Of 86,8% is "niet voor."
Precies. Net zo onzinnig.
Of 86,8% is "niet voor."
Alle landen met een democratie zijn zo'n ontzettende 3e wereld landen. Die bevolking snapt er eigenlijk helemaal niets van. Zo'n Zwitserland en Denemarken, wat een bagger is dat zeg. Pff, mensen moeten eigenlijk gewoon de mond houden want de staat waakt over u.
Wanneer dat percentage het belangrijk genoeg vond om te stemmen betekent eerder dat de rest minimaal blanco stemde.Het gaat om 63,5% van de mensen die een geldige stem hebben uitgebracht.
De opkomst was 36,2%, dus slechts 22,9% van de Sloveense bevolking is tegen, 77,1% is "niet tegen".
Nou is slechts 51,7% van de Slovenen ge?nteresseerd in de landelijke politiek (opkomst van de laatste parlementsverkiezing), maar ook van die groep in een minderheid (44,3%) tegen en 55,7% is "niet tegen".
Dat we het ook kunnen omdraaien dat een percentage van dik 80% "niet voor" is. Voor de rest is het logisch om de "niet-stemmers" buiten beschouwing te laten, want daarvan weten we niet of ze voor of tegen zijn. Moeten we gaan invullen wat de "niet-stemmers" wellicht zouden hebben gestemd?
Het lijkt mij dat een referendum de volledige mening van de bevolking moet aantonen en dat heeft niks te maken met wat de bevolking ooit tijdens een eerdere verkiezing heeft gestemd. Bij dergelijke verkiezingen stem je voor een bepaalt totaalplaatje(verkiezingsprogramma) maar dan hoef je het nog steeds niet op alle punten eens te zijn met dat verkiezingsprogramma. Dus dat de partijen voor het homohuwelijk een meerderheid hebben in het parlement, wil niet automatisch zeggen dat dit ook de wil van een meerderheid van de bevolking is. De Europese grondwet had ook een ruime meerderheid in het parlement, maar juist onder de bevolking niet.De vraag is wat zo'n referendum aantonen. Moet het referendum aantonen dat er meer voor dan tegenstander of v.v. zijn? Dat klinkt op zich niet onredelijk, behalve dat de voorstanders bij de stemming in het parlement al hadden aangetoond dat zij in de meerderheid waren. De "bewijslast" zou dus bij de tegenstanders moeten liggen, zij moeten het tegendeel aantonen, zij zijn ook het kamp dat om de referenda verzoekt. Maar moet je dan kijken naar de hele bevolking? Dat lijkt mij niet, de opkomst bij de parlementsverkiezing was immers ook niet 100%.
Wat zou dat in dit geval betekenen? De opkomst bij de Sloveense parlementsverkiezing was 51,7%. De tegenstanders moeten dus aantonen dat zij minimaal 25,9% van de bevolking vertegenwoordigen (443.564 stemmen) en moeten ze uiteraard meer stemmen halen dan de voorstanders. De tegenstanders hadden meer stemmen dan de voorstanders, maar ze kwamen niet verder dan 392.635 stemmen.
In plaats van dat een referendum ongeldig wordt verklaard bij een opkomst van minder dan 20% (Sloveni?) of 30% (Nederland), zou het beter zijn als een referendum ongeldig wordt verklaard bij een percentage tegenstander tov de kiezer van minder dan 50% van het relevante vertegenwoordigend lichaam. Er zijn een flink aantal gemeentes waar de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezing lager was dan 60%, in die gemeentes zou een dergelijke wijziging juist in het voordeel van de tegenstanders zijn. Bovendien haalt een dergelijke regel de eigenaardigheden uit het systeem die je bij de "minimale opkomstregel" hebt.
Je probeert er weer een karikatuur van te maken omdat het je niet aanstaat.
In een democratie kun je gewoon stemmen op mensen waarvan je denkt dat die je goed gaan vertegenwoordigen. Staat je dat niet aan, begin je zelf een partij.
GeenStijl houdt nu dus haar mond dicht. Logisch, anders kunnen ze hun eigen referendum wel op hun buik schrijven.
Het lijkt mij dat een referendum de volledige mening van de bevolking moet aantonen en dat heeft niks te maken met wat de bevolking ooit tijdens een eerdere verkiezing heeft gestemd. Bij dergelijke verkiezingen stem je voor een bepaalt totaalplaatje(verkiezingsprogramma) maar dan hoef je het nog steeds niet op alle punten eens te zijn met dat verkiezingsprogramma. Dus dat de partijen voor het homohuwelijk een meerderheid hebben in het parlement, wil niet automatisch zeggen dat dit ook de wil van een meerderheid van de bevolking is. De Europese grondwet had ook een ruime meerderheid in het parlement, maar juist onder de bevolking niet
Hoe zit het systeem in Spanje dan in elkaar dat de ene partij meer stemmen heeft maar minder zetels? Is dat te vergelijken met hoe ze in Groot Brittanni? stemmen?
De vraag is wat zo'n referendum aantonen. Moet het referendum aantonen dat er meer voor dan tegenstander of v.v. zijn? Dat klinkt op zich niet onredelijk, behalve dat de voorstanders bij de stemming in het parlement al hadden aangetoond dat zij in de meerderheid waren. De "bewijslast" zou dus bij de tegenstanders moeten liggen, zij moeten het tegendeel aantonen, zij zijn ook het kamp dat om de referenda verzoekt. Maar moet je dan kijken naar de hele bevolking? Dat lijkt mij niet, de opkomst bij de parlementsverkiezing was immers ook niet 100%.
Wat zou dat in dit geval betekenen? De opkomst bij de Sloveense parlementsverkiezing was 51,7%. De tegenstanders moeten dus aantonen dat zij minimaal 25,9% van de bevolking vertegenwoordigen (443.564 stemmen) en moeten ze uiteraard meer stemmen halen dan de voorstanders. De tegenstanders hadden meer stemmen dan de voorstanders, maar ze kwamen niet verder dan 392.635 stemmen.
In plaats van dat een referendum ongeldig wordt verklaard bij een opkomst van minder dan 20% (Sloveni?) of 30% (Nederland), zou het beter zijn als een referendum ongeldig wordt verklaard bij een percentage tegenstander tov de kiezer van minder dan 50% van het relevante vertegenwoordigend lichaam. Er zijn een flink aantal gemeentes waar de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezing lager was dan 60%, in die gemeentes zou een dergelijke wijziging juist in het voordeel van de tegenstanders zijn. Bovendien haalt een dergelijke regel de eigenaardigheden uit het systeem die je bij de "minimale opkomstregel" hebt.
Het Nederlandse kiesstelsel is zo ongeveer het eerlijkste dat er is. Gewoon meeste stemmen tellen.
Er is in Burundi een genocide begonnen waarbij Hutu's en Tutsi's tegenover elkaar staan. Alles wijst op een herhaling op de situatie in Rwanda begin jaren negentig, inclusief de ophitsing en bewapenen van burgers door de staatsmedia.
Het blijft bijzonder dat dit soort belangrijk nieuws vrijwel genegeerd wordt in de reguliere media.
Er is in Burundi een genocide begonnen waarbij Hutu's en Tutsi's tegenover elkaar staan. Alles wijst op een herhaling op de situatie in Rwanda begin jaren negentig, inclusief de ophitsing en bewapenen van burgers door de staatsmedia.
Het blijft bijzonder dat dit soort belangrijk nieuws vrijwel genegeerd wordt in de reguliere media.
Kan me herinneren dat in de jaren '90 die genocide overduidelijk wel in beeld was met acties op TV, acties in het land (kan me nog herinneren dat Haarlem tegen Ajax speelde en de opbrengst van dat duel naar Rwanda ging, en verder een lied van Ruth Jacott 'Kleine Buseruka', dat wekenlang hoog in de hitlijsten stond), dus dat werd echt niet verzwegen toen.
Het Nederlandse kiesstelsel is zo ongeveer het eerlijkste dat er is. Gewoon meeste stemmen tellen.
Ik was misschien niet zo duidelijk met de laatste zin, het ging niet over de aandacht van Rwanda destijds. Daar kan ik niet over oordelen.
Maar in deze tijd, tegenwoordig worden dit soort kwesties minder belicht, zoals ook de woekerende burgeroorlogen in de Centraal Afrikaanse Republiek en in de Sahel (notabene ??n van de aanwijsbare oorzaken voor zowel de vluchtelingenproblematiek als de opkomst van IS) of het bendegeweld dat zich als een olievlek van Noord- naar Zuid-Amerika beweegt- met als gevolg een dreigende economische crisis in heel de regio- toch geen onbelangrijke zaken zonder effect op de rest van de wereld.
Dat valt me gewoon op.