Coronavirus 2

Forza AZ

Well-known member
Wat ik hier merk is eigenlijk vrij weinig geklaag van de horeca-ondernemers, maar wel heel veel creativiteit.

In Alkmaar heeft een horeca ondernemer het plan gelanceerd om het leegstaande voormalige V&D pand om te toveren in een heel ruim opgezette horeca gelegenheid.
 

JMD

Well-known member
In Alkmaar heeft een horeca ondernemer het plan gelanceerd om het leegstaande voormalige V&D pand om te toveren in een heel ruim opgezette horeca gelegenheid.
Mooi plan.

Kunnen ze in Haarlem ook doen. Daar staat/stond de grootste V&D van Nederland, met maar liefst 7 etages met bovenin een restaurant met een juweel van een uitzicht over de mooiste stad van Nederland (en verder).
 

Bonehead

Well-known member
Ik was hier 1 van de eerste die pleitte om ook te kijken naar de economische kant van de lockdown. Ik ben niet zo'n horecaman, maar zie wel op andere plekken (theaters, sportclubs, sportscholen, dansscholen, ...) precies gebeuren wat jij hierboven aangeeft. Dus ja, ook ik maak me zeer zorgen hierover, pieker me rot. Alleen denk ik dat domweg oproepen om alles maar open te gooien niet de oplossing is.

Ik heb hier ook al meermalen aangegeven dat er goed gekeken moet worden naar waar het virus het meeste toeslaat. Dat lijkt vooral binnen te zijn bij bepaalde luchtvochtigheid/temperatuur. Buiten kan er volgens mij veel meer dan nu wordt toegestaan.

Dus ja, ik ben verder met je eens dat een aantal maatregelen echt wel anders kunnen, maar zo'n oproep vind ik niet kunnen.

De economische kant is lange tijd stilgezwegen door de mainstream media. Het gaat er niet om of ik zelf al dan niet gebruik (wil) maak van de horeca. KHN heeft de noodklok geluid en de horeca voelt zich niet gehoord. Je kunt wel braaf gaan wachten tot de overheid wat doet, maar dan ben je al dood en begraven. De Jonge reageerde geïrriteerd. Prima dat mag. Er kwam in ieder geval reactie. Er wordt nu in ieder geval over gediscussieerd. Dat is in ieder geval wat.

Gisteren was het hoofd van de IC, Peter van der Voort, van het UMCG bij Jinek. Beroepshalve zal hij ongetwijfeld er voor zijn dat de lockdown aanhoudt of zelfs strenger wordt omdat dit lijkt te werken. Maar in plaats van het "idioot" te noemen kon hij wel begrip op brengen voor het standpunt van deze horecaman.

Uiteraard is het maar de vraag of deze man daad bij het woord voegt en als hij dat doet of dat verstandig is. KHN zegt dat met deze maatregelen 2/3 van zaken failliet zijn. Je kunt ook een reactie geven zoals ik ook al heb gehoord van economen om deze hele branche maar af te laten sterven. Of dat nu zo fair is betwijfel ik dan.
 

JMD

Well-known member
De economische kant is lange tijd stilgezwegen door de mainstream media. Het gaat er niet om of ik zelf al dan niet gebruik (wil) maak van de horeca. KHN heeft de noodklok geluid en de horeca voelt zich niet gehoord. Je kunt wel braaf gaan wachten tot de overheid wat doet, maar dan ben je al dood en begraven. De Jonge reageerde geïrriteerd. Prima dat mag. Er kwam in ieder geval reactie. Er wordt nu in ieder geval over gediscussieerd. Dat is in ieder geval wat.

Gisteren was het hoofd van de IC, Peter van der Voort, van het UMCG bij Jinek. Beroepshalve zal hij ongetwijfeld er voor zijn dat de lockdown aanhoudt of zelfs strenger wordt omdat dit lijkt te werken. Maar in plaats van het "idioot" te noemen kon hij wel begrip op brengen voor het standpunt van deze horecaman.

Uiteraard is het maar de vraag of deze man daad bij het woord voegt en als hij dat doet of dat verstandig is. KHN zegt dat met deze maatregelen 2/3 van zaken failliet zijn. Je kunt ook een reactie geven zoals ik ook al heb gehoord van economen om deze hele branche maar af te laten sterven. Of dat nu zo fair is betwijfel ik dan.

Nee, dat laatste zeker niet natuurlijk. Je kan imo geen enkele branche af laten sterven.
Dat het wel de vraag is of er bv niet te veel horeca is, is een ander iets. Als je het aantal horecatentjes ziet in een dorp als de mijne, dan vraag je je echt af waar ze de klandizie allemaal vandaan halen. We hebben het dan niet over een grote stad, maar een dorp in de Bollenstreek met 20.000 inwoners dat in de Bollentijd topdrukte kent, maar de overige 10 maanden eigenlijk weinig. Hoe overleven al die tentjes?

Overigens zie je dat bv ook in grotere steden, hele straten met bijna alleen maar eettentjes, maar die hebben tenminste het hele jaar door nog toerisme, maar ook daar kan je de vraag stellen of het niet allemaal te veel is.
 

Joost

Well-known member
Nee, dat laatste zeker niet natuurlijk. Je kan imo geen enkele branche af laten sterven.
Dat het wel de vraag is of er bv niet te veel horeca is, is een ander iets. Als je het aantal horecatentjes ziet in een dorp als de mijne, dan vraag je je echt af waar ze de klandizie allemaal vandaan halen. We hebben het dan niet over een grote stad, maar een dorp in de Bollenstreek met 20.000 inwoners dat in de Bollentijd topdrukte kent, maar de overige 10 maanden eigenlijk weinig. Hoe overleven al die tentjes?

Overigens zie je dat bv ook in grotere steden, hele straten met bijna alleen maar eettentjes, maar die hebben tenminste het hele jaar door nog toerisme, maar ook daar kan je de vraag stellen of het niet allemaal te veel is.
Overbodige horeca sterft vanzelf uit.
 

JMD

Well-known member
https://www.maurice.nl/2020/05/02/aerosols-de-cruciale-missende-schakel/

Over aerosols, en dat die misschien nog wel gevaarlijker zijn, en hoe je die (flink) kunt verminderen binnenshuis.

(en voor degenen die dan beginnen met, ja maar Maurice de Hond is geen viroloog: dat klopt, maar lees dan op zijn minst de wetenschappelijke artikelen (van virologen) die hij aanhaalt en 2) hij kan als sociaal geograaf natuurlijk wel de gegevens samenvoegen)
 

De Wolf

Well-known member
Iedereen die niet “Bûter, brea en griene tsiis, wat'dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries” kan zeggen gaat zonder pardon het IJsselmeer in :rumcolaa:
 

Mario

Well-known member
Mondkapjes uiteraard wel te koop in de snoepmachines op het perron voor 5 Euro per stuk :duim:
 

JMD

Well-known member
Het was volgens mij al langer bekend dat het probleem met dit virus nou niet zo zeer de morbiditeit is. Het grote probleem met corona is meer dat het reproductiegetal hoog ligt en dat er een grote hoeveelheid mensen op de IC komt en dat de zorg dat niet aankan waardoor er bv ook geen ruimte is voor patiënten zonder corona, maar die wel de IC nodig hebben. Tevens kan corona flinke schade achterlaten in bv de longen.
 
Bovenaan