Coronavirus 2

Atreides

Well-known member
In het Noorden (onder regie van het UMCG) was men wel redelijk succesvol tegen de Covid uitbraak. Arts-microbioloog Alex Friedrich van het UMCG is wél voor het dragen van mondkapjes:
Het RIVM vindt dat het verplicht stellen van deze gezichtsbescherming een verkeerde boodschap geeft; het niet-medische mondkapje beschermt de drager niet tegen Covid-19. Maar in die discussie ontbreekt iets, merkt Alex Friedrich, hoofd van de afdeling medische microbiologie van het UMCG op: ,,Mondkapjes hebben een signaalwaarde.”

Edit: ik heb laatst boodschappen gedaan in Duitsland en door die mondkapjes plicht voelt het inderdaad allemaal heel serieus, een groot verschil met NL.

Illustratief hoe het RIVM nu ook weer met advies mondkapjes omgaat. Van mij hoeft het niet hoor, mondkapjes. Zeker hier niet. Maar als alle Aziatische landen, Frankrijk, Spanje, Italië, België en Duitsland het wel gebruiken en zeggen dat het helpt. Hoe arrogant moet je dan zijn als RIVM om te zeggen dat er geen bewijs is, en pas eind augustus (5 weken vanaf nu) weer een keertje bij elkaar komen.

Dit wordt inschattingsfout nr. zoveel van het RIVM. Nadat het 1) niet besmettelijk was 2) niet naar Europa zou komen 3) niet naar Nederland zou komen 4) alleen ouderen getroffen zouden worden 5) kinderen niet besmet konden raken 6) testen niet nodig is 7) aerosolen geen rol spelen dan nu 8) mondkapjes helpen niet. En dan vergeet ik er vast nog wel wat.

Dat iemand die onzinclub nog gelooft in Nederland is een wonder.

Edit: o ja, carnaval kon wel. Die was ik nog vergeten.

Ze waren iets minder stellig. Maar het is geen fraai beeld.
 

erka

Well-known member
Ondertussen is in een slachthuis in Duitsland bewezen dat iemand besmet is geraakt over zeker 8 meter afstand. Aerosolen dus. Bron teletekst 130.
 

erka

Well-known member
Nog een ander argument was dat de mondkapjesplicht niet te handhaven zou zijn. Nou, het lijkt me vele malen makkelijker juist dan 1,5 m handhaven. Maar ja, wie ben ik.

Overigens nogmaals: van mij hoeft het niet. Ik vind het wel prima zo persoonlijk.
 

Atreides

Well-known member
Ondertussen is in een slachthuis in Duitsland bewezen dat iemand besmet is geraakt over zeker 8 meter afstand. Aerosolen dus. Bron teletekst 130.

Moeten we dat Delta plan voor ventilatie misschien toch maar gaan inzetten.

Wat me wel doet afvragen wat er gebeurd als je in een voetbalstadion zit met een mondkapje op. Zou het ook uitmaken dat het meer ventileert in een stadion van Fc Emmen dan bijvoorbeeld de Amsterdam Arena?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Nog een ander argument was dat de mondkapjesplicht niet te handhaven zou zijn. Nou, het lijkt me vele malen makkelijker juist dan 1,5 m handhaven. Maar ja, wie ben ik.

Overigens nogmaals: van mij hoeft het niet. Ik vind het wel prima zo persoonlijk.

Is dat ook een symptoom, dat je niet meer weet wie je bent?
 

Joost

Well-known member
Edit: ik heb laatst boodschappen gedaan in Duitsland en door die mondkapjes plicht voelt het inderdaad allemaal heel serieus, een groot verschil met NL.
Ik heb net getankt in Luxemburg en moest er een op. Was de enige Klant in de shop en de kassamedewerker stond dingen bij te vullen met z’n kapje onder z’n kin.

Het heeft alleen waarde als het effectief wordt ingezet en niet als algemene maatregelen.

Ik ga bijna de vergelijking trekken met buscombis voor voetbalsupporters...
 

Batigoal

Well-known member
Illustratief hoe het RIVM nu ook weer met advies mondkapjes omgaat. Van mij hoeft het niet hoor, mondkapjes. Zeker hier niet. Maar als alle Aziatische landen, Frankrijk, Spanje, Italië, België en Duitsland het wel gebruiken en zeggen dat het helpt. Hoe arrogant moet je dan zijn als RIVM om te zeggen dat er geen bewijs is, en pas eind augustus (5 weken vanaf nu) weer een keertje bij elkaar komen.

Dat komt omdat we hier in Nederland pas een maatregel invoeren als nagenoeg 100% is bewezen dat het werkt. In andere landen voeren ze maatregelen in onder het mom van alle beetjes helpen.
 

De Wolf

Well-known member
Moeten we dat Delta plan voor ventilatie misschien toch maar gaan inzetten.

Wat me wel doet afvragen wat er gebeurd als je in een voetbalstadion zit met een mondkapje op. Zou het ook uitmaken dat het meer ventileert in een stadion van Fc Emmen dan bijvoorbeeld de Amsterdam Arena?

In koelcellen wordt afgezogen lucht weer opnieuw ingeblazen om energieverlies te besparen. In een stadion sta je in buitenlucht dus de kans dat je iemand besmet op 1,5 meter is dan al klein.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik heb net getankt in Luxemburg en moest er een op. Was de enige Klant in de shop en de kassamedewerker stond dingen bij te vullen met z’n kapje onder z’n kin.

Het heeft alleen waarde als het effectief wordt ingezet en niet als algemene maatregelen.

Ik ga bijna de vergelijking trekken met buscombis voor voetbalsupporters...

Ik hoor dat men in het buitenland dat mondkapje steeds op en af doet en als ze uit eten gaan dat kapje gewoon op de tafel wordt neergelegd. Ik geloof niet dat het dan erg effectief is. Dan is de reden dat we die dingen dragen dat mensen eraan door hebben dat corona er nog steeds is. Mag ik een keer geen hinder hebben van al het tokkievolk waar je met alles in je leven last van hebt?
 

De Wolf

Well-known member
Dat komt omdat we hier in Nederland pas een maatregel invoeren als nagenoeg 100% is bewezen dat het werkt. In andere landen voeren ze maatregelen in onder het mom van alle beetjes helpen.

Het zal een beetje helpen maar ook in die landen heb je uitbraken.
 

SanMark.

Well-known member
Ondertussen is in een slachthuis in Duitsland bewezen dat iemand besmet is geraakt over zeker 8 meter afstand. Aerosolen dus. Bron teletekst 130.
Dat was maanden terug al op twitter bekend dat 1.5 meter in sommige gevallen bij lange na niet genoeg is.
 

JMD

Well-known member
Ik hoor dat men in het buitenland dat mondkapje steeds op en af doet en als ze uit eten gaan dat kapje gewoon op de tafel wordt neergelegd. Ik geloof niet dat het dan erg effectief is. Dan is de reden dat we die dingen dragen dat mensen eraan door hebben dat corona er nog steeds is. Mag ik een keer geen hinder hebben van al het tokkievolk waar je met alles in je leven last van hebt?
Dat was idd in Duitsland zo. Op zich wel logisch hoor, want als je loopt naar je tafel kan je vaak 1,5m afstand niet houden. Op die manier wordt dat opgelost. Aan tafel zit je alleen met mensen úit je eigen bubbel' en meer dan 1,5 m van anderen af...

Overigens is in Oostenrijk sinds vandaag weer mondmaskers verplicht in o.a. supermarkten, ze hadden het ongeveer 1 maand afgeschaft.
 
Bovenaan