http://nos.nl/artikel/2094811-uefa-denkt-aan-nieuwe-opzet-champions-league.html
Pfff....
Wordt er niet leuker op dan. Met 2 groepen van 8 zouden een hoop al snel uitgeschakeld zijn (nog meer duels om niks), en er zullen weinig plaatsen overblijven voor 'andere' clubs, en het zal vooral elk jaar nog meer van hetzelfde zijn, want Barca, Atleti, Real, Juve, Bayern, Arsenal, Chelsea, City, Porto, Paris SG etc. nemen al flink wat plaatsen in.
54 leden, binnenkort misschien 55, en dan slechts 16 clubs in het hoofdtoernooi van het EK voor clubteams met waarschijnlijk meerdere clubs per land. 16 clubs kan wel acceptabel zijn, maar dan maximaal 1 club per land.
Als ik het bericht van de NOS begrijp willen ze een opzet vergelijkbaar met de laatste jaren van de UEFA Cup. In de UEFA Cup was de laatste knock-outronde voorafgaand aan de groepsfase de eerste ronde van het hoofdtoernooi. Dat betekent dus ook dat geen van de clubs direct voor de groepsfase geplaatst is aan het begin van het seizoen.
Daarnaast kun je je afvragen hoe interessant een groep van 8 is. Het zijn 14 speelrondes, dus ik kan mij zo voorstellen dat alleen de nummers 1 of de top-2 van beide groepen doorgaan. Oersaai, dus. De grote oplichter
Het terugbrengen van het aantal deelnemers in het hoofdtoernooi is opzich geen slecht idee: minder clubs betekent dat het geld onder minder clubs verdeeld hoeft te worden. Ze zouden dan echter voor 24 clubs moeten kiezen, met maximaal 2 clubs per land, met een uitzondering voor de winnaars van de CL en de EL.
Ik heb zelf al meerdere keren gezegd dat een CL met 4 groepen van 6 het meest ideaal is, met in de knock-outfase geen wedstrijden meer over twee duels, maar over een duel, waarbij de hoger ge?indigde club thuis mag spelen. Voor de groepsfase betekent het voor de clubs 2 extra thuiswedstrijden ten opzichte van de huidige opzet. Bovendien zorgt de opzet van de knock-outfase ervoor dat de positie in de groepsfase heel belangrijk is. Wordt je eerste? Dan mag je in de kwartfinale beginnen (en heb je daarin thuisvoordeel). Wordt je tweede? Dan mag je een ronde later instromen dan de nummer 3. En wordt je derde? Dan start je weliswaar in dezelfde ronde als de nummers 4, maar je mag thuisspelen en de nummer 4 niet.
Een gevolg op een ander vlak is dat 8 grote clubs verhuizen van de CL naar de EL, waardoor de EL interessanter wordt dan deze nu is.
Overigens zat ik van de week net te bedenken dat we binnenkort weer iets zouden vernemen over eventuele wijzigingen aan de opzet van de clubcompetities. Zo'n wijziging geldt altijd voor drie jaar en moet bovendien voorafgaand aan de nationale competities bekend zijn, zodat de clubs weten wat er te verdienen is, wat betreft de Europese tickets.