Buitenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoezo, de kans om die kut Engelsen met hun Gibraltar een hak zetten laat je toch niet lopen?

Daarom...

En die begroting is ook een verzonnen verhaal. Schotland heeft zelf een sluitende begroting, ze mogen niet eens lenen. Er gaat meer geld vanuit Schotland naar de Britse schatkist dan andersom.
 

gevegt

Well-known member
Daarom...

En die begroting is ook een verzonnen verhaal. Schotland heeft zelf een sluitende begroting, ze mogen niet eens lenen. Er gaat meer geld vanuit Schotland naar de Britse schatkist dan andersom.

Het lijkt Feyenoord wel. Laat maar dus.
 

Ska P 187

Well-known member
Daarom...

En die begroting is ook een verzonnen verhaal. Schotland heeft zelf een sluitende begroting, ze mogen niet eens lenen. Er gaat meer geld vanuit Schotland naar de Britse schatkist dan andersom.

Bron? Want ik lees niet anders namelijk.
Mocht je gelijk hebben dan zijn ze van harte welkom natuurlijk al lijkt het me niet echt slim van Schotland, daar het toch zo zal zijn dat Engeland by far de belangrijkste handelspartner is veronderstel ik.
 

Ska P 187

Well-known member
Als hupeldepup ook maar een beetje vent is, gaat hi bij die apen op de rots zitten.

(Sk)a P(ie) ?
Wat kan mij die rots verrotten, wanneer die Engelsen hier oppleuren dan stort de woningmarkt (lokaal) in. Ben er nog niet uit of dat positief of negatief is overigens, daar ik zelf op zoek ben naar iets groters.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bron? Want ik lees niet anders namelijk.

Mocht je gelijk hebben dan zijn ze van harte welkom natuurlijk al lijkt het me niet echt slim van Schotland, daar het toch zo zal zijn dat Engeland by far de belangrijkste handelspartner is veronderstel ik.

Ierland is ook zonder onderdeel uit te maken van een VK een behoorlijk welvarend land geworden. Historisch gezien vind ik ook dat Schotland los hoort.

(Sk)a P(ie) ?
Wat kan mij die rots verrotten, wanneer die Engelsen hier oppleuren dan stort de woningmarkt (lokaal) in. Ben er nog niet uit of dat positief of negatief is overigens, daar ik zelf op zoek ben naar iets groters.

Hangt er van af of je je woning volledig of grotendeels met vreemd vermogen heb gefinancierd of niet. Als dit niet het geval is, dan heeft het volgens mij relatief weinig effect. Je wordt pas echt winnaar als je op tijd je huidige huis/appartement verkoopt in de nog goede tijd en pas koopt na het instorten.
 

zwammy

Well-known member
Aha, en wanneer het binnenlandse aangelegenheden zijn moet de eu zich er buiten houden. Niets aan de hand dus :duim:
 

zwammy

Well-known member
Het Hongaarse parlement richt met een nieuwe wet zijn pijlen op de universiteit van de omstreden miljardair George Soros. De aanval komt na forse kritiek van de Hongaarse premier Viktor Orb?n op organisaties die door Soros worden gefinancierd.

De nieuwe wet is gisteren ingevoerd met een versnelde procedure en moet volgens de regering zorgen voor academische soevereiniteit. Universiteiten die worden aangestuurd vanuit zowel Hongarije als het buitenland, moeten aan strenge eisen voldoen.

De Central European University (CEU) in Boedapest – in de volksmond de Soros-universiteit genoemd – wordt niet alleen gefinancierd door Hongaarse, maar ook door Amerikaanse instellingen. Bovendien kunnen studenten een Amerikaans en een Hongaars diploma halen. Volgens de nieuwe wet zou de CEU een faculteit moeten openen in New York, anders mag de universiteit geen studenten meer aannemen.

Wat nu voor CEU?

Het betekent misschien wel het einde van CEU. Vorig jaar opende Soros nog een nieuw hoofdgebouw van de universiteit in hartje Boedapest, ter waarde van 34 miljoen euro. Het is opvallend dat Orb?n – de eurosceptische premier – misschien een einde maakt aan CEU: hij ontving zelf een studiebeurs die door Soros werd betaald.

Nu is Orb?n duidelijk: ‘Niemand staat boven de wet in Hongarije, ook niet als je een miljardair bent.’ De wet heeft niets met CEU of Soros te maken, stelt de regering. ‘Het enige doel van deze regels is dat internationale universiteiten zich aan de regels houden en transparant blijven.’

Hoe het nu verder moet met de universiteit, is onduidelijk. De rector geeft aan voorlopig in Boedapest te blijven. ‘De toekomst van de universiteit is afhankelijk van de ontwikkelingen in de relatie tussen Hongarije en de Verenigde Staten,’ zegt Orb?n.

Orb?n en Soros

Critici zeggen dat Orb?n met de wet tegenstanders van zijn nationalistische beleid monddood wil maken. Ook zou de academische vrijheid worden ingeperkt. De wet is volgens onder meer de Amerikaanse ambassade in Boedapest een aanval op de vrijheid en op CEU. Het bestuur van de universiteit vraagt zich bovendien af of de wet niet in strijd is met de Grondwet. Orb?ns afkeer van de sociaal-liberale opvattingen van Soros zou een belangrijke rol spelen bij het invoeren van de controversi?le wet.

De Hongaarse miljardair staat bekend om zijn politieke donaties. In augustus vorig jaar kwam het Soros-lek naar buiten, waaruit bleek dat zijn invloed tijdens de campagne voor het Oekra?ne-referendum in Nederland nog groter was dan gedacht. Soros financiert vooral pro-EU-projecten en campagnes die de macht van Brussel vergroten.

De belegger staat al decennialang te boek als gepassioneerd eurofiel – een groot contrast met Orb?n en diens eurosceptische beleid. Soros schetste voor het EU-referendum van Groot-Brittanni? al een doemscenario: hij sprak van chaos als de Britten uit de EU zouden stappen.

Binnenlandse aangelegenheid toch?
 

gevegt

Well-known member
Als ze daadwerkelijk de grondwet schenden wordt het sowieso al een EU dingentje. Het zou ook nog kunnen dat er een regeltje bestaat voor de vrijheid van onderwijs.
 

gevegt

Well-known member
Zouden wij dan bozer worden als ze onze staatsburgers de doodstraf gaan opleggen. Als ze ?berhaupt nog een keer een showproces krijgen.

Geen showproces. Dit is democratie en zo werkt het nu eenmaal.

Jammer dat je onderscheidt maakt in belangrijkheid van de eventueel veroordeelden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan