Coronavirus 2

Joost

Well-known member
Ik heb het nog niet gezien. Maar carnaval is natuurlijk vooral een ding in het zuiden en een superspreader (Corona schijnt met name veel mensen op/dichtbij elkaar in een kleine ruimte tof te vinden, al dat lichamelijke contact is nog plezanter voor Corona). Ook is Brabant erg dicht bevolkt terwijl Noord-Nederland relatief dun bevolkt is en erg ver van Brabant (en Noord-Rhein Westfalen).
Edit: het noorden heeft die belachelijke richtlijn van het RIVM met betrekken tot testen genegeerd. https://www.dvhn.nl/groningen/Groningen-slaat-het-landelijk-advies-in-de-wind-en-gaat-juist-extra-testen-op-corona-deze-UMCG-viroloog-legt-uit-waarom-25490267.html Dat is ook wel een game changer.

Ik denk dat ook kleine culture verschillen wat helpen (zuid-Nederland is iets 'warmer' en handtastelijker') maar dat lijkt me marginaal.

Volgens mij is het gewoon een kwestie van toeval.

Het noorden van het land had een week eerder voorjaarsvakantie dan midden en zuid. Juist in de periode dat de Brabanders en Limburgers naar Oostenrijk en Italië gingen bleek het virus daar uit te breken. Vanuit daar komen ook de Nederlandse besmettingen.

Misschien heb ik het mis maar ik denk dat relatief veel meer Brabanders en Limburgers richting Oostenrijk gaan om te skiën.
 

Atreides

Well-known member
Volgens mij is het gewoon een kwestie van toeval.

Botte pech dat het in Brabant en Limburg als eerste toeslaat ja, dat wel. De combinatie mét Carnaval maakt het nog veel erger.

Het noorden van het land had een week eerder voorjaarsvakantie dan midden en zuid. Juist in de periode dat de Brabanders en Limburgers naar Oostenrijk en Italië gingen bleek het virus daar uit te breken. Vanuit daar komen ook de Nederlandse besmettingen.

Neemt niet weg dat de er een verschil is in mate van dichtbevolktheid en een contaimentstrategie die wél mogelijk is / enigszins lijkt te slagen.

Misschien heb ik het mis maar ik denk dat relatief veel meer Brabanders en Limburgers richting Oostenrijk gaan om te skiën.

Relatief heb ik daar geen cijfers voor gezien. In absolute getallen lijkt me dat wel weer zeer waarschijnlijk. Vergeet niet dat alleen Brabant al veel meer inwoners heeft dan Groningen, Friesland en Drenthe samen.
 

Joost

Well-known member
Botte pech dat het in Brabant en Limburg als eerste toeslaat ja, dat wel. De combinatie mét Carnaval maakt het nog veel erger.



Neemt niet weg dat de er een verschil is in mate van dichtbevolktheid en een contaimentstrategie die wél mogelijk is / enigszins lijkt te slagen.



Relatief heb ik daar geen cijfers voor gezien. In absolute getallen lijkt me dat wel weer zeer waarschijnlijk. Vergeet niet dat alleen Brabant al veel meer inwoners heeft dan Groningen, Friesland en Drenthe samen.

Carnaval is zeker een katalysator geweest van de besmetting maar ook dat is botte pech. Carnaval is ook wel eens begin februari of in maart. Dit jaar viel het exact verkeerd voor het virus.
 

Batigoal

Well-known member
In België en Duitsland worden mondkapjes vanaf nu aanbevolen bij de gewone burger. In Nederland vindt de RIVM dat niet nodig. Blijft bijzonder die verschillende zienswijzen in verschillende landen.
 

De Wolf

Well-known member
In België en Duitsland worden mondkapjes vanaf nu aanbevolen bij de gewone burger. In Nederland vindt de RIVM dat niet nodig. Blijft bijzonder die verschillende zienswijzen in verschillende landen.

Mondkapjes werkt alleen voor de schijnveiligheid. Het virus trekt er gewoon doorheen.
 

SanMark.

Well-known member
Mondkapjes werkt alleen voor de schijnveiligheid. Het virus trekt er gewoon doorheen.

Ja heel de wereld is gek.

Iemand uit Azie loopt niet met een mondkapje op omdat ie bang is om besmet te raken maar omdat hij/zij iemand anders niet wil besmetten.
 

JMD

Well-known member
Mondkapjes werkt alleen voor de schijnveiligheid. Het virus trekt er gewoon doorheen.

Dat ligt eraan welk type.
Overigens is het wel of niet dragen in NL momenteel een non-discussie, ze zijn er gewoon niet... En die er wel zijn, zijn nodig voor de zorg.
 

gevegt

Well-known member
Dat staat ook in dat artikel, dat regionaal opheffen van lockdown ook problemen gaat opleveren, precies die zaken die jij schetst.

Overigens wel opvallend dat het noorden het idd zo goed doet. Is daar een verklaring voor?

Ik ga ervan uit dat erka het juiste antwoord weet.
 

gevegt

Well-known member
Dat ligt eraan welk type.
Overigens is het wel of niet dragen in NL momenteel een non-discussie, ze zijn er gewoon niet... En die er wel zijn, zijn nodig voor de zorg.

En je moet weten hoe ze te gebruiken.
Komt bij dat je beter afstand kunt houden. Een mondkapje in de openbare ruimte is net als een airbag in een SUV.
 

De Wolf

Well-known member
Dat ligt eraan welk type.
Overigens is het wel of niet dragen in NL momenteel een non-discussie, ze zijn er gewoon niet... En die er wel zijn, zijn nodig voor de zorg.

Dat zijn speciale mondkapjes met een ventiel maar dan ben je ook binnen een half uur buiten adem.
Stoffen kapjes zal niet zo probleem zijn om te maken maar ze beschermen misschien maar een klein beetje dat het weinig nut heeft om te dragen. Bovendien als je de hele dag met een kapje loopt is het een prima kweekvijver voor bacteriën.
 

Batigoal

Well-known member
Het standpunt dat mondkapjes helemaal niet zouden helpen bij corona is inmiddels achterhaald. Dat ligt wat genuanceerder. Maar goed, zo ver is het RIVM op dit moment nog niet.

Wat verwachten we trouwens? Gaan volgens jullie de scholen (gedeeltelijk) open na de meivakantie?
 

gevegt

Well-known member
Het standpunt dat mondkapjes helemaal niet zouden helpen bij corona is inmiddels achterhaald. Dat ligt wat genuanceerder. Maar goed, zo ver is het RIVM op dit moment nog niet.

Wat verwachten we trouwens? Gaan volgens jullie de scholen (gedeeltelijk) open na de meivakantie?

De lagere scholen gaan weer open. Op zeker.
 

Maasveld

Well-known member
Ik las daar laatst een interessant stuk over. Het dragen van een mondkapje houdt het virus wellicht niet tegen, maar je krijgt daardoor wel een dusdanig lagere dosis van het virus binnen dat het immuunsysteem meer tijd krijgt om op het virus te reageren. Hierdoor is de kans groot dat je minder hevig/korter ziek wordt.
 

JMD

Well-known member
Wat verwachten we trouwens? Gaan volgens jullie de scholen (gedeeltelijk) open na de meivakantie?
Ik ben heel benieuwd waar voor gekozen gaat worden. 1,5m afstand is op een school praktisch niet te doen, en aangezien er inmiddels ook al studies zijn die het eerdere idee dat kinderen de besmetting niet kunnen overdragen lijken tegen te spreken moet je imo hier heel voorzichtig mee zijn. ALs je scholen open gooit kan je volgens mij net zo goed ook weer buitensportclubs (hockey, voetbal, tennis, golf...) open gooien, daar sta je immers buiten en vaker op > 1,5 m afstand dan in een klaslokaal/school (waar zo'n virus lekker in de lucht kan blijven hangen).
 
Bovenaan