Coronavirus 2

zwammy

Well-known member
Maar even voor mijn duidelijkheid, wat zijn de risicogroepen? 70+ en onderliggende zaken. Wat zijn de cijfers precies hoeveel mensen er sterven die niet zouden gestorven zijn bij de zware griepepidemie van 5 jaar geleden?
 

Forza AZ

Well-known member
Maar even voor mijn duidelijkheid, wat zijn de risicogroepen? 70+ en onderliggende zaken. Wat zijn de cijfers precies hoeveel mensen er sterven die niet zouden gestorven zijn bij de zware griepepidemie van 5 jaar geleden?
Risicogroepen zijn mensen die nu ook al een oproep krijgen voor de griepprik. Volgens mij is dat iedereen van 60 jaar en ouder en jongere mensen die een longaandoening hebben zoals astma e.d.
 

Joost

Well-known member
Maar even voor mijn duidelijkheid, wat zijn de risicogroepen? 70+ en onderliggende zaken. Wat zijn de cijfers precies hoeveel mensen er sterven die niet zouden gestorven zijn bij de zware griepepidemie van 5 jaar geleden?
Een vergelijking met een griepepidemie is niet helemaal eerlijk aangezien griep relatief voor veel minder ziekenhuisopnames zorgt. Tevens kost 1 iemand in het ziekenhuis met corona meer dan 1 bed terwijl dat bij griep anders is.

2/3 van alle mensen in het ziekehuis is 65+
 

zwammy

Well-known member
Een vergelijking met een griepepidemie is niet helemaal eerlijk aangezien griep relatief voor veel minder ziekenhuisopnames zorgt. Tevens kost 1 iemand in het ziekenhuis met corona meer dan 1 bed terwijl dat bij griep anders is.

2/3 van alle mensen in het ziekehuis is 65+

Nee dat begrijp ik, maar nu lees ik ook dat er 10 duizenden mensen met allerlei kwalen rondlopen die ook ernstig kunnen worden omdat ze niet terecht kunnen vanwege de corona, dus dan is dat weer zo dubbel. En er zijn natuurlijk veel meer griepprikken verstrekt dan dat er mensen in het ziekenhuis liggen. Ik zit in de risicogroep en heb er 3 dagen echt last van gehad, mijn ouders beiden zwaar in de risicogroep en gene last en een vriend van mij heeft het nu en zit ook in de risicogroep, ook vrijwel geen last. Dat vind ik het vreemd maken.
 

Forza AZ

Well-known member
Nee dat begrijp ik, maar nu lees ik ook dat er 10 duizenden mensen met allerlei kwalen rondlopen die ook ernstig kunnen worden omdat ze niet terecht kunnen vanwege de corona, dus dan is dat weer zo dubbel. En er zijn natuurlijk veel meer griepprikken verstrekt dan dat er mensen in het ziekenhuis liggen. Ik zit in de risicogroep en heb er 3 dagen echt last van gehad, mijn ouders beiden zwaar in de risicogroep en gene last en een vriend van mij heeft het nu en zit ook in de risicogroep, ook vrijwel geen last. Dat vind ik het vreemd maken.
Dat heeft er waarschijnlijk ook mee te maken aan hoeveel virus je aan blootgesteld bent.
 

Joost

Well-known member
Nee dat begrijp ik, maar nu lees ik ook dat er 10 duizenden mensen met allerlei kwalen rondlopen die ook ernstig kunnen worden omdat ze niet terecht kunnen vanwege de corona, dus dan is dat weer zo dubbel. En er zijn natuurlijk veel meer griepprikken verstrekt dan dat er mensen in het ziekenhuis liggen. Ik zit in de risicogroep en heb er 3 dagen echt last van gehad, mijn ouders beiden zwaar in de risicogroep en gene last en een vriend van mij heeft het nu en zit ook in de risicogroep, ook vrijwel geen last. Dat vind ik het vreemd maken.
Het is zeer onvoorspelbaar, dat maakt het zo lastig.

Het is een dunne lijn waarop we lopen. Teveel coronapatienten zorgen voor een acuut probleem in de ziekenhuizen. Maar waarschijnlijk kun je over een aantal jaar concluderen dat het aantal overleden personen door corona hoger is dan het aantal aan corona.
 

Joost

Well-known member
1700 gevallen meer binnen een paar dagen, dat heeft duiding nodig.
Eenvoudige conclusie; de data aanlevering van het RIVM is heel slecht.

Als je van de detailcijfers duidelijkere tabellen maakt dan zien de aantallen er een stuk logischer uit.

Dit is gemiddelde op na 4 dagen over de 7 daar aan voorgaande dagen.
Het cijfer van 7 november is het gemiddelde dat over 1 t/m 7 november werd gemeld na 4 dagen.

7-11-2020​
3773​
8-11-2020​
3565​
9-11-2020​
3452​
10-11-2020​
3348​
11-11-2020​
3312​
12-11-2020​
3306​
13-11-2020​
3279​
14-11-2020​
3270​
15-11-2020​
3279​
16-11-2020​
3260​
17-11-2020​
3259​
18-11-2020​
3243​
19-11-2020​
3225​
20-11-2020​
3209​
21-11-2020​
3179​
22-11-2020​
3148​
23-11-2020​
3125​
24-11-2020​
3051​
25-11-2020​
2967​
26-11-2020​
2923​
27-11-2020​
2906​
28-11-2020​
2915​
29-11-2020​
2933​

Er zit dus een duidelijke stagnering in de daling.
Daarbij moet wel aangetekend worden dat de meldingen de laatste twee weken steeds sneller komen.
 

Joost

Well-known member
Dit zal inmiddels toch wel onderzocht zijn?

Als dit onderzocht zou zijn dan had ik afgelopen zaterdag al in een stadion gezeten.

Maar volgens mij concludeerden we dat twee maanden geleden ook al. Er is te weinig bekend over wanneer iemand besmet raakt, sommige worden bij weinig virusdeeltjes al heel ziek terwijl anderen bij heel veel deeltjes nauwelijks ziek worden. En dat is ook grotendeels te wijten aan de starheid van oa het RIVM. Als je maar stug blijft volhouden dat de voornaamste verspreidingsroute direct van mens op mens is en niet via de lucht dan zijn dan ga je steeds van het verkeerde principe uit.
 

Forza AZ

Well-known member
Jawel, als het maar alcoholvrij is.

Van alle beperkingen lijkt me dat nu juist de minst moeilijke.
In een restaurant een biertje bestellen als je aan een tafel zit is toch niet zo'n probleem. Dat alcoholverbod na 20.00u is er om te voorkomen dat mensen thuis feestjes gaan houden. Daar heeft een biertje in een restaurant toch niets mee te maken.
 

Forza AZ

Well-known member
Er is geen verbod om thuis een biertje te pakken toch?
Nee, maar de bedoeling van het verkoopverbod na 20.00u was om spontane thuisfeestjes te voorkomen. Je kunt natuurlijk nog steeds thuis een feestje houden, alleen moet je dan van te voren bier inkopen.
 

JMD

Well-known member
1700 gevallen meer binnen een paar dagen, dat heeft duiding nodig.
Eenvoudige conclusie; de data aanlevering van het RIVM is heel slecht.
Voor dat laatste heb je geen tabellen nodig. Als je binnen 2 dagen van 5500 naar 4000 gaat en dan weer terug naar 5500 dan gaat er iets goed mis met de aanlevering. Want het kan niet ineens met 20% dalen en dan 20% stijgen...
 

gevegt

Well-known member
Voor dat laatste heb je geen tabellen nodig. Als je binnen 2 dagen van 5500 naar 4000 gaat en dan weer terug naar 5500 dan gaat er iets goed mis met de aanlevering. Want het kan niet ineens met 20% dalen en dan 20% stijgen...
Het RIVM levert de data niet. Het is toch al een tijd bekend dat de GGD de ondeugdelijke data levert?
 
Bovenaan