Morgen over een week zijn de Britse verkiezingen. In de peilingen is Labour flink ingelopen op de Conservatieven. Dit komt vooral door sterke optredens recent van Corbyn en zwakke optredens van May. Beiden verbazen me: van May had ik meer verwacht terwijl Corbyn het juist beter doet dan ik ingeschat had (en dat geldt duidelijk niet allee voor mijzelf, maar voor veel meer mensen).
Overigens zeggen de peilingen nog helemaal niks, vooral in het Britse systeem niet. Allereerst door het kiessteltsel: in de 650 districten wint steeds de persoon met de meeste stemmen. Hierdoor telt niet zozeer het percentage, maar vooral hoe de stemmen verdeeld zijn over het land. Als gevolg van het kiessteltsel stemmen veel mensen ook strategisch: ze kijken welke partijen de meeste kans maken te winnen in hun distict en stemmen dan op de partij waar ze de minste hekel aan hebben om de "ergere" partij eruit te houden. Over het algemeen speelt dit Labour in de kaart, vooral omdat in diverse districten die nek-aan-nek zijn nu sommige partijen bewust niet mee doen om een grotere partij te steuenen, dit gebeurt dit jaar veel meer dan in het verleden. Wat Labour ook in de kaart speelt is dat in de laatste weken meer dan een miljoen jongeren (onder 25) zich geregistreerd hebben om te kunnen stemmen (hier ben je niet automatisch geregistreerd zoals in Nederland). Jongeren stemmen veel vaker op Labour dan ouderen. Zowel het strategisch stemmen als de "nieuwe stemmers" zijn over het algemeen niet meegenomen in de peilingen
Wat dan weer de Conservatieven in de kaart speelt, is dat UKIP totaal ineengestort is sinds het EU referendum. Veel voormalige UKIP-aanhangers en leden zijn nu overgestapt naar de Conservatieven. Ze doen ook slechts in zo'n 2/3e van het aantal zetels mee, in 2015 was dt nog vrijwel overal.