Brexit

JMD

Well-known member
Vandaag gaat Johnson het Brexitvoorstel in stemming brengen. Maar wat is er dan in hemelsnaam veranderd sinds zaterdagmiddag toen dat amendement werd aangenomen?
Overigens kan de Speaker nog roet in het eten gooien, als hij vindt dat dit 2x hetzelfde voorstel in stemming brengen is.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Vanavond zijn er nieuwe stemmingen. Eerst of de deal zelf naar de volgende stap (commitee) gaat, vervolgens over een programmamotie wat inhoudt dat dit versneld behandeld wordt en er donderdag uiterlijk doorheen moet zijn. Haalt een van de twee stemmingen het niet, dan komen er vrijwel zeker nieuwe verkiezingen in december.

Of die stemmingen het halen kan spannend worden. Een aantal Labour-kamerleden stemmen voor de moties van de regering, maar of dat er voldoende zijn is nog niet zeker. Het zal vermoedelijk op enkele stemmen aankomen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoe laat kunnen we de stemming verwachten?

Rond 20.00 uur Nederlandse tijd.

Even als verduidelijking: die motie voor versnelde behandeling is voor de regering belangrijk omdat ze anders niet de deadline van 31 oktober halen. Als dit voorstel het donderdag haalt, gaat het namelijk direct naar het hogerhuis waar ze dan een week hebben om dit te behandelen. Zij kunnen niet gedwongen worden het sneller te behandelen, dus met minder tijd, zal het voorstel niet voor 31 oktober wetgeving geworden zijn. Daarom zal de regering het voorstel intrekken als een van de 2 moties het niet haalt.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoezo? Over 9 dagen is deze soap toch voorbij?? :p

Zelfs als de deal het haalt, moet het "echte werk" nog beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke afscheidingen van Noord-Ierland en Schotland waar ongetwijfeld veel meer over gesproken gaat worden. ;)
 

SanMark.

Well-known member
Zelfs als de deal het haalt, moet het "echte werk" nog beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijke afscheidingen van Noord-Ierland en Schotland waar ongetwijfeld veel meer over gesproken gaat worden. ;)

Top.

Je zou ook gewoon een nieuw topic kunnen openen en deze berichten laten staan ?

Dat scheelt een smak werk.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Buitenlandse politiek

Buitenlandse politiek

Gewoon een Brexit/Boris Johnson/Braveheart/George Best topic.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Top.

Je zou ook gewoon een nieuw topic kunnen openen en deze berichten laten staan ?

Dat scheelt een smak werk.

Ik heb alles verplaatst vanaf de eerste gebeurtenissen na het zomerreces, zodat de belangrijke recente ontwikkelingen bij elkaar staan.

Als ik echt een keer niks te doen heb, ga ik wel verder terug kijken. ;)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Moahahaha.

@ Kralinger, krijgen we nu nog m??r stemmingen?



Die ditchen nog even wat.
Vermoedelijk volgt er later in de week een motie voor nieuwe verkiezingen. Ervan uitgaande dat het uitstel van de EU komt, zullen nieuwe verkiezingen in december plaatsvinden.
 

JMD

Well-known member
Vermoedelijk volgt er later in de week een motie voor nieuwe verkiezingen. Ervan uitgaande dat het uitstel van de EU komt, zullen nieuwe verkiezingen in december plaatsvinden.

Ik las dat 2/3 van het parlement voor verkiezingen moet stemmen om die verkiezingen te krijgen. Gaat die 2/3 er komen?
 

Pascallovic

Well-known member
Ik las dat 2/3 van het parlement voor verkiezingen moet stemmen om die verkiezingen te krijgen. Gaat die 2/3 er komen?
De lafaards van Labour kennende vast niet. Die vinden vast het uitstel van EU niet lang genoeg of zitten niet op verkiezingen te wachten. In het beste geval verliezen ze die namelijk en in het slechtste geval eindigen ze als winnaar met Corbyn als premier. Daar zit Labour ook niet op te wachten. Anders hadden ze Johnson immers al lang naar huis gestuurd met een motie van wantrouwen. Daar hebben ze namelijk de stemmen wel voor, maar ja Corbyn als interim premier, dat willen ze dan weer niet.
 
Bovenaan