Buitenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

de waan

Well-known member
Allerlei roeptoeters die dezelfde soort onheilsprofetie?n aanhangen als Ceephax. En Wilders zelf heeft ook regelmatig gezinspeeld op een "opstand".
 

zwammy

Well-known member
Een beetje niveau Juncker, Timmermans en Verhofstadt die riepen dat Europa zou vergaan als de Brexit zou gebeuren en Trump president zou worden?
 

JMD

Well-known member
Een beetje niveau Juncker, Timmermans en Verhofstadt die riepen dat Europa zou vergaan als de Brexit zou gebeuren en Trump president zou worden?

Daar is dat dan idd wel mee te vergelijken ja.

'Doemprofeti?en' om stemmers over te halen.
 

JMD

Well-known member
Als ze dat inderdaad zo gezegd hebben dan zou dat maar zo kunnen.
Ja. Dat hebben ze zo gezegd.

Ook een NL minister in 2005 (Brinkhorst?) die vlak voor het EU-referendum zei dat als NL niet voor zou stemmen dat 'het licht dan uit zou gaan'
 

Pascallovic

Well-known member
Ja. Dat hebben ze zo gezegd.

Ook een NL minister in 2005 (Brinkhorst?) die vlak voor het EU-referendum zei dat als NL niet voor zou stemmen dat 'het licht dan uit zou gaan'
Sindsdien zijn er ook heel veel stroomstoringen geweest. Hij had dus gelijk.:heinz:
 

Ceephax

New member
Allerlei roeptoeters die dezelfde soort onheilsprofetie?n aanhangen als Ceephax. En Wilders zelf heeft ook regelmatig gezinspeeld op een "opstand".

Je kan niet ontkennen dat de wat extremere partijen enorm gegroeid zijn na alle problemen die we ondervinden met de Islam. Je hebt tenslotte maar zo'n 15 % extra kiezers nodig die van mening veranderen om het zover te laten komen. Lijkt me zeker niet onmogelijk als het aantal terroristische aanslagen met het huidige tempo blijft groeien.
 

gevegt

Well-known member
Eigenlijk is het best jammer dat Le Pen niet heeft gewonnen. Met een Frexit had dat aardig wat landbouwsubsidie en verhuiskosten gescheeld.


Zondag de ultieme test voor de landelijke verkiezingen in Duitsland: NRW gaat stemmen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Schulz is inderdaad een vreemde snuiter. Merkel zal het nog makkelijker hebben dan Rutte hier.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Morgen over een week zijn de Britse verkiezingen. In de peilingen is Labour flink ingelopen op de Conservatieven. Dit komt vooral door sterke optredens recent van Corbyn en zwakke optredens van May. Beiden verbazen me: van May had ik meer verwacht terwijl Corbyn het juist beter doet dan ik ingeschat had (en dat geldt duidelijk niet allee voor mijzelf, maar voor veel meer mensen).

Overigens zeggen de peilingen nog helemaal niks, vooral in het Britse systeem niet. Allereerst door het kiessteltsel: in de 650 districten wint steeds de persoon met de meeste stemmen. Hierdoor telt niet zozeer het percentage, maar vooral hoe de stemmen verdeeld zijn over het land. Als gevolg van het kiessteltsel stemmen veel mensen ook strategisch: ze kijken welke partijen de meeste kans maken te winnen in hun distict en stemmen dan op de partij waar ze de minste hekel aan hebben om de "ergere" partij eruit te houden. Over het algemeen speelt dit Labour in de kaart, vooral omdat in diverse districten die nek-aan-nek zijn nu sommige partijen bewust niet mee doen om een grotere partij te steuenen, dit gebeurt dit jaar veel meer dan in het verleden. Wat Labour ook in de kaart speelt is dat in de laatste weken meer dan een miljoen jongeren (onder 25) zich geregistreerd hebben om te kunnen stemmen (hier ben je niet automatisch geregistreerd zoals in Nederland). Jongeren stemmen veel vaker op Labour dan ouderen. Zowel het strategisch stemmen als de "nieuwe stemmers" zijn over het algemeen niet meegenomen in de peilingen

Wat dan weer de Conservatieven in de kaart speelt, is dat UKIP totaal ineengestort is sinds het EU referendum. Veel voormalige UKIP-aanhangers en leden zijn nu overgestapt naar de Conservatieven. Ze doen ook slechts in zo'n 2/3e van het aantal zetels mee, in 2015 was dt nog vrijwel overal.
 

Pascallovic

Well-known member
Gaat het echt nog spannend worden of maken ze het spannender dan het daadwerkelijk is? Ik zie namelijk alleen maar peilingen voorbij komen waarin het verschil nog steeds rond de 10% ligt tussen Labour en de Conservatieven. In de seatpredictions is het gat ook aanzienlijk.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Gaat het echt nog spannend worden of maken ze het spannender dan het daadwerkelijk is? Ik zie namelijk alleen maar peilingen voorbij komen waarin het verschil nog steeds rond de 10% ligt tussen Labour en de Conservatieven. In de seatpredictions is het gat ook aanzienlijk.

De laatste peiling (gisteren uitgekomen) voorspelt een gat van 3% in het voordeel van de Conservatieven. Ze zouden daarbij hun meerderheid verliezen.

Hoe betrouwbaar dat allemaal is, is enorm de vraag. Het zou me niet verbazen dat ze alsnog een meerderheid halen. Maar ze hebben veel terrein verspeeld de laatste weken. May is opvallend zwak in de campagne.

Voor de Conservatieven zou een Parlement zonder een partij met een meerderheid een groot nadeel zijn. Zelfs als ze de grootste worden, heeft Labour waarschijnlijk de grootste kans om een coalitie te vormen. SNP, Liberal Democrats, Green Party, Plaid Cymru (Wales) & SDLP (Noord-Ierland) werken allemaal liever met Labour dan de Conservatieven. Alleen UKIP en de Noord-Ierse DUP werken liever met de Conservatieven, door de ineenstorting van UKIP halen die waarschijnlijk geen enkele zetel.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan