Buitenlands nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

JMD

Well-known member
JMD, even serieus. Als ik me moet druk gaan maken of een Europarlementari?r wel of niet voor z'n tournedos betaald, dan heb ik echt geen leven meer. Ik heb laatst voor 15 euro in het gebouw van de EC een heerlijke maaltijd gehad, het zal me worst wezen of een parlementari?r dit nou wel of niet zelf betaald. En alsof elke parlementari?r die 306 euro elke dag gaat lopen innen door z'n bonnetjes te showen, dat geloof je toch niet?
Nee, ze hoeven geen bonnetjes te showen, ze krijgen die 306 euro gewoon...

Ik word altijd een beetje moe van die "en dat allemaal betaald door ons!" verhalen, als het om een overheidsorgaan gaat die iets uitgeeft.
Jij vindt het dus normaal dat er geld over de balk gesmeten wordt? Geld dat ook naar de vluchtelingen, gezondheidszorg of wat dan ook had kunnen gaan. En ik vind 300 euro per dag gewoon onbeschoft veel. Brussel is duur, dus 100 euro p/d zou ik nog acceptabel vinden. Als je eens uitrekent wat dat per jaar aan besparing kan opleveren (gezien de hoeveelheid mensen die daar werken).

En doe niet zo dramatisch dat het helemaal fout gaat met de EU? Ik heb nou niet het gevoel dat ik nou elke dag grote belemmeringen ondervind van het schrikbewind van de EU.
Tsja, als je zo verblindt ben door het Europese ideaal zal je de problemen ook niet zien nee....

inhethoekje

Active member
De ouderen de schuld geven omdat ze zijn gaan stemmen terwijl de jongeren op hun nest bleven liggen, dan moet je niet gaan janken na afloop, deden de oudjes ook niet toen ze jong waren en wel gingen stemmen omdat het in hun tijd een recht was om te stemmen nadat ze zoveel ellende hadden meegemaakt dankzij een man met een klein snorretje uit Duitsland.

Ik stem al vanaf mijn 18e, zelfs de waterschapsverkiezingen laat ik niet aan mij voor bij gaan, moet je bij de jongeren mee aankomen, ze lachen je in je gezicht uit.

De straat op met honderdduizenden om kruisraketten tegen te houden, tegenwoordig krijg je het Malieveld er niet eens mee om vol, hebben de jongeren geen zin in, die doen lui mee op internet met iets ondertekenen, kost geen moeite en je kan op je nest blijven liggen.

Laatst bewerkt:

A345

New member
JMD, het zijn inderdaad hoge bedragen, dat ontken ik niet. En ik ontken helemaal niet dat er misbruik van gemaakt wordt. Ik vind dit soort dingen echter niet leidend in mijn mening over de EU als geheel. Ik ben voor hervormingen en ben door mijn studie zeer bekend met besluitvorming en dergelijke binnen de EU. Dit kan allemaal veel effectiever en dus ook minder geldverslindend. Het achterliggende idee van een EU met verregaande economische samenwerking en enigszins politieke samenwerking en de EU als d? voorvechter van mensenrechten in de wereld ben ik wel een fervent voorstander van en ik geloof ook absoluut dat wij hier als Nederland zijnde effectief heel veel voordeel van hebben. En je hoeft niet te doen alsof alle voorstanders van de EU verblindt zijn door idealen of wat dan ook. En mocht het zo zijn, wat dan nog? Is dit verkeerd? Moet ik al per definitie het slechte van iets inzien omdat het geld kost?

Een stom voorbeeldje, de roamingkosten door de gehele EU zijn sinds kort drastisch naar beneden door een wetswijziging. Dit zijn kleine dingetjes, maar vind ik wel uiterst handig en scheelt mij in ieder geval in de portemonnee.

inhethoekje

Active member
Met bejaarden heb ik sowieso niet zo heel veel, behalve dat ik ze vermoeiend vind en dat ze zelf niet kunnen accepteren dat de wereld niet meer degene is anno 1960 en dus hun kont tegen de krib gaan gooien onder de noemer alles is slecht en vroeger veel beter.

De jeugd anno 2016 in een post samengevat.

JMD

Well-known member
JMD, het zijn inderdaad hoge bedragen, dat ontken ik niet. En ik ontken helemaal niet dat er misbruik van gemaakt wordt. Ik vind dit soort dingen echter niet leidend in mijn mening over de EU als geheel. Ik ben voor hervormingen en ben door mijn studie zeer bekend met besluitvorming en dergelijke binnen de EU. Dit kan allemaal veel effectiever en dus ook minder geldverslindend. Het achterliggende idee van een EU met verregaande economische samenwerking en enigszins politieke samenwerking en de EU als d? voorvechter van mensenrechten in de wereld ben ik wel een fervent voorstander van en ik geloof ook absoluut dat wij hier als Nederland zijnde effectief heel veel voordeel van hebben. En je hoeft niet te doen alsof alle voorstanders van de EU verblindt zijn door idealen of wat dan ook. En mocht het zo zijn, wat dan nog? Is dit verkeerd? Moet ik al per definitie het slechte van iets inzien omdat het geld kost?

Een stom voorbeeldje, de roamingkosten door de gehele EU zijn sinds kort drastisch naar beneden door een wetswijziging. Dit zijn kleine dingetjes, maar vind ik wel uiterst handig en scheelt mij in ieder geval in de portemonnee.
Oke duidelijk.

Ik zou die idioot hoge bedragen ook niet erg vinden als er tenminste wat uit de EU komt (en dan wel iets belangrijker dan die roamingkosten (hoewel dat zeer meegenomen is natuurlijk)). Samsom zei het van de week mooi over de EU: 'het probleem met de EU is dat de grote problemen niet worden aangepakt of opgelost en ze bij de kleine problemen gewoon in ed weg lopen'. Ik vind dat de EU zich op de grote problemen moet richten, en de kleine problemen gewoon lekker aan de landen zelf moet laten. Als NL en Belgi? samen een probleem hebben, laat die het oplossen, idem als Frankrijk en Spanje overhoop liggen. Voor zaken die verder gaan dan dat kan de EU helpen. Zo is de EU ook begonnen, en daar was echt helemaal niks mis mee. Maar de grootheidswaan heeft daar toegeslagen, zij willen daar naar 1 leger en 1 superstaat. 'Want dat kan in de VS ook'. Maar ze vergeten dat de VS een relatief nieuw land is, en in Europa de verschillen tussen culturen e.d. ook groter is. Die krijg je echt niet samen. De vraag is ook of je dat moet willen.

A345

New member
De jeugd anno 2016 in een post samengevat.
Het zij zo inhethoekje. Het is natuurlijk heel generaliserend gesteld, maar dat gebeurt meestal als je een punt wil maken.

Kijk naar een kleine gemeente. Als er iets gebouwd wordt, een optreden plaatsvindt, een tegel los ligt, hun gratis taxi afgeschaft wordt en dat soort dingen, is er steevast ??n clubje die gaat zeiken en dwars gaat liggen.
En dan heb ik het nog niet door de indirecte macht die ze hebben doordat ze in allerlei dorpsraden, gemeenteraden (zeker in krimpgebieden) en besturen van clubjes zitten en van daaruit maar hun gal gaan spuwen. Ik snap die drang van ze niet om nogal zoveel invloed uit te oefenen op een wereld die totaal anders is dan die was toen zij in de bloei van hun leven zaten.

A345

New member
Oke duidelijk.

Ik zou die idioot hoge bedragen ook niet erg vinden als er tenminste wat uit de EU komt (en dan wel iets belangrijker dan die roamingkosten (hoewel dat zeer meegenomen is natuurlijk)). Samsom zei het van de week mooi over de EU: 'het probleem met de EU is dat de grote problemen niet worden aangepakt of opgelost en ze bij de kleine problemen gewoon in ed weg lopen'. Ik vind dat de EU zich op de grote problemen moet richten, en de kleine problemen gewoon lekker aan de landen zelf moet laten. Als NL en Belgi? samen een probleem hebben, laat die het oplossen, idem als Frankrijk en Spanje overhoop liggen. Voor zaken die verder gaan dan dat kan de EU helpen. Zo is de EU ook begonnen, en daar was echt helemaal niks mis mee. Maar de grootheidswaan heeft daar toegeslagen, zij willen daar naar 1 leger en 1 superstaat. 'Want dat kan in de VS ook'. Maar ze vergeten dat de VS een relatief nieuw land is, en in Europa de verschillen tussen culturen e.d. ook groter is. Die krijg je echt niet samen. De vraag is ook of je dat moet willen.
Ik weet niet of ze naar een superstaat willen, dat is meer gebaseerd op aannames. Ja, er is meer politieke inmenging gekomen, maar het einde is daarin best wel zoek en zal ook zeker niet doorgaan. Ook Juncker weet heus wel dat het ergens wel eens ophoudt.

Als ze ??n leger zouden hebben, zouden ze trouwens maar wat effectiever zijn. Bijvoorbeeld met betrekking tot de vluchtelingencrisis. Dit is al vaak ten sprake gekomen, maar niemand wil ervoor betalen. Logisch ook, want onverkoopbaar aan de achterban die vaak alleen maar in eurotekens denkt. Dan houdt het ook op.

JMD

Well-known member
Het zij zo inhethoekje. Het is natuurlijk heel generaliserend gesteld, maar dat gebeurt meestal als je een punt wil maken.

Kijk naar een kleine gemeente. Als er iets gebouwd wordt, een optreden plaatsvindt, een tegel los ligt, hun gratis taxi afgeschaft wordt en dat soort dingen, is er steevast ??n clubje die gaat zeiken en dwars gaat liggen.
Ik woon in een kleine gemeente, en wat je hier zegt is dus echt hier niet zo.

En dan heb ik het nog niet door de indirecte macht die ze hebben doordat ze in allerlei dorpsraden, gemeenteraden (zeker in krimpgebieden) en besturen van clubjes zitten en van daaruit maar hun gal gaan spuwen. Ik snap die drang van ze niet om nogal zoveel invloed uit te oefenen op een wereld die totaal anders is dan die was toen zij in de bloei van hun leven zaten.
Jongeren kunnen ook in de dorpsraad/gemeenteraad komen, maar dan moet je daar wel wat voor doen. En daar houdt het voor veel jeugd (ook even generaliserend) ook op.

Heel veel verenigingen e.d. draaien op vrijwilligers. Hoeveel jeugd zie je daar nu bij? Verdomd weinig. Het zijn juist de ouderen die de samenleving draaiend houden (in clubs/verenigingen ed). Om ze dan neer te zetten als lastig vind ik erg kort door de bocht. En ja, sommige oudjes zeuren, maar die heb je ook bij jongeren, veertigers enzovoort. Liever een oud-iemand van 70 met een levenservaring van hier tot Tokio die zeurt dan zo'n jong iemand die 'overal tegen is', maar zelf ook maar verdomt 1 vinger uit te steken naar de samenleving (behalve als er geprotesteerd en gekraakt kan worden) en op zijn 23e al in een uitkering zit en daar ook niet meer wil uitkomen.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Ik weet niet of ze naar een superstaat willen, dat is meer gebaseerd op aannames. Ja, er is meer politieke inmenging gekomen, maar het einde is daarin best wel zoek en zal ook zeker niet doorgaan. Ook Juncker weet heus wel dat het ergens wel eens ophoudt.

Als ze ??n leger zouden hebben, zouden ze trouwens maar wat effectiever zijn. Bijvoorbeeld met betrekking tot de vluchtelingencrisis. Dit is al vaak ten sprake gekomen, maar niemand wil ervoor betalen. Logisch ook, want onverkoopbaar aan de achterban die vaak alleen maar in eurotekens denkt. Dan houdt het ook op.
Het gevaar van 1 leger vind ik vooral dat het een politiestaat kan worden (vandaar mijn verwijzing net naar 1984 en Animal Farm). Dat het soms kan helpen snap ik ook wel, maar in mijn optiek kan je een Europees leger alleen maar hebben als het 1 land is.

Er zijn er zeker die een Europese superstaat als ideaal hebben, dat is allang bekend (en niet gebaseerd op aannames!!!), de vraag is alleen of die dat er ook 'doorgedrukt' krijgen. Juncker en Schulz en Van Rompuy vind ik gewoon gevaarlijk. Die hebben dat dus als ideaal, en de vraag is of ze idd snappen dat het ergens ophoudt. Wat ik vooral hoop is dat het brexit gaat leiden tot een normalere EU.

A345

New member
Die hebben dat dus als ideaal, en de vraag is of ze idd snappen dat het ergens ophoudt. Wat ik vooral hoop is dat het brexit gaat leiden tot een normalere EU.
Dat hoop ik met je mee. In ieder geval meer transparantie.

Blijft wel dat het een enorme klus is om beleid te maken voor zoveel landen en zoveel mensen. Je kan het niet voor iedereen goed doen, maar over het algemeen vind ik nou niet dat wij hier zo leiden onder dit beleid. Het is ook veel roepen om het roepen.

A345

New member
Ik woon in een kleine gemeente, en wat je hier zegt is dus echt hier niet zo.

Jongeren kunnen ook in de dorpsraad/gemeenteraad komen, maar dan moet je daar wel wat voor doen. En daar houdt het voor veel jeugd (ook even generaliserend) ook op.

Heel veel verenigingen e.d. draaien op vrijwilligers. Hoeveel jeugd zie je daar nu bij? Verdomd weinig. Het zijn juist de ouderen die de samenleving draaiend houden (in clubs/verenigingen ed). Om ze dan neer te zetten als lastig vind ik erg kort door de bocht. En ja, sommige oudjes zeuren, maar die heb je ook bij jongeren, veertigers enzovoort. Liever een oud-iemand van 70 met een levenservaring van hier tot Tokio die zeurt dan zo'n jong iemand die 'overal tegen is', maar zelf ook maar verdomt 1 vinger uit te steken naar de samenleving (behalve als er geprotesteerd en gekraakt kan worden) en op zijn 23e al in een uitkering zit en daar ook niet meer wil uitkomen.
Je kan ook in een dorpsraad, maar geeft toe, erg aantrekkelijk is dat ook niet. We moeten nou ook niet doen alsof jongeren verplicht vanaf hun 18e massaal met verenigingen en de politiek bezig moeten zijn.

In dat punt over vrijwilligers heb je absoluut gelijk. Dat is een trend in de samenleving, wat ook komt doordat veel jongeren en jong-werkenden gewoon geen tijd meer hebben om dit soort dingen op te pakken. Alles is toch ingepland tegenwoordig? Als jonge vaders en moeders na een werkweek het weekend zien, willen ze daar zo van genieten dat ze geen zin hebben om nog extra taken op te pakken. Dat is jammer, maar ik kan dat best begrijpen.

inhethoekje

Active member

Ik woon in Oosterbeek, wonen weinig jongeren omdat het voor starters niet de meest goedkope plek is om te wonen maar ooit komen ze deze kant op als ze het wel kunnen veroorloven, maar wij, die er nu wonen maken ons voorlopig druk om een boom die gerooid moet worden omdat iemand perse een extra parkeerplaats bij zijn huis wilt, wij maken ons in Oosterbeek ook druk om stoplichten die het niet doen waardoor kinderen niet durven over te steken, wij maken ons druk om dingen die 5 kilometer verderop in Arnhem waarschijnlijk niet eens de raadsvergadering haalt.
Doen we dit omdat we oud zijn en niks beters te doen hebben dan een beetje zeiken over een boom?
Dacht het niet, we waken gewoon over dit dorp zodat jij er straks kan wonen met je kinderen als wij allang een tuin op onze buik hebben.

JMD

Well-known member
Het zal allemaal wel JMD. De jeugd is slechts verwend, arrogant en lui en mogen de veters nog niet strikken van onze voorvaderen die ons land hebben opgebouwd!
Ik generaliseerde net zo als jij deed over de bejaarden. Maar feit is dat alles wat je bejaarden kunt verwijten, net zo kunt toepassen op jeugd.

de waan

Well-known member
Heel veel verenigingen e.d. draaien op vrijwilligers. Hoeveel jeugd zie je daar nu bij? Verdomd weinig. Het zijn juist de ouderen die de samenleving draaiend houden (in clubs/verenigingen ed).

Ik ben bij twee voetbalclubs vrij nauw betrokken en daar zie ik vooral ook heel veel jongeren zich als vrijwilliger inzetten.

Dat er verder relatief veel ouderen als vrijwilliger actief zijn is natuurlijk niet meer dan logisch gezien de zee?n van tijd die zij vaak hebben.

JMD

Well-known member
Je kan ook in een dorpsraad, maar geeft toe, erg aantrekkelijk is dat ook niet.
Maar is dat dan wel aantrekkelijk voor bejaarden?? Nee, die snappen dat niet alles leuk of aantrekkelijk hoeft te zijn en dat je soms iets over moet hebben voor de samenleving.

In dat punt over vrijwilligers heb je absoluut gelijk. Dat is een trend in de samenleving, wat ook komt doordat veel jongeren en jong-werkenden gewoon geen tijd meer hebben om dit soort dingen op te pakken. Alles is toch ingepland tegenwoordig? Als jonge vaders en moeders na een werkweek het weekend zien, willen ze daar zo van genieten dat ze geen zin hebben om nog extra taken op te pakken. Dat is jammer, maar ik kan dat best begrijpen.
Het is net wat je wilt. Mijn ouders hebben ook toen mijn zus en ik jong waren altijd vrijwilligerswerk gedaan, zaten in het bestuur van hun sportclub, waren scheidsrechter bij hun sportclub etc.. Ook jongeren hebben die tijd echt wel, maar ze willen het er blijkbaar gewoon niet aan besteden. Dat is hun keus, en dat mag ook. Maar dan moeten ze niet zeuren dat 'de bejaarden overal in de raden zitten'.

Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Ik ben bij twee voetbalclubs vrij nauw betrokken en daar zie ik vooral ook heel veel jongeren zich als vrijwilliger inzetten.
Mooi. Goed voor de club. Een goede leeftijdsverdeling van je vrijwilligers is zeer belangrijk.

Maar ik ken ook clubs waar dat niet het geval is. Het zal een beetje per club verschillen ja.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan