Brexit

JMD

Well-known member
Kralinger, wat vind je van het programma van Labour? Gaat dat verkiezingsprogramma het gat dichten tussen Labour en de Conservatives?
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Kralinger, wat vind je van het programma van Labour? Gaat dat verkiezingsprogramma het gat dichten tussen Labour en de Conservatives?

Er staan best een aantal dingen aan die mij aanspreken, maar ik ben niet heel erg van het geheel onder de indruk. Hun positie m.b.t. Brexit is veel te onduidelijk, wat veel mensen aan beide kanten van de EU-discussie niet aan zal staan. En de bekostiging van de plannen van Corbyn zet ik ook mijn vraagtekens bij. Nu stem ik hier sowieso SNP, maar als ik nog in Engeland had gewoond had dit programma mij verre van overtuigd om Labour te gaan stemmen en ik denk niet dat veel "twijfelaars" hierdoor over de streep getrokken zouden worden.

Labour heeft een slechte leider en is een chaos. In Engeland zou ik alleen een stem op Labour overwegen in districten waar een kamerlid zit die ik als individu hoog heb zitten, wat maar een klein aantal mensen is. In zo'n geval zou ik dus duidelijk op de persoon stemmen en niet op de partij.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
De eerste voorspelling van het resultaat van de verkiezingen:
First big election model seat projection predicts Tory majority of 48

Con 349
Lab 213
LD 14
SNP 49
Plaid 5
Green 1
Speaker 1

Met dit resultaat zal Johnson Brexit eenvoudiger door het Lagerhuis moeten kunnen krijgen. En 213 voor Labour zou het slechte resultaat in meer dan 30 jaar zijn voor hen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De eerste voorspelling van het resultaat van de verkiezingen:
First big election model seat projection predicts Tory majority of 48

Con 349
Lab 213
LD 14
SNP 49
Plaid 5
Green 1
Speaker 1

Met dit resultaat zal Johnson Brexit eenvoudiger door het Lagerhuis moeten kunnen krijgen. En 213 voor Labour zou het slechte resultaat in meer dan 30 jaar zijn voor hen.

SNP van 35 naar 49, dat zou wel heel mooi zijn (in totaal zijn er 59 Schotse zetels)!
 

JMD

Well-known member
Donderdag a.s. zijn de verkiezingen in GB. Zonder overdrijven kan je eigenlijk zeggen dat dit misschien wel de belangrijkste verkiezingen worden van de laatste halve eeuw. Bij winst van de Tories en een meerderheid is de kans op een Brexit vrij groot. Maar wint Labour dan kan het zomaar richting een 2e referendum gaan.

In de polls stijgen zowel de Conservatives als Labour, maar lijkt het gat tussen de 2 niet echt kleiner te worden. De meest recente polls voorspellen rond de 43% voor 'blauw' en rond de 33% voor 'rood'. Maar door het 'first past the post' system kan het gat in zetels kleiner (of groter) zijn.

Het wordt een spannende week.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Donderdag a.s. zijn de verkiezingen in GB. Zonder overdrijven kan je eigenlijk zeggen dat dit misschien wel de belangrijkste verkiezingen worden van de laatste halve eeuw. Bij winst van de Tories en een meerderheid is de kans op een Brexit vrij groot. Maar wint Labour dan kan het zomaar richting een 2e referendum gaan.

In de polls stijgen zowel de Conservatives als Labour, maar lijkt het gat tussen de 2 niet echt kleiner te worden. De meest recente polls voorspellen rond de 43% voor 'blauw' en rond de 33% voor 'rood'. Maar door het 'first past the post' system kan het gat in zetels kleiner (of groter) zijn.

Het wordt een spannende week.

Ik krijg het idee dat de Nederlandse pers het er voornamelijk over heeft wie de grootste wordt. Maar dat is helemaal niet zo belangrijk. Het gaat erom of the Conservatieven of zelfstandig, of met de DUP een meerderheid krijgen. Is dat niet zo, dan gaat de rest samen een coalitie vormen aangezien geen enkele andere partij met Johnson samen wilt werken. Dus Labour kan 60 zetels minder halen dan de Tories bijvoorbeeld, maar alsnog de regering vormen met steun van de SNP, Liberal Democrats, Plaid Cymru, Green Party en eventuele anderen.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik krijg het idee dat de Nederlandse pers het er voornamelijk over heeft wie de grootste wordt. Maar dat is helemaal niet zo belangrijk. Het gaat erom of the Conservatieven of zelfstandig, of met de DUP een meerderheid krijgen. Is dat niet zo, dan gaat de rest samen een coalitie vormen aangezien geen enkele andere partij met Johnson samen wilt werken. Dus Labour kan 60 zetels minder halen dan de Tories bijvoorbeeld, maar alsnog de regering vormen met steun van de SNP, Liberal Democrats, Plaid Cymru, Green Party en eventuele anderen.
Gaan die Corbyn dan accepteren als Premier?
 

Mario

Well-known member
Die soap over de Brexit blijft denk ik nog wel even doorgaan, ik moet maar zien of ze in 2020 daadwerkelijk de EU gaan verlaten.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Gaan die Corbyn dan accepteren als Premier?

Kiezen tussen Corbyn en Johnson wordt kiezen tussen 2 kwaden voor alle "overigen". Dan gaan de meesten toch liever voor Corbyn, vooral omdat het bij hem veel waarschijnlijker is dat er dan een 2e EU referendum komt. Corbyn zal ook eerder bereid zijn voor compromissen op andere onderwerpen.
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Zijn de Britten nou nog niet weg?

Nee, en ongeacht de uitslag van de verkiezingen zal dit gezanik nog lange tijd doorgaan. Stel dat Johnson herkozen wordt en de deal er doorheen komt, dan moeten de onderhandelingen over een definitieve EU/VK relatie nog beginnen. Dit is slechts het "makkelijke" deel van het proces...

Daarom is die slogan "Get Brexit done" ook zo nietszeggend. Want voorlopig is er nog niks "done".
 

Atreides

Well-known member
Nee, en ongeacht de uitslag van de verkiezingen zal dit gezanik nog lange tijd doorgaan. Stel dat Johnson herkozen wordt en de deal er doorheen komt, dan moeten de onderhandelingen over een definitieve EU/VK relatie nog beginnen. Dit is slechts het "makkelijke" deel van het proces...

Daarom is die slogan "Get Brexit done" ook zo nietszeggend. Want voorlopig is er nog niks "done".

Een voorbode van nog een jaar of 8 ellende. Zullen de Britten ook merken dat hun onderhandelingspositie nog veel verder verzwakt is.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Nou, morgen verkiezingen. Deze keer maak ik verkiezingen mee in een hele andere locatie. De enige partij?n waar ik wat van gehoord heb hier zijn de SNP en Labour, en voornamelijk de SNP. In Schotse districten zijn de verschillen vaak heel klein, waar in Engeland ruim 60% vooraf al ingevuld kan worden, dat zijn zogenaamde "safe seats". Ik woon in slechts 1 van de 3 "safe seats" in Schotland, Dundee West waar de SNP met afstand de grootste is (Dundee East is ook een van de 3, weer met SNP als de grootste). Maar liefst 56 van de 59 districten in Schotland zijn "marginal seats" (districten waar het verschil niet zo groot is zodat er op zijn minst enige spanning is), dus het is niet zo vreemd dat er hier niet zo veel activiteit is en men zich op andere gebieden richt.
 
Laatst bewerkt:

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ik heb vanochtend net na de opening van het stembureau om 7.00 uur gestemd. Gelukkig maar, want nu staan er hele lange rijen door het hele land heen. Veel langer dan normaal en voornamelijk met jongeren.
 

JMD

Well-known member
Kralinger, als ik het goed heb moet ook de 'premier' gewoon meedoen aan de verkiezing. Stel nou dat de premier in zijn/(haar) district niet herkozen wordt, dan kan hij/zij dus geen premier meer zijn. Is dat wel eens gebeurd dat een zittende premier niet herkozen werd in zijn district?
En mag je zelf weten in welk district je je kandidaat stelt, of moet je er bv wonen?
 
Bovenaan