Buitenlands nieuws

Makanaky

Well-known member
Sjiieten/soennieten, goed idee?
Bovendien bepalen de clans zelf wel wat er gebeurt, deden ze al toen de Engelsen daar nog 'baas' waren.
 

Max

Administrator
Forumleiding
China en Moslims. In eigen land geen goede combinatie. Al gaat het in Xi’An ok.
 

JMD

Well-known member
Het kabinet gaat er dinsdag a.s. over vergaderen of ze de tolken uit Kabul gaan terughalen... Ik denk dat het dan al te laat is...

Echt, die opmars is al weken bezig, het is niet dat de Taliban ineens voor de deur in Kabul staan... Had dat nou niet wat sneller gekund?
 

Batigoal

Well-known member
Ik heb in coronatijd een aantal boeken gelezen over de grote veroveraars van weleer van de steppe (Attila de Hun, Ghenghis Khan, Ogedei Khan, Tamerlane). En ik vond het al opmerkelijk dat je telkens leest dat ze moeite hadden om ongeveer het gebied wat nu Afghanistan is onder controle te houden. Telkens onrust, telkens stammen die zich vrij weten te vechten. Bijna een terugkerend thema door de hele geschiedenis heen.
 
D

Deleted member 2709

Guest
Ik heb in coronatijd een aantal boeken gelezen over de grote veroveraars van weleer van de steppe (Attila de Hun, Ghenghis Khan, Ogedei Khan, Tamerlane). En ik vond het al opmerkelijk dat je telkens leest dat ze moeite hadden om ongeveer het gebied wat nu Afghanistan is onder controle te houden. Telkens onrust, telkens stammen die zich vrij weten te vechten. Bijna een terugkerend thema door de hele geschiedenis heen.

Het heeft niet voor niets als bijnaam "Graveyard of Empires"
 

Mario

Well-known member
Iedereen heeft zich stukgebeten op dat stuk land, ook de Sovjet Unie is het niet gelukt. Toen heette de Taliban trouwens Mujahideen, en waren ze vriendjes met de VS.
 

erka

Well-known member
Dat meisje in Kabul heeft ook weer gereageerd. Die denkt dus serieus dat ze overmorgen gewoon met een burgervlucht weg kan.
 

De Wolf

Well-known member
Taliban schijnt wel te schieten op het vliegveld waar veel buitenlanders zitten. Dan zal Biden wel met een tegenactie komen.
 

erka

Well-known member
Er wordt nu gevochten om het vliegveld. Ze zullen vast wel even stoppen voor het Nederlands vliegtuig binnenkort.
 

JMD

Well-known member
Taliban schijnt wel te schieten op het vliegveld waar veel buitenlanders zitten. Dan zal Biden wel met een tegenactie komen.
Die ging 1000 troepen sturen ofzo...

Ik snap best dat de VS daar niet eeuwig had kunnen blijven maar had nou niemand dit in kunnen zien?

Overigens verbaast me de snelle opmars van de Taliban wel. Waar halen die de wapens, munitie e.d. vandaan? Of zou het volk toch liever de Taliban aan de macht hebben?
 

De Wolf

Well-known member
Die ging 1000 troepen sturen ofzo...

Ik snap best dat de VS daar niet eeuwig had kunnen blijven maar had nou niemand dit in kunnen zien?

Overigens verbaast me de snelle opmars van de Taliban wel. Waar halen die de wapens, munitie e.d. vandaan? Of zou het volk toch liever de Taliban aan de macht hebben?
Die pikken ze van het Afghaanse leger.
 
Bovenaan