Coronavirus 2

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik had gisteren een Skype gesprek met mijn familie en het valt me op hoe licht de regels in Nederland zijn. Je kan elkaar nog steeds bezoeken, meer winkels zijn open dan in de meeste andere landen, de voorgescheven afstand is slechts anderhalve meter. Dat verbaasde me echt.
 

De Groene Scout

Well-known member
Ik had gisteren een Skype gesprek met mijn familie en het valt me op hoe licht de regels in Nederland zijn. Je kan elkaar nog steeds bezoeken, meer winkels zijn open dan in de meeste andere landen, de voorgescheven afstand is slechts anderhalve meter. Dat verbaasde me echt.

Sterker nog; we hebben wel enkele regels, maar houden ons er ook nog eens niet aan.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Bij jou in Schotland is dat anders?

Je mag niemand anders bezoeken behalve als het strict noodzakelijk is, met andere woorden alleen mensen die van hulp afhankelijk zijn. En zelfs dan normaal gesproken 1 vaste persoon en geen anderen. Alleen winkels die essentiële zaken verkopen zoals voedsel en medicijnen mogen open zijn, alle andere winkels zijn verplicht dicht. Je mag alleen naar buiten om naar je werk te gaan (als het essentieel is en niet thuis gedaan kan worden), boodschappen te doen, voor medische redenen en 1x per dag wat beweging, waarbij je altijd minstens 2 meter van anderen vandaan moet blijven. Je mag niet de weg op behalve als je naar je werk gaat of boodschappen gaat doen (en in dat geval alleen redelijk bij jou in de buurt).
 

JMD

Well-known member
Sterker nog; we hebben wel enkele regels, maar houden ons er ook nog eens niet aan.

Dat is niet waar. We zien alleen de excessen op het Journaal, daarom lijkt het anders, maar meer dan 95% houdt zich er echt gewoon aan. Het was gisteren op het strand, de bossen enz gewoon ontzettend rustig. Alleen, wat haalt het journaal (logisch), dat ze hier in de Bollenstreek en masse bollen komen kijken. (die er overigens inderdaad schitterend bij stonden, maar dat terzijde)
 

De Groene Scout

Well-known member
Gaat mij niet om die toeristische attracties (daar blijven we inderdaad redelijk goed van eg), maar meer het dagelijks leven. Wij gaan allemaal nog extreem veel de straat op en in veel winkels zijn vrijwel geen maatregelen. Ook de Bóa's zie je daar niet. Die lopen alleen rond op het strand en de parken. Juist in de steden / dorpen is het gewoon veel te druk en houden wij ons niet aan de regels, vooral in winkels / supermarkten.
 

ALenstra

Well-known member
Mijn ervaring is dat over het algemeen iedereen aan de regels houdt. En dat winkels ook maatregelen nemen.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Gaat mij niet om die toeristische attracties (daar blijven we inderdaad redelijk goed van eg), maar meer het dagelijks leven. Wij gaan allemaal nog extreem veel de straat op en in veel winkels zijn vrijwel geen maatregelen. Ook de Bóa's zie je daar niet. Die lopen alleen rond op het strand en de parken. Juist in de steden / dorpen is het gewoon veel te druk en houden wij ons niet aan de regels, vooral in winkels / supermarkten.

Mooi voorbeeld is onze straat. Ze zitten hier massaal op de portaaltjes voor de huizen, gemiddeld een kind of 10 speelt op het grasveld en gisteren ging gezellig de BBQ aan. Kwam de politie de straat in rijden. Ik ben niet zo sociaal, dus ik zat lekker achter de pc en dacht: Daar komen de boetes. Ze stappen uit, lopen naar de BBQ, vragen iets en gaan weer weg. Geen waarschuwing oid. MIjn vrouw komt naar binnen en die zei dat ze vroegen of ze een bepaalde hond hadden gezien. 11 man bij de BBQ, 10 kinderen er om heen te rennen en er werd niks van gezegd.

20200413-114059.jpg


Links bij de scooter stond de BBQ en daar stonden en zaten 11 volwassenen. Op het grasveld bij de schommel en trampoline (niet op de foto te zien, maar die ligt achter de struik) speelden 10 kinderen.
 

Bonehead

Well-known member
Gaat mij niet om die toeristische attracties (daar blijven we inderdaad redelijk goed van eg), maar meer het dagelijks leven. Wij gaan allemaal nog extreem veel de straat op en in veel winkels zijn vrijwel geen maatregelen. Ook de Bóa's zie je daar niet. Die lopen alleen rond op het strand en de parken. Juist in de steden / dorpen is het gewoon veel te druk en houden wij ons niet aan de regels, vooral in winkels / supermarkten.

Ik kom alleen in supermarkten momenteel. Vandaag voelde ik mij voor het eerst veilig daar. En dat kwam omdat het extreem rustig was. Het enige wat aan maatregelen genomen wordt door supermarkten is een paar bordjes ophangen en het verplicht stellen met winkelwagentje te winkelen. En dat laatste niet eens overal. Verder wordt er beroep gedaan op het gezonde verstand van mensen. Tsja. Mensen maken er een uitje van en staan te kleppen met bekenden. Sommige mensen lopen voor elke pisboodschap naar de winkel. Ze willen dus niet maximaal 1x per week boodschappen halen. Iedereen loopt kris kros door elkaar heen. Laatste keer stond er zo'n dikke trol uitgebreid een pak halfvolle melk te bestuderen alsof ze nog nooit zoiets had gezien. Dat anderen die zich wel enigszins aan de regels dan minuten lang op zo'n ungeheuer moet wachten en wél zo snel en efficiënt boodschappen wil halen had ze lak aan.
 

Joost

Well-known member
Ik kom alleen in supermarkten momenteel. Vandaag voelde ik mij voor het eerst veilig daar. En dat kwam omdat het extreem rustig was. Het enige wat aan maatregelen genomen wordt door supermarkten is een paar bordjes ophangen en het verplicht stellen met winkelwagentje te winkelen. En dat laatste niet eens overal. Verder wordt er beroep gedaan op het gezonde verstand van mensen. Tsja. Mensen maken er een uitje van en staan te kleppen met bekenden. Sommige mensen lopen voor elke pisboodschap naar de winkel. Ze willen dus niet maximaal 1x per week boodschappen halen. Iedereen loopt kris kros door elkaar heen. Laatste keer stond er zo'n dikke trol uitgebreid een pak halfvolle melk te bestuderen alsof ze nog nooit zoiets had gezien. Dat anderen die zich wel enigszins aan de regels dan minuten lang op zo'n ungeheuer moet wachten en wél zo snel en efficiënt boodschappen wil halen had ze lak aan.

Hier verschilt het enorm per supermarkt.

Bij de ene Plus staat iemand met een beveilingingspakje aan wat karretjes te verdelen, ze worden niet extra schoongemaakt, maar hij vraagt mensen wel met niet meer dan 1 de winkel in te gaan. Bij de andere Plus is er een speciale plek met schone karren en gebruikte karren en worden de maatregelen een stuk stricter genomen. Daar komt een extra persoon er ook gewoon niet in.
 

Bonehead

Well-known member
Hier verschilt het enorm per supermarkt.

Bij de ene Plus staat iemand met een beveilingingspakje aan wat karretjes te verdelen, ze worden niet extra schoongemaakt, maar hij vraagt mensen wel met niet meer dan 1 de winkel in te gaan. Bij de andere Plus is er een speciale plek met schone karren en gebruikte karren en worden de maatregelen een stuk stricter genomen. Daar komt een extra persoon er ook gewoon niet in.

Ik ben in verschillende supermarkten in verschillende woonplaatsen geweest. Ze hanteren allemaal andere regels. Als je goed wil doen moet je de shortcuts eruit halen zodat er 1 looprichting is. Maar dan krijg je slaande ruzie tussen de dagjesmensen en mensen zoals ik die in een uur tijd voor twee weken boodschappen wil doen. Daarom vind ik deze lockdown zo'n onzin. Je komt op deze manier, gewild of ongewild, nog veel met elkaar in aanraking. Dat niet essentiële winkel ook nog open zijn vind ik helemaal een farce. Ik zit te springen om in de tuin bezig te gaan, maar er is geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt om naar tuincentrum te aan. Idem dito met bouwmarkten. Dat kan later ook wel. Helaas ben ik kennelijk een van de weinigen die daarover zo denkt.
 
Bovenaan