Champions League 2015-2016

Batigoal

Well-known member
De verrassing van deze kwalificatieronde is toch wel dat Ludogorets is uitgeschakeld door Milsami Orhei. Ludogorets dat al jaren in eigen land onoverwinnelijk is dankzij geld en omkoping, maar wel uitgeschakeld wordt tegen een provincieclub uit Moldavi?, daar waar de grootste club dan dat land, Sheriff Tiraspol, al de mindere zou moeten zijn.
 

Forza AZ

Well-known member
Programma 3e voorronde heenwedstrijden:

28 juli
1815 PFC CSKA Moskva(Rus)-AC Sparta Praha(Tsj)
1900 FC Milsami Orhei(Mol)-KF Sk?nderbeu(Alb)
1900 FC Midtjylland(Den)-APOEL FC(Cyp)
1930 Maccabi Tel-Aviv FC(Isr)-FC Viktoria Plzeň(Tsj)
2000 Panathinaikos FC(Gri)-Club Brugge KV(Bel)
2000 Fenerbah?e SK(Tur)-FC Shakhtar Donetsk(Oek)
2015 BSC Young Boys(Zwi)-AS Monaco FC(Fra)
2030 Videoton FC(Hon)-FC BATE Borisov(WRu)
2100 GNK Dinamo Zagreb(Kro)-Molde FK(Noo)
29 juli
1800 HJK Helsinki(Fin)-FC Astana(Kaz)
1900 FC Salzburg(Oos)-Malm? FF(Zwe)
2030 FC Steaua Bucureşti(Roe)-FK Partizan(Ser)
2045 KKS Lech Poznań(Pol)-FC Basel 1893(Zwi)
2045 Celtic FC(Sch)-Qarabağ FK(Aze)
2105 SK Rapid Wien(Oos)-AFC Ajax(Ned)
 

Friesland

Well-known member
Er was vorig seizoen veel enthousiasme over FC Midden-Jutland, maar bij rust staan ze, in eigen huis, wel 0-2 achter tegen APOEL Nicosia. Sparta Praag lijkt met een goede uitgangspositie de thuiswedstrijd in te gaan, ze staan in Moskou een kwartier voor tijd op 2-2 tegen CSKA.
 

Friesland

Well-known member
Midden-Jutland komt nog terug tot 1-2, maar daar blijft het bij. Volgende week zullen ze dus minimaal twee keer moeten scoren.
Sparta Praag heeft de 2-2 stand kunnen vasthouden, dus hebben voor volgende week een kleine voorsprong. Ook de kampioen van Tsjechi?, Viktoria Pilsen, staat er goed voor: 0-2 in Tel-Aviv halverwege de tweede helft.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In reguliere competities kom je ook verder met statistieken dan in knockout competities.
 

Friesland

Well-known member
Midden Jutland....noem dan Tel Aviv ook Heuvel Aviv.

En Montenegro Zwarte Berg, natuurlijk. De betekenis van Tel Aviv is Lenteheuvel, maar voor de Nederlandse naam is gekozen om het gewoon op Tel Aviv te houden. Midtjylland is Midden-Jutland en dat is de Nederlandse naam. En laten we eerlijk zijn, Midden-Jutland is ook makkelijker te schrijven en uit te spreken dan Midtjylland. Persoonlijk vind ik dat er wel wat meer Nederlandse namen voor buitenlandse locaties mogen zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het vertalen van "New" "North" en "South" in de namen van enkele Amerikaanse staten. Ik denk ook aan de Franse plaats Arras, die voorheen gewoon Atrecht heette, maar die naam is nu, ook in Vlaanderen (waar men wat meer aan de Nederlandse namen gehecht is), niet meer gebruikelijk.

Op dat laatste gebied wil ik ook mijn eigen provincie niet ongeschonden laten. Uiteraard mogen gemeentes bepalen of de Friese naam voor sommige plaatsen de "offici?le" is, maar laten we er niet van maken dat de Friese naam ook ineens de Nederlandse naam is! Meest in het oog springend is daarbij de provincienaam. Ik vind het best dat men spreekt van "Provinsje Frysl?n," (als offici?le naam) maar spreken van "Provincie Frysl?n" is gewoon belachelijk, dat moet, wat mij betreft, gewoon weer "Provincie Friesland" worden. Er zijn overigens ook plaatsnamen waarbij het niet echt een toegevoegde waarde heeft om terug te gaan naar de echte Nederlandse naam. Grou of Grouw (zelfde uitspraak) is lood om oud ijzer. Als je spreekt van Rauwerd in plaats van Raerd zullen weinig mensen weten waar het over gaat.

Wat betreft de clubnamen, om terug naar het voetbal te gaan, wordt natuurlijk alles door elkaar gegooid. Waarom wel FC Kopenhagen, maar geen Rapid Wenen? Waarom wel AS Roma, maar geen Sparta Praha? Waarom wel Rode Ster Belgrado, maar geen Ster Boekarest? Volgens mij is Crvena zvezda ook zo ongeveer de enige club waarbij de clubnaam vertaalt wordt, los van locatienamen, natuurlijk. Voorheen gebruikte ik standaard de lokale namen (inclusief het gebruikte schrift). Het principe wat ik tegenwoordig hanteer is clubnaam (niet vertalen) + locatienaam (wel vertalen). Uiteraard zijn er ook gevallen waarbij de locatienaam eerst komt of de locatienaam al in de clubnaam is verwerkt, zoals bij Panathinaikos en LOSC, dan ga ik er niet nog eens Athene of Rijsel achter zetten. Locatienamen, zoals in AC Milan, die geen endoniem zijn, beschouw ik als onderdeel van de clubnaam (wordt dus niet vertaald).

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid geeft over de achterliggende gedachte en de ietwat uitgebreide uitleg op prijs gesteld wordt. Ik zal ongetwijfeld een "roepende in de woestijn" zijn, wat betreft het gebruik van de Nederlandse namen, maar dat maakt mij niet uit.


Overigens pas ik het systeem ook in het Engels toe en spreek ik, bijvoorbeeld, van ADO The Hague, KAA Ghent, Club Bruges, Seville FC en ... FC Central Jutland.
 

zwammy

Well-known member
Ik ben al blij zat voor al het werk dat je erin steekt Friesland, dus van mij mag je gewoon doen wat jij fijn vindt.
 

Forza AZ

Well-known member
Voor gewone woorden zo veel mogelijk Nederlands gebruiken OK, maar niet voor eigennamen.
Of noem je Jan ook John als hij in Engeland is?
 

Friesland

Well-known member
Is er ook een Nederlandse naam voor Dnjepr Dnjepropetrovsk?

Dat is de Nederlandse naam, als je ook de clubnaam (Dnipro) vertaald. De Oekra?ense naam is Dnipro Dnipropetrovsk.

Voor gewone woorden zo veel mogelijk Nederlands gebruiken OK, maar niet voor eigennamen.
Of noem je Jan ook John als hij in Engeland is?

Als ik dat doe, is dat meer als naamspeling bedoeld, dan als vertaling. Waar ik mij bevind, is daarbij niet relevant.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Genoeg hier over die namen.

Van Persie kwam gister als invaller in het veld bij Fenerbahce en die kwamen niet verder dan 0-0 tegen Shakhtar.


Welke teams stromen in de volgende ronde in en kan Ajax tegen die teams loten?
 

Pascallovic

Well-known member
Genoeg hier over die namen.

Van Persie kwam gister als invaller in het veld bij Fenerbahce en die kwamen niet verder dan 0-0 tegen Shakhtar.


Welke teams stromen in de volgende ronde in en kan Ajax tegen die teams loten?
Volgende ronde kan Ajax zoiets loten:

- Winnaar CSKA Moskou - Sparta Praag
- Lazio Roma
- Winnaar Club Brugge - Panathinaikos
- Winnaar AS Monaco - Young Boys Bern
- Sporting Lissabon of Fenerbahce (Wanneer Fener van Shakthar wint, is Sporting geplaatst en kan Ajax niet tegen Sporting loten)
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat wordt dus Lazio/Panathinaikos/Monaco/Sporting/Praag.


CSKA heeft namelijk een matige uitgangspositie.


Valt me nog mee. Het is niet de categorie Man Utd. In principe zou Ajax van al deze ploegen moeten kunnen winnen, anders heb je in de CL ook niks te zoeken,

Monaco is wel de lastigste denk ik.
 
Bovenaan