Brexit

JMD

Well-known member
Als deze deal er doorheen komt (wat na verkiezingen best zou kunnen) is het een kwestie van tijd voor referenda in Noord-Ierland en Schotland.

Heeft deze deal een 'einddatum' tot wanneer die geldig is?

En stel dat eind oktober wordt besloten tot verkiezingen, wanneer zijn die dan? In NL moet er volgens mij altijd 3 maanden zitten tussen uitschrijven van de verkiezingen en de verkiezingen zelf. Hoe is dat in het VK?

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Heeft deze deal een 'einddatum' tot wanneer die geldig is?

Nee, voor zover ik weet niet. Dus als de deal het niet haalt en er nieuwe verkiezingen volgen, kan Johnson dezelfde deal aan het nieuwe parlement voorleggen.

En stel dat eind oktober wordt besloten tot verkiezingen, wanneer zijn die dan? In NL moet er volgens mij altijd 3 maanden zitten tussen uitschrijven van de verkiezingen en de verkiezingen zelf. Hoe is dat in het VK?

Hier moet er minstens 5 weken tussen zitten. Zaterdag komt het parlement bij elkaar om de deal te bespreken. Dat is al vrij uniek, omdat het sinds de eerste wereldoorlog slechts 4 keer is gebeurd dat het parlement op zaterdag zat: voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog, Suez-crisis & de Falkland-oorlog. Verwerpt het parlement de deal, dan zal Johnson uitstel aan moeten vragen, waardoor er volgende week eventueel over nieuwe verkiezingen een beslissing genomen kan worden. Normaal gesproken zijn die dan op donderdag 28 november of 5 december.

JMD

Well-known member
Normaal gesproken wel, maar het is niet bij wet vastgelegd. Dus het Lagerhuis kan besluiten om het op een andere dag te doen. Dat gebeurt alleen niet zo vaak.
Weet jij wat de reden is om verkiezingen meestal op donderdag te doen?

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Weet jij wat de reden is om verkiezingen meestal op donderdag te doen?

Bij wet is vastgelegd dat geplande verkiezingen (landelijk betekent dat dus verkiezingen als de regering de rit uitzit) altijd op de eerste donderdag van mei zijn. Dat geldt voor elke bestuurslaag, dus ook voor gemeenteraden, parlementen van landen binnen het koninkrijk (Schotland, Wales, Noord-Ierland), regionale verkiezingen in Engeland en wat verder dan ook. Hierdoor is het dus regelmatig zo dat mensen voor meerdere dingen stemmen op diezelfde dag.

Alles wat niet gepland is kan in principe op iedere doordeweekse dag van de week zijn. Vanwege het politieke systeem hier zijn er echter regelmatig "andere" verkiezingen. Omdat er niet met lijsten gewerkt wordt zoals in Nederland, moeten mensen namelijk opnieuw in het betreffende district naar de stembus als een kamerlid, gemeenteraadslid of lid van welke andere bestuurslaag dan ook opstapt, afgezet wordt of komt te overlijden. De vervanger moet dan opnieuw gekozen worden. Daardoor gaan nagenoeg iedere week wel ergens in het VK mensen naar de stembus. Om het overzicht te handhaven, is er de informele afspraak dat dit altijd op een donderdag is. De betreffende bestuurslaag (in dit geval het Lagerhuis) kan er makkelijk van afwijken, maar dat gebeurt meestal alleen als die donderdag een feestdag is.

Atreides

Well-known member
Die Boris toch, de Europese Trump. Drama's zijn het. Zomaar deals regelen.

Een deal die een gemiddeld gezin een paar duizend pond armer maakt, de vrijheid tot werken, wonen en studeren in de EU saborteerd.

En dat n? een wetgeving die hem verplicht om een extension aan te vragen. Ik snap dat bij NAC je verwachtingen niet meer zo hoog zijn, maar de gemiddelde NAC bestuuder had dit nog g?nant gevonden.

Max

Administrator
Forumleiding
Ik koop ook per jaar een hoop bier wat mij armer maakt. Ieder zijn of haar hobby.

Pascallovic

Well-known member
Die hebben daar helemaal niet voor gekozen. Die dachten honderden miljoenen ponden PER WEEK over te houden.

En dus pleit jij er voor dat ie toch maar die extension gaat aanvragen, hetgeen ook 1 miljard per maand kost? Volgens mij heeft de bevolking daar ook niet voor gekozen.

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Laatste peilingen geven nu in zowel Schotland als Noord-Ierland aan dat er een meerderheid is om het VK te verlaten. Dat kan weleens de erfenis van Johnson worden (en ik denk niet dat hij er zoveel om gaat geven).

Max

Administrator
Forumleiding
Een harde grens bij Schotland lijkt mij overigens ook niet praktisch. Gaat Noord-Ierland dan zelfstandig of voor hereniging met Ierland?

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Een harde grens bij Schotland lijkt mij overigens ook niet praktisch. Gaat Noord-Ierland dan zelfstandig of voor hereniging met Ierland?

Noord-Ierland gaat dan voor hereniging met Ierland. Een harde grens tussen Engeland en Schotland is niet ideaal, maar ook niet erg moeilijk te regelen. Een groot deel van de grens is namelijk "natuurlijk", over rivieren en bergen. Daardoor zijn er zelfs nu al maar een klein aantal "overgangen". Qua praktisch oogpunt is dat dus wel haalbaar.

Bovenaan