat je werkelijk in aanraking komt met die grote druppels? Er moet dan haast iemand in je gezicht niezen en dat is mij nog nooit overkomen.

JMD

Well-known member
Ik heb sterk het idee dat het RIVM het eigenlijk jarenlang vreselijk goed heeft gedaan met allerlei andere infectie ziektes.
O zeker. Alleen is het net als met sport: je bent zo goed als je laatste wedstrijd. Zeker als die wedstrijd misschien wel de belangrijkste in jaren is.

JMD

Well-known member
Het lijkt me evident dat grote druppels besmettelijker zijn dan kleine druppels. Maar hoe groot is de kans dat je werkelijk in aanraking komt met die grote druppels? Er moet dan haast iemand in je gezicht niezen en dat is mij nog nooit overkomen.
Dit dus. Zoals bekend doe ik aan stijldansen, dan sta je dicht op elkaar. In april gaf het RIVM aan dat stijldansen voorlopig niet kon omdat je dan elkaar in gezicht kon niesen. Sorry hoor, ik stijldans al meer dan 20 jaar, maar heb nog nooit mijn danspartner in haar gezicht geniest, terwijl ik soms wel danste als ik verkouden was.
En dat geldt in het algemeen natuurlijk ook. De enige keer dat ik nog wel eens in mijn gezicht geniest ben is door kleine kinderen (baby's vooral). Het is een van de eerste dingen dat een kind geleerd wordt: 'hand voor je mond als je niest' of je even omdraaien.

JMD

Well-known member
Het hele probleem met dat RIVM is naast tunnelvisie ook arrogantie. Volgens het RIVM is er maar één deskundig instituut op dit gebied en dat weet precies hoe het virus zich gedraagt en dat is het RIVM zelf en dan met name kabouter Van Dissel en systeemautist Wallinga. Wat andere experts vinden, of het nou wetenschappers zijn of medici uit Nederlandse of internationale ziekenhuizen, doet er niet toe. Het RIVM is heilig en de rest van de wereld heeft het per definitie altijd fout. Dat heb ik zo tegen op het RIVM.
Ook hier eens. Een onderzoek als we uit corona zijn (of althans: als er vaccin/medicijnen is) moet imo ook meer onderzoek doen naar het hele gedrag van het RIVM, de houding naar externen toe enz, dan specifiek bij corona. Grote ongelukken ontstaan vaak doordat men 'het allemaal zelf goed denkt te weten' en niet meer luistert naar andere geluiden.

Bovenaan