Buitenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

gevegt

Well-known member
Maar uit dat gesprek van net maakte ik toch op dat libdem niet zomaar met labour wil regeren vanwege hun verschil in standpunt over brexit
Nog niet zo heel lang geleden wilde Labour ook uit de EU. Af laten drijven dat eiland.
 

Friesland

Well-known member
Nog meer verrassingen in de exit poll:
BBC zegt dat de conservatieven in Wales zetels van Labour wint. Vooraf werd verwacht dat Wales juist het sterkste land voor Labour zou zijn.
 

erka

Well-known member
Hoe kan in Schotland nou de SNP verliezen (die waren anti-Brexit) en de conservatives winnen, terwijl dat bij EU-referendum nog andersom was???
 

JMD

Well-known member
Hoe kan in Schotland nou de SNP verliezen (die waren anti-Brexit) en de conservatives winnen, terwijl dat bij EU-referendum nog andersom was???

Misschien omdat het bij het referendum maar om 1 ding ging en nu om meerdere dingen dan brexit?
 

erka

Well-known member
Misschien omdat het bij het referendum maar om 1 ding ging en nu om meerdere dingen dan brexit?

Ja, zou kunnen. Ze zeiden net dat SNP vorige keer 56 van de 59 zetels in Schotland had, dat was wel ongelofelijk hoog, dat kon nooit nog een keer. Maar 34 is wel fors minder.
 

Friesland

Well-known member
Ja, zou kunnen. Ze zeiden net dat SNP vorige keer 56 van de 59 zetels in Schotland had, dat was wel ongelofelijk hoog, dat kon nooit nog een keer. Maar 34 is wel fors minder.

Labour verloor daar ook fors in 2015. Wat mij vooral verbaasde aan de peilingen uit Schotland was dat de conservatieven flink waren gestegen in Schotland, dan zou je kunnen denken dat het door het verlies van UKIP komt, maar die kregen maar heel weinig stemmen in Schotland. Echter. de lokale verkiezingen van begin mei bevestigden de forse stijging voor de Tories.
 

JMD

Well-known member
Labour wint de eerste zetel zoals verwacht maar de conservatieven doen het beter dan verwacht via de exitpoll
 

erka

Well-known member
Het is daar ook al net zo als hier, heb je net flink verloren, heb je toch gewonnen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik had een Conservatieve meerderheid verwacht zoals ik eerder zei, dit is toch een aardige verrassing. De Conservatieven zullen alsnog de regering gaan vormen zoals het ernaar uit ziet, vermoedelijk in een coalitie met de Noord-Ierse DUP. Maar de vraag is of Theresa May premier blijft. Deze verkiezingen waren uitgeschreven omdat ze verwachtte de meerderheid flink uit te breiden, ze verloor die meerderheid juist. Er heeft al een prominent (net herkozen) Conservatief lagerhuislid opgeroepen om haar te vervangen. Dit vooral omdat May erg zwak was in de campagne volgens haar (en veel anderen).
 

Friesland

Well-known member
De consrvatieven hebben nu 312 zetels en de Noord-Ierse unionisten 11 zetels (de onafhankelijke kandidaat is een voormalig UUP-lid), aangezien SF, met 7 zetels, op Ierland zullen blijven, heet de coalitie van conservatieven en unionisten een meerderheid. 10 zetels moeten nog verdeeld worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan