Brexit

JMD

Well-known member
Hoe wordt bepaald wie mag spreken? In NL gaat alles via de voorzitter, die bepaalt wie het woord krijgt. Maar hier zie ik dat niet.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Hoe wordt bepaald wie mag spreken? In NL gaat alles via de voorzitter, die bepaalt wie het woord krijgt. Maar hier zie ik dat niet.
De voorzitter bepaalt het hier ook. Vaak wordt vooraf een volgorde aangegeven die iedereen op papier krijgt.

Als iemand spreekt, kan diegene onderbroken worden voor vragen en diegene bepaalt zelf wie hem mag onderbreken. De voorzitter kan wel ingrijpen als hij dat nodig acht.

erka

Well-known member
De voorzitter bepaalt het hier ook. Vaak wordt vooraf een volgorde aangegeven die iedereen op papier krijgt.

Als iemand spreekt, kan diegene onderbroken worden voor vragen en diegene bepaalt zelf wie hem mag onderbreken. De voorzitter kan wel ingrijpen als hij dat nodig acht.

Dat is een verschil met Nederland dus. In Nederland heb je het recht om te onderbreken. Als spreker mag je dat niet weigeren. In Engeland en ook in Duitsland mag de spreker zelf een interruptie weigeren. In Nederland mag alleen de voorzitter dat. In de TK zijn 3 interrupties toegestaan en in de gemeenteraad is het meer op gevoel. Op een gegeven moment staat de voorzitter (de burgemeester) geen interrupties meer toe in de gemeenteraad.

Ander verschil: In Nederland spreek je via de voorzitter. In Engeland rechtstreeks.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Nu de stemming over het eerste amendement, om Johnson te dwingen direct uitstel aan te vragen zodat al de deal het niet haalt, er niet direct no deal komt.

JMD

Well-known member
Ik hoor nu dat er 'Government benches' zijn en 'Opposition benches'. Betekent dit dus dat Labour en Tories wisselen van plek als ze regering of oppositie zijn? (itt in Nederland, waar de VVD altijd rechts zit en PvdA altijd links enz)

Pascallovic

Well-known member
Ik hoor nu dat er 'Government benches' zijn en 'Opposition benches'. Betekent dit dus dat Labour en Tories wisselen van plek als ze regering of oppositie zijn? (itt in Nederland, waar de VVD altijd rechts zit en PvdA altijd links enz)
Ja. Premier en de regeringspartij zitten altijd op dezelfde plek. Als dat van de ene partij naar de andere overgaat wisselen ze ook van plek.

Ska P 187

Well-known member
Die zei dat hij geen uitstel gaat vragen. Maar de wet verplicht hem dat om dat voor vanavond 11 uur Britse tijd te doen.

Hij zei dat hij niet over uitstel ging onderhandelen. Das niet hetzelfde, want uiteraard gaat hij dit wel vragen.
Hij will tenslotte niet de bak in.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er is een brief voor uitstel naar de EU gestuurd, niet door hemzelf ondertekend. Hij heeft zelf ook een brief gestuurd waarin hij aangeeft dat uitstel een vergissing zou zijn.

zwammy

Well-known member
Had ik toch weer gelijk. Maar dan zullen de hippies uit Londen de poll niet hebben ingevuld :duim:

Bovenaan