Buitenlands nieuws

JMD

Well-known member
Dat gaat heel veel boze Zwarte Piet-achtige reacties opleveren.
Ongetwijfeld.
Maar waar ik nog deels mee kan gaan in de redenatie van mensen die ZP racisme vinden, vind ik dit dus echt geneuzel van de bovenste plank.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ongetwijfeld.
Maar waar ik nog deels mee kan gaan in de redenatie van mensen die ZP racisme vinden, vind ik dit dus echt geneuzel van de bovenste plank.

Dit is gewoon bloed irritant en het zoveelste voorbeeld van mensen die te pas en te onpas allerlei misstanden denken te zien in de samenleving. En hier bovendien nog een podium voor krijgen ook, omdat men in algemene zin behoefte heeft aan hokjesdenken en het specificeren van verschillende denkwijzen. Juist door dit soort types is een normaal gesprek over bijvoorbeeld Zwarte Piet allang niet meer mogelijk.
 

JMD

Well-known member
Dit is gewoon bloed irritant en het zoveelste voorbeeld van mensen die te pas en te onpas allerlei misstanden denken te zien in de samenleving. En hier bovendien nog een podium voor krijgen ook, omdat men in algemene zin behoefte heeft aan hokjesdenken en het specificeren van verschillende denkwijzen. Juist door dit soort types is een normaal gesprek over bijvoorbeeld Zwarte Piet allang niet meer mogelijk.

Amen.

En die laatste zin kan je ook vervangen door: 'door dit soort types vermindert de aandacht voor het echte racisme ook, want dat verwijt wordt tegenwoordig te pas en te onpas uitgesproken'
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Amen.

En die laatste zin kan je ook vervangen door: 'door dit soort types vermindert de aandacht voor het echte racisme ook, want dat verwijt wordt tegenwoordig te pas en te onpas uitgesproken'

En ik krijg het idee dat veel allochtonen / niet-blanken zich daar ook mateloos aan ergeren omdat ze vrezen dat als ze echt het slachtoffer worden van een racistisch incident het risico bestaat dat ze daardoor niet meer serieus genomen worden.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In algemene zin neemt het hokjes denken weer toe. Een nieuwe soort verzuiling.
 

JMD

Well-known member
En ik krijg het idee dat veel allochtonen / niet-blanken zich daar ook mateloos aan ergeren omdat ze vrezen dat als ze echt het slachtoffer worden van een racistisch incident het risico bestaat dat ze daardoor niet meer serieus genomen worden.
Precies

In algemene zin neemt het hokjes denken weer toe. Een nieuwe soort verzuiling.
Klopt.
Wij hebben toetsweek deze week op school en nam de toets af in een maatschappijleer/geschiedenislokaal. Aan de wand hingen diverse verkiezingsposters, zo ongeveer van alle partijen van de laatste TK-verkiezingen (van Bij1 tot PVV) en een hoop oude. 1 poster was de beroemde van de PSP uit 1971 (https://www.volkskrant.nl/cultuur-m...et-beeld-van-de-jaren-zeventig-werd~b1fe3beb/), als je dat tegenwoordig op een poster zet voor wat dan ook is het land te klein, met de GL-ers (de partij die ontstond uit een fusie met oa de PSP) voorop.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Amen.

En die laatste zin kan je ook vervangen door: 'door dit soort types vermindert de aandacht voor het echte racisme ook, want dat verwijt wordt tegenwoordig te pas en te onpas uitgesproken'

De nuancering is wat dat soort dingen betreft totaal zoek.

Het is waar dat Zwarte Piet een van oorsprong racistisch karikatuur is. Maar het is ook waar dat vrijwel geen Nederlander die Sinterklaas viert een racist is.

Het is waar dat met name Noord-Afrikaanse jongeren voor veel overlast zorgen en bovengemiddeld vertegenwoordigd zijn in de misdaadcijfers. Maar het is ook waar dat de gemiddelde moslim een normaal mens is, met prima normen en waarden.

Het is zo dat een Nederlandse man gemiddeld gezien meer kansen heeft op de arbeidsmarkt dan een Turkse vrouw. Maar het is onzin dat veel Nederlandse bedrijven bewust doen aan arbeidsdiscriminatie.

Het verkondigen van een willekeurige mening over dit soort kwesties triggert de ander om je gelijk in een bepaald hokje te duwen.
 

JMD

Well-known member
De nuancering is wat dat soort dingen betreft totaal zoek.

Het is waar dat Zwarte Piet een van oorsprong racistisch karikatuur is. Maar het is ook waar dat vrijwel geen Nederlander die Sinterklaas viert een racist is.
Inderdaad. En ik denk verder dat een racist echt niet specifiek Sinterklaas gaat vieren omdat ZP de knecht van de Sint is.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Inderdaad. En ik denk verder dat een racist echt niet specifiek Sinterklaas gaat vieren omdat ZP de knecht van de Sint is.

Dat denk ik ook niet. Ik denk wel dat notoire racisten de ZP discussie aangrijpen om ongegeneerd hun racistische bagger de wereld in te kunnen slingeren.
 

JMD

Well-known member
Dat denk ik ook niet. Ik denk wel dat notoire racisten de ZP discussie aangrijpen om ongegeneerd hun racistische bagger de wereld in te kunnen slingeren.

Eens, maar ik heb overigens niet de illusie dat als die ZP-discussie ooit over zou zijn (naw tegen de tijd dat wij een bejaarde leeftijd hebben....) dat de racisten dan niks meer kunnen vinden om racistische opmerkingen te maken.


Overigens denk ik echt dat de hoeveelheid racisten niet meer geworden is vergeleken met eerder. Het is wel zichtbaarder geworden. Elke gek (dus ook elke racist) kan zijn mening vrijuit spuien op social media. Vroeger bleef dat onzichtbaar/onhoorbaar. Het aantal racistische uitingen is wel toegenomen.
 

SanMark.

Well-known member
Dat denk ik ook niet. Ik denk wel dat notoire racisten de ZP discussie aangrijpen om ongegeneerd hun racistische bagger de wereld in te kunnen slingeren.

Ik vind de negers tegenwoordig racistischer dan de blanken.

Als je alle onzin van die mensen vertaald en over blank neerzet waar zij zwart neerzetten dan was de wereld te klein geweest.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Ik vind de negers tegenwoordig racistischer dan de blanken.

Als je alle onzin van die mensen vertaald en over blank neerzet waar zij zwart neerzetten dan was de wereld te klein geweest.

De racistische bagger is inderdaad beide kanten op.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Zeker. Maar de 'donkere' racisten durven dan ook nog te zeggen dat racisme alleen van blanken naar zwarten kan zijn, en dat is natuurlijk schandalig.

Ja en de superlatieven van de blanken naar de zwarten zijn weer groter dan andersom. Het is allebei gewoon helemaal kut en zou eigenlijk massaal veroordeeld moeten worden.
 

Pascallovic

Well-known member
Ja en de superlatieven van de blanken naar de zwarten zijn weer groter dan andersom. Het is allebei gewoon helemaal kut en zou eigenlijk massaal veroordeeld moeten worden.
Dat gaat niet gebeuren. Dit is over komen waaien vanuit de VS en daar is het allemaal nog een graadje erger, dat krijgen wij dus ook nog. Een normaal gesprek om te kijken waar men elkaar wel in kan vinden kun je er niet mee voeren.
 

gevegt

Well-known member
Ja en de superlatieven van de blanken naar de zwarten zijn weer groter dan andersom. Het is allebei gewoon helemaal kut en zou eigenlijk massaal veroordeeld moeten worden.

Maak er een minderheid tegenover een meerderheid van en het wordt al een stuk duidelijker.
 

SanMark.

Well-known member
Dat gaat niet gebeuren. Dit is over komen waaien vanuit de VS en daar is het allemaal nog een graadje erger, dat krijgen wij dus ook nog. Een normaal gesprek om te kijken waar men elkaar wel in kan vinden kun je er niet mee voeren.

Zelfde met de zwarte piet discussie, steeds vaker word het blackface genoemd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dat gaat niet gebeuren. Dit is over komen waaien vanuit de VS en daar is het allemaal nog een graadje erger, dat krijgen wij dus ook nog. Een normaal gesprek om te kijken waar men elkaar wel in kan vinden kun je er niet mee voeren.

Men importeert alles vanuit een totaal ander land met echte problemen alsof het hier hetzelfde is.
 
Bovenaan