Buitenlands nieuws

erka

Well-known member
Gelukkig mogen we het in een vrije democratie met elkaar oneens zijn. Jij zegt klimaat, ik zeg mens.

De mens steekt het aan en stelt de verkeerde prioriteiten, dat ben ik met je eens.
Tegelijkertijd is klimaat de diepere oorzaak. Want vijftig jaar geleden regende het genoeg in Californië en was het risico veel lager.

Zelfde in Nederland. Klimaatverandering zorgt voor stijgende zeespiegel en toenemende overstromingen zoals in Limburg. Als wij daar adequaat op reageren niks aan de hand. Maar als wij gaan bezuinigen op maatregelen, ja dan gaat het mis.

zwammy

Well-known member
Eens. Maar omdat de politiek in Californië het de laatste jaren zo verneukt hebben en de prioriteiten ergens anders op gesteld hebben is dit zo gruwelijk uit de hand gelopen. Als ze gewoon minder woke en meer bezig waren geweest met hun taak was dit een stuk minder heftig als nu geweest

JMD

Well-known member
Gelukkig komen er telkens meer mensen aan de macht die het millieuprobleem heel belangrijk vinden.😒
Enige punt is dat Californië al decennia Democratisch is en gouverneurs hun staten redelijk zelfstandig kunnen besturen (zoals de Bundesländer in Duitsland), dus als het ergens goed geregeld zou moeten zijn is het in Californië.

Eens. Maar omdat de politiek in Californië het de laatste jaren zo verneukt hebben en de prioriteiten ergens anders op gesteld hebben is dit zo gruwelijk uit de hand gelopen. Als ze gewoon minder woke en meer bezig waren geweest met hun taak was dit een stuk minder heftig als nu geweest
Dit dus ook ja (en natuurlijk zeker klimaatverandering)...

Iemand die docu gezien waarbij Halsema op bezoek ging bij een brandweerkazerne in Amsterdam? Zij zou de brandweerlieden wel even vertellen dat er meer brandweervrouwen moesten komen in het korps. Toen nota bene brandweervrouwen in dat overleg gingen vertellen dat brandweermannen sterker zijn en je echt meer brandweervrouwen dan -mannen nodig hebt wist Halsema niet hoe snel ze weg moest. Ineens had ze een vergadering. Het is ideologie die keer op keer stuit op de echte wereld... En dat is dus wat zwammy ook aanhaalt.

Abubakari

Well-known member
Enige punt is dat Californië
Ik had het ook over mensen als Wilders, vd Plas, Bolsonaro en die gek in Argentinie en al die andere vaak ultra rechtse populisten die op telkens meer plekken de macht hebben gekregen en die niks aan het verschroeien en verknoeien van de natuur doen omdat ze vinden dat het allemaal wel wat meevalt. En in Amerika heb je natuurlijk sowieso geen linkse politiek, want uit die hoek komt de roep om maatregelen vaker dan uit de rechtse hoek. Het kost geld, dus toe maar jongens de beuk er in, ja vooruit maar lui zet hem op.

JMD

Well-known member

De burgemeester van LA heeft afgelopen jaar 17 miljoen dollar gekort op de brandweer. De brandweer heeft hierover begin vorige maand een brandbrief (sorry voor de woordspeling) gestuurd, en dat ze hierdoor o.a. brandpreventie lastiger konden doen...

Tsja...

JMD

Well-known member
Ik had het ook over mensen als Wilders, vd Plas, Bolsonaro en die gek in Argentinie en al die andere vaak ultra rechtse populisten die op telkens meer plekken de macht hebben gekregen en die niks aan het verschroeien en verknoeien van de natuur doen omdat ze vinden dat het allemaal wel wat meevalt. En in Amerika heb je natuurlijk sowieso geen linkse politiek, want uit die hoek komt de roep om maatregelen vaker dan uit de rechtse hoek. Het kost geld, dus toe maar jongens de beuk er in, ja vooruit maar lui zet hem op.
Onzin, in Californië zit echt wel flink linkse politici, die vooral met allerlei andere zaken bezig waren (lees anders nog even de opsomming van zwammy door) dan de noodzakelijke dingen. (en ja, in veel andere staten in de VS bestaat 'links' niet echt, alleen nou net wel in Californië)

Andersom, klimaatverandering (en natuurlijk ook… Maar het begint met het verkloten van de aarde waar de industriëlen ongestoord mee verder kunnen gaan.
Dit ben ik dan wel grotendeels met je eens ja.

JMD

Well-known member
Nou, wat Californie betreft dan, maar ik had het juist over al die andere populisten he?
Point taken.

Overigens noemde je het eerst een milieuprobleem. Nou lijkt me dat nou juist tegenwoordig steeds beter onder controle. Het klimaat is nu het grote probleem.

gevegt

Well-known member

De burgemeester van LA heeft afgelopen jaar 17 miljoen dollar gekort op de brandweer. De brandweer heeft hierover begin vorige maand een brandbrief (sorry voor de woordspeling) gestuurd, en dat ze hierdoor o.a. brandpreventie lastiger konden doen...

Tsja...
Dat er verkeerde beslissingen zijn genomen lijkt wel duidelijk.
Wat ook het geval is dat de wind zo sterk was dat de brand gewoon niet te blussen was omdat het te hard waaide en daardoor de blusvliegtuigen en helikopters niet eens de lucht in konden gaan.

• Leuk
Waarderingen: erka

Abubakari

Well-known member
Point taken.

Overigens noemde je het eerst een milieuprobleem. Nou lijkt me dat nou juist tegenwoordig steeds beter onder controle. Het klimaat is nu het grote probleem.
Het klimaatprobleem is toch (hoe dan ook deels, volgens mij ook grotendeels) het gevolg van het door de mens verneukte milieu?

Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Ach, we weten allemaal welke dorpsgek dat zegt...

Ja, de nieuwe opperbevelhebber van het duurste/sterkste leger ter wereld. En hij heeft blijkbaar heel erg veel zin in reallife RISK, die laatste paar jaren van z’n leven. Waarom moet je hem niet serieus nemen ?

Laatst bewerkt:
Bovenaan