Ik heb het nog niet gezien. Maar carnaval is natuurlijk vooral een ding in het zuiden en een superspreader (Corona schijnt met name veel mensen op/dichtbij elkaar in een kleine ruimte tof te vinden, al dat lichamelijke contact is nog plezanter voor Corona). Ook is Brabant erg dicht bevolkt terwijl Noord-Nederland relatief dun bevolkt is en erg ver van Brabant (en Noord-Rhein Westfalen).
Edit: het noorden heeft die belachelijke richtlijn van het RIVM met betrekken tot testen genegeerd. https://www.dvhn.nl/groningen/Groningen-slaat-het-landelijk-advies-in-de-wind-en-gaat-juist-extra-testen-op-corona-deze-UMCG-viroloog-legt-uit-waarom-25490267.html Dat is ook wel een game changer.
Ik denk dat ook kleine culture verschillen wat helpen (zuid-Nederland is iets 'warmer' en handtastelijker') maar dat lijkt me marginaal.
Volgens mij is het gewoon een kwestie van toeval.
Het noorden van het land had een week eerder voorjaarsvakantie dan midden en zuid. Juist in de periode dat de Brabanders en Limburgers naar Oostenrijk en Italië gingen bleek het virus daar uit te breken. Vanuit daar komen ook de Nederlandse besmettingen.
Misschien heb ik het mis maar ik denk dat relatief veel meer Brabanders en Limburgers richting Oostenrijk gaan om te skiën.