Buitenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

zwammy

Well-known member
Democratie heeft gewonnen!!!!!!!!!!!!!!11!!!!1!!!1

Snel weer allemaal boeken naar Turkije, het is veilig en goedkoop.
 

JMD

Well-known member
Verrassend is het niet natuurlijk dat het 'ja' werd in Turkije. Wat me wel verbaast is de kleine meerderheid voor dat ja. Had gedacht dat door de dreigcampagne van zijn supporters, het feit dat de media alleen pro-Erdogan is en kritische journalisten achter slot en grendel zitten de winst veel groter zou zijn.

Geeft dus ook aan dat als de verkiezingen eerlijk waren verlopen het gewoon nee was geworden....
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Dus na al dat manipuleren, politieke tegenstanders schorsen, media censureren e.d. wint Erdogan toch maar nipt. Misschien moet hij even bij Kim-Jong Un in de leer.
 

Batigoal

Well-known member
Verrassend is het niet natuurlijk dat het 'ja' werd in Turkije. Wat me wel verbaast is de kleine meerderheid voor dat ja. Had gedacht dat door de dreigcampagne van zijn supporters, het feit dat de media alleen pro-Erdogan is en kritische journalisten achter slot en grendel zitten de winst veel groter zou zijn.

Geeft dus ook aan dat als de verkiezingen eerlijk waren verlopen het gewoon nee was geworden....

Als het een overwinning was van 80-20, dan was het duidelijk dat er gefraudeerd was, nu lijkt het daadwerkelijk een democratisch besluit.

Even los van de feiten dat er mensen die 'nee' stemden in elkaar zijn getrimd, toezichthouders vanuit de OSCE niet welkom waren, de oppositie op het laatste moment toch geen stemmentellers mocht leveren, tegen de wet in toch blanco enveloppen mochten worden meegeteld, de sluitingstijden van verschillende stembureaus anders waren, er slechts ??n staatszender polls mocht geven, sowieso geen journalisten welkom waren in stembureaus, er filmpjes circuleren van stemmen die verscheurd worden door tellers etc.
 

JMD

Well-known member
Als het een overwinning was van 80-20, dan was het duidelijk dat er gefraudeerd was, nu lijkt het daadwerkelijk een democratisch besluit.

Even los van de feiten dat er mensen die 'nee' stemden in elkaar zijn getrimd, toezichthouders vanuit de OSCE niet welkom waren, de oppositie op het laatste moment toch geen stemmentellers mocht leveren, tegen de wet in toch blanco enveloppen mochten worden meegeteld, de sluitingstijden van verschillende stembureaus anders waren, er slechts ??n staatszender polls mocht geven, sowieso geen journalisten welkom waren in stembureaus, er filmpjes circuleren van stemmen die verscheurd worden door tellers etc.
Dus jij denkt dat de werkelijke uitslag groter in het voordeel van Erdogan was?

Je 2e alinea is een schokkende opsomming van alles wat idd gebeurd is.
 

Batigoal

Well-known member
Dus jij denkt dat de werkelijke uitslag groter in het voordeel van Erdogan was?

Je 2e alinea is een schokkende opsomming van alles wat idd gebeurd is.

Ik zou het niet weten of dit een eerlijke afspiegeling is of niet omdat er geen onafhankelijke bronnen zijn die een indicatie kunnen geven, maar een close finish komt Erdogan wel weer verdomd goed uit.

Al vraag ik me af of je dergelijk vergaande gevolgen voor de grondwet moet willen doorvoeren als je zo'n kleine meerderheid van de bevolking in een referendum hebt, maar dat is weer een andere discussie.
 

zwammy

Well-known member
Mooi man, breek dat land lekker af. Nu verder naar Noord Korea want Amerika is er wel een beetje klaar mee las ik.
 

gevegt

Well-known member
Verrassend is het niet natuurlijk dat het 'ja' werd in Turkije. Wat me wel verbaast is de kleine meerderheid voor dat ja. Had gedacht dat door de dreigcampagne van zijn supporters, het feit dat de media alleen pro-Erdogan is en kritische journalisten achter slot en grendel zitten de winst veel groter zou zijn.

Geeft dus ook aan dat als de verkiezingen eerlijk waren verlopen het gewoon nee was geworden....
Zo ging het dus ook in Nederland.
 

Pascallovic

Well-known member
Verrassend is het niet natuurlijk dat het 'ja' werd in Turkije. Wat me wel verbaast is de kleine meerderheid voor dat ja. Had gedacht dat door de dreigcampagne van zijn supporters, het feit dat de media alleen pro-Erdogan is en kritische journalisten achter slot en grendel zitten de winst veel groter zou zijn.

Geeft dus ook aan dat als de verkiezingen eerlijk waren verlopen het gewoon nee was geworden....
Ik ben niet verrast dat het een kleine ja is geworden. Volgens mij gaven de peilingen het ook aan dat het dichtbij elkaar zat. Het verklaard ook meteen waarom hij zo actief campagne in Europa heeft gevoerd. Hij wist dat hij die stemmen ook echt nodig had om het verschil te maken.

Of het bij een eerlijke campagne een ?nee? was geworden zullen we nooit weten. We weten wel dat Erdogan zeer geliefd is in Turkije en altijd ruim boven de 40% van de stemmen zit. Deze uitslag past wel in die lijn. Een overwinning van het nee-kamp had ook rond de 51 blijven steken. Daar was het ook niet rustiger van geworden. Probleem zit hem gewoon in de grote groep mensen die hem verafgoden.
 

JMD

Well-known member
Alles wat je zegt over Erdogan, zei je ook tegen de Nederlandse regering tijdens het referendum. Alleen staat nu je de uitslag niet aan.
Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar hoeveel journalisten zitten hier achter slot en grendel. Hoeveel media is direct onder invloed van de politieke partijen?

Beetje vreemde reactie dus, die ik verder ook niet snap. Ja, ik vond (en vind) het vreemd dat de NL regering het resultaat naast zich neer heeft gelegd, maar wat heeft dat met dit referendum te maken? Ik denk niet dat Erdogan het resultaat van dit referendum naast zich neer gaat leggen..

Die opmerking over de kleine meerderheid was meer er 1 van verrassing, had gedacht dat de meerderheid groter zou zijn.
 
Laatst bewerkt:

Ceephax

New member
Als die Turken zo graag een dictator willen is toch prima? Hoeven we hier niet bang te zijn dat ze ooit nog bij de EU gaan horen. Verder alle samenwerkingen stoppen. Snel dubbele paspoorten afschaffen, zodat de voorstanders lekker terug naar hun thuisland kunnen, die waren toch al niet van plan zich ooit hier aan te passen. Worden wij hier ook alleen maar beter van. Het zal trouwens voor de Koerden en de Gulen weinig uitmaken , die werden daar toch al uitgemoord. Nu snel de Koerden helpen om in Irak en Syri? een onafhankelijk Koerdistan uit te roepen. Ze hebben olie. Toekomstig Nieuwe Bondgenoot van het midden-oosten, Militaire basis bouwen. zodat we daar mooi een oogje in het zeil kunnen houden. Zodat die dwaas van een Erdogan niet hoeft te denken dat z'n droom over het nieuwe Ottomaanse Rijk ooit werkelijkheid wordt.
 

Ska P 187

Well-known member
Is het wel een binnengekomen als mogelijkheid dat het oa de Koerden in het oosten zijn die in grote getallen op de APK hebben gestemd?
Koerden zijn echt niet allemaal PKK ofzo.
 

Pascallovic

Well-known member
Overigens opvallend dat in het vrije westen zoals Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland de Turkse inwoners voor hebben gestemd, terwijl er in de Emiraten, Oman, Rusland, China en Qatar overtuigend nee is gestemd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Overigens opvallend dat in het vrije westen zoals Nederland, Belgie, Frankrijk en Duitsland de Turkse inwoners voor hebben gestemd, terwijl er in de Emiraten, Oman, Rusland, China en Qatar overtuigend nee is gestemd.

Zeker. Ze hadden begrijp ik weer de Turken is West-Europa nodig om het er doorheen te krijgen. Erg sneu voor de inwoners in Turkije. De Turken in West-Europa gaat toch nooit permanent terug. Soms eventjes om tot de conclusie te komen dat het allemaal hier helemaal zo kut nog niet is.
 

Ska P 187

Well-known member
De in Amerika wonende Turken hebben ook over de 80% nee gestemd. Over de 80% heeft dan ook gestudeerd van de in Amerika wonende Turken Dit zal ook wel gelden voor die andere landen.
Van de Nederlandse Turken komen deze cijfers niet uit boven de 10%.
Om mezelf te beschermen, studeren zegt niet alles betreffende je ontwikkeling, wel wat. Een indicatie, meer niet, maar toch.
 

JMD

Well-known member
Protesteren doe je in Frankrijk blijkbaar met ijzeren staven en vuurwerkbommen. Alles om je morele gelijk te halen.
 

Fenerium

Member
Turkije is een verdeeld land, hij zal niet lang blijven regeren, deze jongen kan niet in de toekomst kijken maar we blijven wel hopen op een afzetting.
 

Fenerium

Member
De in Amerika wonende Turken hebben ook over de 80% nee gestemd. Over de 80% heeft dan ook gestudeerd van de in Amerika wonende Turken Dit zal ook wel gelden voor die andere landen.
Van de Nederlandse Turken komen deze cijfers niet uit boven de 10%.
Om mezelf te beschermen, studeren zegt niet alles betreffende je ontwikkeling, wel wat. Een indicatie, meer niet, maar toch.

Die worden wat minder blootgesteld aan propaganda en krijgen minder te maken met Milli G?r?ş etc.

Erdogan heeft vaak zitten hameren op hoe Abdulhamit de tweede destijds werd afgezet. Hij eiste alle macht op en maakte een einde aan de liberale staatsregeling wat door de jonge Turken werd gepropageerd. De mislukte coup van afgelopen zomer wordt dus veelal gebruikt om een vergelijking te trekken met dit voorval.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan