Coronavirus 2

erka

Well-known member
Er gaan heel veel sectoren getroffen worden. Wat bijvoorbeeld de recreatieve bedrijfstak? Of de reis-industrie? Met honderden in een vliegtuig gaat voorlopig niet meer.

En nog veel dichterbij: het openbaar vervoer? Bussen en treinen lijken me nog iets crucialer voor het functioneren van een land dan vliegen.
 

ALenstra

Well-known member
En nog veel dichterbij: het openbaar vervoer? Bussen en treinen lijken me nog iets crucialer voor het functioneren van een land dan vliegen.

Zeker. Dat ik dit kon vergeten. Ik zag trouwens onlangs een filmpje van een propvolle metrotrein in Londen.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Frontbericht

Even een update vanuit een streekziekenhuis in Nederland ver van de brandhaard waar relatief weinig besmettingen zijn.

De rust lijkt te zijn wedergekeerd. Dat merk ik als ik op de kritieke afdelingen loop. Er is wel bedrijvigheid maar de chaos van twee weken geleden is wel voorbij. De intensive care ligt nog steeds vol evenals de inslaapkamer die ook als corona IC is ingericht. Nog steeds komt verreweg de meeste patiënten van buiten de regio. Ze zijn ouder. Ze hebben overgewicht en ze hebben een onderliggend ziektebeeld. Vaak longen en/of hart. De zwaarste patiënten liggen op de IC en worden in coma gehouden en beademend. We weten dat een zeer groot gedeelte niet meer bij de positieven komt. Dat maakt het voor het betrokken personeel zeer zwaar.

Het gebrek aan ic-personeel is het grootste probleem. De helpende handjes ten spijt blijven alleen hun de mensen met ervaring met dit soort patiënten evenals verantwoordelijk. Alle zeilen worden bijgezet maar zij lopen op de toppen van hun kunnen. Zij zijn de enige echte helden in mijn ogen.

Uiteraard zijn er de nodige crisismanagers die niet gehinderd door enige kennis menen hun stempel op zaken te moeten drukken. Ik heb mij de laatste dagen beziggehouden met zogenoemde schaarste artikelen. Dit zijn artikelen waarvan de leverancier de aanvraag niet meer aan zou kunnen. Het bekendste geval zijn natuurlijk de mondkapjes. Je hebt de chirurgische (die zijn niet geheel afsluitbaar) en de FFP2 (wel afsluitbaar). Alleen mensen die rechtstreeks met de patiënt in aanraking komen hebben FFP2 maskers nodig.

We hebben gisteren 18000 FFP2 maskers gekregen en vandaag wederom 18000. Afdelingen kunnen op aanvraag deze maskers krijgen en geloof mij maar dat daar best wel toiletpapierverzamelaars tussen zitten. Per dag worden er gemiddeld 400 FFP2 maskers verstrekt aan de diverse afdelingen. We kunnen nog even verder. Dit wordt allemaal geregeld door zogenaamde ROAZ’s (Regionaal Overleg Acute Zorgketen). Deze komen de rommel dagelijks aanleveren. Uiteraard wordt de werkvloer niet gevraagd wat de behoefte is. Die wijsheid hebben de hoge heren immers zelf wel in pacht.

Vandaag kwam de ROAZ ook weer aangereden. Er werd 1 overdoos onsteriele medium handschoenen geleverd. In normale omstandigheden gebruiken wij daarvan zo’n 30 per week en daar is onze voorraad ook op gebaseerd. Ik heb de chauffeur dan ook bedankt voor deze levensreddende levering. Overigens kost zo’n doos een paar euro. De transportkosten…

We staan nog steeds paraat om op te schalen om ic-corona patiënten op de OK op te nemen. Het lijkt er niet van te komen. De druk lijkt ervan af. Als leek lijkt het mij wel verstandig om de huidige maatregelen wel goed in acht te nemen de komende twee a drie weken. Dan kunnen we echt bekijken of er afgeschaald kan worden. En laten we dat hopen.

Thanks, Bonehead! Voor dit berichtje en vooral voor je inzet.
 

De Wolf

Well-known member
Volgende artikel over het volstrekte falen van het kabinet en het RIVM in februari.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...ource=copylink/

Lees ook dit:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-m...As4qhfnKzyjNEZdA6PoAuw_rb8T4nSnypGgXvxJ3LUBfA

(ik hoop dat de linkjes werken...paywall)

Ik heb een hoop deskundigen gehoord en een hoop hebben allemaal een ander verhaal / visie. Ik denk dat ze het op dit moment allemaal niet weten en ieder hoofdstuk weer een verrassing blijkt te zijn.
 

Batigoal

Well-known member
Volgende artikel over het volstrekte falen van het kabinet en het RIVM in februari.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-ach...ource=copylink/

Lees ook dit:

https://www.volkskrant.nl/cultuur-m...As4qhfnKzyjNEZdA6PoAuw_rb8T4nSnypGgXvxJ3LUBfA

(ik hoop dat de linkjes werken...paywall)

Ik volg een paar Europese voetbaljournalisten die in China wonen en van daaruit het Chinese voetbal verslaan, maar al vanaf half januari werden hun feeds meer en meer overspoeld door coronanieuws. Iedereen hier in het westen heeft de kans gehad om dit letterlijk vanaf het begin op de voet te kunnen volgen. Als ik als leek en burger kon zien aankomen dat dit niet goed ging en een gevaar voor ons was, dan hadden overheden daar toch al lang op moeten inspelen? En dat is dus geen achteraf makkelijk praten, want de rappe uitbraak in China en omringende landen was gewoon 'live' te volgen.
 

Maasveld

Well-known member
Ik volg een paar Europese voetbaljournalisten die in China wonen en van daaruit het Chinese voetbal verslaan, maar al vanaf half januari werden hun feeds meer en meer overspoeld door coronanieuws. Iedereen hier in het westen heeft de kans gehad om dit letterlijk vanaf het begin op de voet te kunnen volgen. Als ik als leek en burger kon zien aankomen dat dit niet goed ging en een gevaar voor ons was, dan hadden overheden daar toch al lang op moeten inspelen? En dat is dus geen achteraf makkelijk praten, want de rappe uitbraak in China en omringende landen was gewoon 'live' te volgen.

Lijkt me dat men heel lang gedacht heeft dat het eenzelfde situatie zou worden als toentertijd met SARS, wat niet onlogisch zou zijn.
 

SanMark.

Well-known member
Ik volg een paar Europese voetbaljournalisten die in China wonen en van daaruit het Chinese voetbal verslaan, maar al vanaf half januari werden hun feeds meer en meer overspoeld door coronanieuws. Iedereen hier in het westen heeft de kans gehad om dit letterlijk vanaf het begin op de voet te kunnen volgen. Als ik als leek en burger kon zien aankomen dat dit niet goed ging en een gevaar voor ons was, dan hadden overheden daar toch al lang op moeten inspelen? En dat is dus geen achteraf makkelijk praten, want de rappe uitbraak in China en omringende landen was gewoon 'live' te volgen.

Baudet was er nog aardig snel(28 jan) bij met zijn poging om het debat een dikke week eerder te krijgen, daarna hebben 'wij' nog een vol vliegtuig met mondkapjes e.d. naar China gestuurd.

RIVM die toen nog met tweets kwamen dat het onwaarschijnlijk zou zijn dat het hier zou komen ,en als het hier zou komen dat het niet zo heel besmettelijk zou zijn.

Wat dat betreft was de actieve twitteraar overal veel eerder van op de hoogte dan de wetenschappers in Nederland, maar die waren natuurlijk vooral bezig om de concurrentie the fact checken in hun uiterst competitieve wereldje

Maar Rutte is een visionair die ons door deze crisis heen loodst.
 

Unregistere

Well-known member
Volgens Baudet is het virus na een weekje met zonnig weer verdwenen. Dus we zijn er waarschijnlijk snel klaar mee nu!

En dan gaan we dus ook weer sporten. Wordt tijd ook, steeds meer mensen krijgen moeite met alle beperkingen. De 1 juno van Grapperhaus lijkt in dat opzicht ook wel zo'n beetje de maximale grens van wat de meerderheid nog trekt op dit gebied.
 
Laatst bewerkt:

ALenstra

Well-known member
Het verhaal dat het virus verdwijnt met warme temperaturen is het zoveelste broodje aap verhaal. Of bestaat het virus niet in gebieden met tropische temperaturen?
 

De Wolf

Well-known member
Het verhaal dat het virus verdwijnt met warme temperaturen is het zoveelste broodje aap verhaal. Of bestaat het virus niet in gebieden met tropische temperaturen?

Ik weet dat er een onderzoek is geweest dat het zich niet verspreid bij temperaturen boven de 30 graden en een luchtvochtigheid van 90%. Bij lagere luchtvochtigheid kan het zich wel verspreiden en we merken ook dat het op dit moment in landen rond de evenaar voorkomt.
 

Mario

Well-known member
Het verhaal dat het virus verdwijnt met warme temperaturen is het zoveelste broodje aap verhaal. Of bestaat het virus niet in gebieden met tropische temperaturen?

Met SARS in 2003 was dat wel het geval, maar kwam daarna weer terug. Heeft ook zo'n anderhalf jaar geduurd (november 2002 - mei 2004)
 

JMD

Well-known member
Er zouden (volgens de NY Times) in Zuid Korea mensen die hersteld waren van Corona weer ziek geworden zijn. Dat zou als het waar is erg slecht nieuws zijn, want dat haalt dan de hele immuniteitstheorie onderuit.... Want dan kan je dus opnieuw weer ziek worden.
 
Bovenaan