Buitenlands nieuws

Maasveld

Well-known member
Christian Atsu is levend onder het puin vandaan gehaald. Hij zou met ademhalingsproblemen en een voetkwetsuur naar het ziekenhuis zijn gebracht.
 

erka

Well-known member
Tja vroeg of laat komen er ook zware bevingen bij San Francisco, Istanbul, Santiago en Tokio.

Die zijn recent al deels geweest:

Sendai (2011), 9.1 Richter. Sendai-Tokyo is maar een paar 100km. Alleen in Japan zijn de meeste gebouwen superdeduper aardbevingsbestendig. Helaas heb je daar nog een groter probleem met tsunamis.
Concepcion (2010), 8.8 Richter. Die heeft ook veel schade aangericht in Santiago.
Izmit (1999) 7.6 Richter. Izmit-Istanbul is ongeveer Rotterdam-Amsterdam qua afstand.
SF is al lang geleden. Dat zou een keer mis moeten gaan is al heel lang de verwachting. De grote aardbeving van 1906 in SF was 7.9 en dus net zo zwaar als die van vandaag.

De zwaarste beving ooit gemeten is trouwens ook in Chili geweest, in 1960. Met 9.6 op Richter.

Richter is een logaritmische schaal, dus je kunt wel bedenken wat voor verschrikkelijke klap dat geweest moet zijn.
 

zwammy

Well-known member
Misschien heeft hij iets zien bewegen op zijn kaarten, maar goed, een wetenschapper of wat mensen op dvk. Dan zou ik het ook wel weten.
 

Mario

Well-known member
En dan nog, wat kan je er tegen doen. Iedereen evacueren binnen 3 dagen, zo'n groot gebied?
 

Abubakari

Well-known member
En dan nog, wat kan je er tegen doen. Iedereen evacueren binnen 3 dagen, zo'n groot gebied?
Nu deed je niets, anders deed je iets. En iets is beter dan niets. En het blijkt dus mogelijk dit soort rampen te voorspellen en dat lijkt me toch ook wel wat waard.
 

JMD

Well-known member
Nu deed je niets, anders deed je iets. En iets is beter dan niets. En het blijkt dus mogelijk dit soort rampen te voorspellen en dat lijkt me toch ook wel wat waard.
Jep. Verdient idd zeker een onderzoek. De vraag is natuurlijk of dit correlatie of causaliteit is...
 

erka

Well-known member
Volgens mij is het kolder. Een aardbeving als deze is niet te voorspellen. Pas op hele korte termijn vooraf en zeker niet drie dagen van te voren. Je kunt heus wel zien dat de aarde onrustig is, maar dan te zeggen er komt een 7+ aan, dat is gewoon gokken.
 

Jef400

Well-known member
Volgens mij is het kolder. Een aardbeving als deze is niet te voorspellen. Pas op hele korte termijn vooraf en zeker niet drie dagen van te voren. Je kunt heus wel zien dat de aarde onrustig is, maar dan te zeggen er komt een 7+ aan, dat is gewoon gokken.
Zoals ik al zei, ik vind het een grote achterafexperterij
 

erka

Well-known member
Als je die beelden uit Hatay nu ziet op Eén Vandaag. Daar keert je maag toch van om.
 

De Wolf

Well-known member
Volgens mij is het kolder. Een aardbeving als deze is niet te voorspellen. Pas op hele korte termijn vooraf en zeker niet drie dagen van te voren. Je kunt heus wel zien dat de aarde onrustig is, maar dan te zeggen er komt een 7+ aan, dat is gewoon gokken.
Die komen iedere maand wel een keer voor. Een beving van rond de 8 ongeveer twee keer per jaar.
 

JMD

Well-known member
Hatayspor heeft zicht teruggetrokken uit de hoogste Turkse voetbalcompetitie, Gaziantepspor gaat naw hetzelfde doen... Lijkt me niet meer dan logisch, ze hebben daar nu wel iets anders aan hun hoofd...
 
Bovenaan