In welke andere landen ben je geweest dat je deze vergelijking kan trekken?
Met Nederland kun je geen vergelijk maken, hier is geen plicht maar een dringend advies en aangezien ik in een regio woon waar ook veel Duitsers in winkels komen kan ik best een aardig vergelijk trekken denk ik. Recentelijk nog in de Ikea deed bij de ingang iedereen netjes zijn mondkapje op maar zo gauw het publiek de hoek om ging de winkel in was het ding ook zo weer af. En daar was geen verschil te zien tussen Nederlanders en Duitsers. (ongeveer 1/3 van het publiek in de Ikea in Heerlen is Duits). Datzelfde beeld zag ik dit weekend in Duitsland in een zwembad. En dat zag ik in Frankrijk op vakantie. Als het verplicht is doen mensen het, maar zonder verplichting daalt het aantal mensen met mondkapje drastisch. Ik heb niet de illusie dat dit in Nederland anders gaat zijn bij een plicht.
De enige uitzondering die ik heb meegemaakt was een korte vakantie in België. Daar was destijds ook een plicht maar werd het totaal niet nageleefd, vermoedelijk omdat er ook nog die gekke regels omtrent bubbels waren.