Coronavirus 2

De Wolf

Well-known member
Ik heb veel theorieën gehoord.

Het vitamine D verhaal.

Het weer zou invloed kunnen hebben. Het is algemeen bekend dat griep tijdens de winter meer effect heeft vanwege lage luchtvochtigheid waardoor onze neusslijmvliezen droger zijn.

Een andere theorie heeft te maken met pollen (hooikoorts). Hierdoor zou de weerstand ook een stuk lager zijn. Dat zou dus betekenen dat de gevallen meer stijgen.
 

Joost

Well-known member
Het weer zou invloed kunnen hebben. Het is algemeen bekend dat griep tijdens de winter meer effect heeft vanwege lage luchtvochtigheid waardoor onze neusslijmvliezen droger zijn.
Ik heb toevallig zo'n weerstationnetje gekregen 4 maanden geleden waarop ook de luchtvochtigheid te zien is.
Daarop zie ik nu al dat de luchtvochtigheid aan het stijgen is, zonder dat ik er bewust iets aan doe.
 

erka

Well-known member

Ja sneltest. Hier heb je zo'n XL-locatie in Martiniplaza. Rij je met de auto naar binnen en hoef je er ook niet uit. Stokjes erin en uurtje later heb je de uitslag al. Testen is nu wel echt goed geregeld moet ik zeggen.

Wel grappig, tevens XL-priklocatie én XL-stemmentellocatie. Past allemaal makkelijk daar.
 

Joost

Well-known member
Zeker, ik wilde het net plaatsen. Maandag zijn er 80.224 tests geweest waarvan 5523 positief.

Dat is de op 2 na drukste testdag tot nu, de twee die hoger zaten waren 80553 & 80660.
Zoals verwacht zijn er nog een paar tests bijgevoegd en is de stand nu 80.658. Dat is 2 minder dan de recorddag.

Ander puntje uit de testcijfers; tot en met maandag was de stijging in het aantal testen van de 7 voorgaande dagen groter dan de stijging van het aantal positieve testen. Dat is nu net andersom.

In cijfers;
Aantal tests 3-9 maart; 385112
Aantal tests 10-16 maart; 482380
Stijging: 25,26%

Aantal positieve tests 3-9 maart; 29331
Aantal positieve tests 10-16 maart; 36982
Stijging 26,09%
 

Joost

Well-known member
Het opname gemiddelde op de IC steeg al twee weken niet meer (wel nog steeds te hoog) maar afgaande op de nog niet definitieve cijfers van de gewone opnames lijkt ook daar het plafond weer bereikt. Dat is hoopvol (maar wel nog steeds te hoog).

Gelukkig lijkt het weer volgende week beter te worden, dat zou vrij snel effect moeten hebben.
En dat beeld zet door, dat betekend dat de piek van golf 3 bereikt lijkt.
Alhoewel golf...
 

De Wolf

Well-known member
De bloedproppen na inenting met het vaccin van AstraZeneca zijn wellicht te verklaren doordat het middel een krachtige immuunreactie kan veroorzaken, die vervolgens leidt tot de bloedstolsels. Wetenschappers van het universitair ziekenhuis van Oslo zeggen dat dat de oorzaak is van de meldingen waardoor meerdere landen het gebruik van het vaccin uit voorzorg hebben opgeschort.
De immuunreactie zorgt voor de aanmaak van antilichamen die bloedplaatjes activeren en bloedproppen veroorzaken, verklaarde onderzoeker Pål Andre Holme. Omdat deze antilichamen zich aan de oppervlakte bevinden, worden ze uit de bloedsomloop verwijderd en krijgen de patiënten te maken met een tekort aan bloedplaatjes. ,,Dit is een reactie die we kennen, maar dan met andere medicijnen als uitlokkende oorzaak", aldus Holme.
In Noorwegen werden afgelopen week drie verpleegkundigen in een ziekenhuis opgenomen nadat ze een combinatie van bloedklonters en een tekort aan bloedplaatjes vertoonden. Een van hen overleed later.
 
Bovenaan