Overigens vind ik het wel wat raar dat Catalonie zomaar een referendum uitschrijft over onafhankelijkheid. Ik weet niet of er een ??n op ??n met Nederland en Friesland gemaakt kan worden, maar dat zou ik ook niet begrijpen. Zoals Tsjechie en Slowakije het gedaan hebben (en Soedan/Zuid-Soedan ook) is natuurlijk de ideale situatie, maar dat zal dus nooit gebeuren.
Wij Nederland zijn over het algemeen wat nuchterder en niet zo emotioneel nationalistisch, dus dat zal bij ons niet zo'n vaart lopen. In andere landen is herkomst een stuk belangrijker voor mensen.
Daarnaast heb ik begrepen dat Spanje een langere en recentere geschiedenis heeft met burgeroorlogen en interne conflicten dan Nederland.
Spanje had natuurlijk gewoon het referendum moeten gedogen en dan na afloop zeggen dat het, zoals vooraf al gemeld, niet geldig is en er geen actie op wordt ondernomen.
Dan was Cataloni? ook wel boos geweest maar beslist niet zo boos als nu.
Precies dit. Even los van wat je van het referendum vind, men heeft de mensen nu een heel goede reden gegeven om de landelijke regering te haten. De Spaanse regering had dit zo veel beter kunnen aanpakken. Vergeet niet dat nu ook in andere gebieden waar al nationalistische gevoelens leefden, zoals Baskenland, men nu ook negatiever richting de regering zullen kijken.
Behalve dat andere regio's dan ook zo'n referendum willen en de druk bij een representatieve uitslag voor onafhankelijkheid echt niet minder was geweest. Ik vind het een beetje naief om te denken dat als ze hadden meegewerkt aan het referendum dat men de dag er na weer over zou gaan tot de orde van de dag.
Maar als een groot deel van de bevolking/een bevolkingsgroep zo'n sterke wens heeft, moet je dat dan maar negeren?
Overigens verwacht ik na deze uitspraak van de Spaanse koning dat de regeringsleiders van Cataloni? binnenkort achter de tralies verdwijnen. Benieuwd wat voor oproer dat dan brengt.