2 weken met Amerikanen rondgelopen, dat Black Matter gedoe is voor hun boring news,elke dag schieten de kleuringen elkaar in elke stad af , maar daar hoor je niemand over, het wapengeweld in de VS wordt voor een groot gedeelte toegeschreven aan de donkere bevolking, daar doet een schietpartij van een blanke loner op bv een school of kerk niks aan af, de meeste doden door wapens komt door de kleuringen onderling ivm drugsgerelateerde zaken.
Een van mijn gasten is politieagent bij LAPD, die vertelde me verhalen waarvan ik dacht,als dit bij ons zou gebeuren konden we elke week een spoedzitting van de 2e kamer aanhoren omdat er kamervragen zouden zijn over het politieoptreden en het geweld in een wijk.
Als hij een avond een ronde doet in Watts is hij blij met zijn vuurwapen en wapenstok om zijn middel terwijl hij vind dat het tegenwoordig best ''rustig'' is in die buurt ken je nagaan.
En wij gaan komend Oudjaar een proef doen met stroomstootwapens,hoe lief is dat, voor hem is dat niet te begrijpen, als hij een collega te hulp schiet die hulpeloos op de grond ligt dan heeft hij 1 hand op zijn wapen, kom je te dicht bij met je opgewonden harses en vuurwerk dan schiet hij je van de straat af, geen discussie.
Een straat vol met opgewonden gasten die vuurwerk staan te gooien naar hulpverleners doen hun af met een paar traangas granaten, rust is dan snel weer terug, niks 30 keer roepen dat ze weg moeten gaan, vinden ze tijdverspilling.
Wij sturen eerst 2 agenten op 20 gasten af om te vragen of ze willen ophouden,ondenkbaar voor hem, bij grote groepen ga je achter je collega's aan, altijd zorgen voor ruggensteun, maar wij in Nederland vinden dat je eerst met 2 agenten op een dronken meute af moet gaan.
(en dan verbaasd zijn als bewindsman dat een agent word ingesloten door 10 man en klappen krijgt)
Overigens vond hij het heel prettig dat hij in Oosterbeek gedurende 2 weken geen sirene heeft gehoord en pas op Nieuwjaarsdag, (bij toeval want de agent van dienst woont in mijn straat en ging even langs huis tijdens zijn dienst), een politieauto zag,dat vond hij zo aandoenlijk tafereel, zo'n lief autootje van onze politie, voor hem zijn dat boodschappenwagens voor een vrouw.
(gelet op zijn omvang past hij ook niet in onze politiewagens)