Buitenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friesland

Well-known member
Fillon heeft, ondanks het kleine verschil, zijn nederlaag erkent. In de nieuwe schatting krijgen Le Pen en Fillon er 0,2% bij, Melenchon kreeg 0,3% minder.

Fillon, Hamon en de Franse premier hebben ondertussen hun steun voor Macron uitgesproken.
 

JMD

Well-known member
Fillon heeft, ondanks het kleine verschil, zijn nederlaag erkent. In de nieuwe schatting krijgen Le Pen en Fillon er 0,2% bij, Melenchon kreeg 0,3% minder.

Fillon, Hamon en de Franse premier hebben ondertussen hun steun voor Macron uitgesproken.

De 2e ronde wordt dus totaal niet spannend.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik ben blij met Macron, liever hem dan Melanchon in de 2e ronde. Vooral omdat hij als centrumkandidaat veel anti-LP stemmen binnen kan slepen.
 

Maasveld

Well-known member
Timmerfrans is verrast dat er zoveel op Le Pen is gestemd. Dan moet je toch wel een gigantische plaat voor je kop hebben.
 

de waan

Well-known member
Ik geloof dat op alle kandidaten nogal wat aan te merken valt.

Maar ik hoop vooral dat we nu eindelijk van die overdreven aandacht voor het populisme/rechts-nationalisme/boze burgers, die na Brexit en Trump heel Europa zouden overspoelen, af zijn.
 

JMD

Well-known member
Ik geloof dat op alle kandidaten nogal wat aan te merken valt.

Maar ik hoop vooral dat we nu eindelijk van die overdreven aandacht voor het populisme/rechts-nationalisme/boze burgers, die na Brexit en Trump heel Europa zouden overspoelen, af zijn.
Nou was het ook niet te verwachten dat Le Pen het zou winnen... Wel dat ze de 2e ronde zou halen, maar dan zou ze het van elke verloren hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat zij 30% van het electoraat vertegenwoordigt, de '2e partij' van Frankrijk. Wilders is de 2e partij van Nederland met ik meen iets van 15%. Ik vind dat toch best een flinke hoeveelheid eigenlijk, in ieder geval teveel om te zeggen 'dat we er van af zijn'.
 

Friesland

Well-known member
Nou was het ook niet te verwachten dat Le Pen het zou winnen... Wel dat ze de 2e ronde zou halen, maar dan zou ze het van elke verloren hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat zij 30% van het electoraat vertegenwoordigt, de '2e partij' van Frankrijk. Wilders is de 2e partij van Nederland met ik meen iets van 15%. Ik vind dat toch best een flinke hoeveelheid eigenlijk, in ieder geval teveel om te zeggen 'dat we er van af zijn'.

De uitslag van de eerste ronde was:
Macron 24,0%
Le Pen 21,3%
Fillon 20,0%
Melenchon 19,6%

Als je hier een een-tegen-een verkiezing zou houden tussen Pechold en Wilders, dan zie ik laatst genoemde hier misschien ook wel zo'n 30% halen.
De PVV kreeg in maart overigens 13,1% van de stemmen.
 

Friesland

Well-known member
Le Pen heeft twee departementen gewonnen: Pas-de-Calais en Aisne. Grote kans dat het de enige departementen zijn, die ze wint.
 

Ceephax

New member
Het is voor de gematigde partijen in de Europese landen zo'n beetje de laatste kans om de problemen rondom de Islam, vluchtenlingencrisis en EU te fixen. Als er geen verbeteringen komen dan is het logisch dat de extreme partijen bij de volgende verkiezingen gaan winnen, groei is al enorm en mensen zijn niet gek natuurlijk.
 

de waan

Well-known member
Ja hoor eens, er was ons een burgeroorlog beloofd als Wilders en Le Pen niet zouden winnen en nu krijgen we toch nog maar weer een laatste kans.
 

zwammy

Well-known member
Bah bah, weer geen burgeroorlog. Misschien kan Timmerfranske weer een europese leider een antisemiet noemen.
 

Makanaky

Well-known member
Ja hoor eens, er was ons een burgeroorlog beloofd als Wilders en Le Pen niet zouden winnen en nu krijgen we toch nog maar weer een laatste kans.

De Spanjaarden zullen ook nu wel weer het goede voorbeeld geven, net als in 1936. Wanneer zijn daar eigenlijk verkiezingen? Dan ga ik nl. daarvoor al met de boot naar Amerika.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan