Het is hypocriet dat uitgerekend de partij die het referendum in NL gesloopt heeft omdat de uitslag niet beviel, nu in Europa gaat pleiten voor een 2e referendum.
In Nederland is het raadgevend referendum behandelt als raad. Er zijn ook aanpassing geweest waarmee men heeft gemeend aan de kritiek van de stemmers te voldoen.
Een referendum is geen 'cherry-picking'. Je bent er of altijd voor of altijd tegen (of je krijgt in de loop der tijd door dat iets wel of niet werkt, dat kan ook, maar niet zoals D66 nu, de ene keer wel, de andere keer niet).
Een Ja of Nee stem is wat mij betreft een aanval of de menselijke intelligent over een dermate complex onderwerp. Moet op de school van JMD nog ongezond voedsel (sauzenbroodjes e.d. ) worden verkocht leent zich er al nauwelijks voor (immers de meest voor de hand liggende oplossing zou zijn: zo gezond mogelijk, maar houd ook een paar 'lekkere' dingen binnenboord zodat niet de halve school naar de lokale suppermarkt gaat).
En verder: stel nou dat Remain gewonnen had. En er 3 jaar later een politicus had gepleit voor een nieuw referendum, dan was hij/zij door jou weggehoond. 'Slechte verliezer', enzovoort. Maar omdat het eerste resultaat Leave was moet er ineens een mogelijkheid zijn om 'iets te herzien'.
Ik denk dat de pijnlijke les is dat een referendum en vertegenwoordiging in bijvoorbeeld de house of commons niet lekker samengaan. Wat natuurlijk niet helpt is dat bij het Brexit referendum een enorme stap wordt genomen (groter dan het aanpassen van de grondwet) zonder een bijpassende meerderheid (normaal gesproken circa 2/3). Wat nog minder helpt is dat er historisch veel gelogen is door de 'Leave campagne'. Ik ga ze niet allemaal opschrijven want dan kan ik een maand vrij gaan nemen, maar alleen al de belofte dat dit de makkelijkste trade deal in de historie ging worden die binnen no time gefixt ging worden ?n de verwachting dat Brexit bakken vol met geld gaat opleveren blijkt niet helemaal waar. Sterker nog we zitten nu bijna vier jaar verder, nog geen trade deal, en elke impact assasment van welke deskundige dan ook, inclusief de Engelse Bank en de Britse regering laat zien dat Brexit een extreem dure hobby is.
En wat nou als remain een evt. 2e referendum wint? Gaan we dan nog een 3e houden omdat het 'best-of-three' wordt ofzo? Of doen we het zoals Erdogan wel eens doet: 'het eerste resultaat viel tegen, dus we doen het gewoon over en verklaren de eerste ongeldig'?
Wat mij betreft behandelen ze met terugwerkende kracht gewoon het referendum zoals de Nederlandse regering ook heeft gedaan en revoken ze vandaag.
Elke optie die 'eeuwig' blijft gelden is m.i. ondemocratisch en mag dus niet als optie worden gezien of dat nou de best out of 1/2/3 is of beter dat je het parlement gewoon weer controle gaat geven.
Sluit ik even af met een quote van Churchill: