Bizar Nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joost

Well-known member
De gemeente Landgraaf heeft de laatste jaren geprobeerd om te gaan fuseren. Diverse onderzoeken wezen uit dat de gemeente financieel er nu nog wel goed voor staat maar in de toekomst met grote tekorten zal hebben. Twee pogingen om te fuseren mislukten omdat de andere partij er geen zin in had. Maar ergens in 2016 zei de gemeente Heerlen; ja is goed!

Plots werd het de lokale ambtenaren daar een beetje te concreet en in een raadsvergadering kozen de lokale partij en het CDA tegen. Fusie weer van de baan.

Maar daar was Ger Koopmans, gedeputeerde van de provincie, toch wel klaar mee en hij starte een gedwongen fusieproces.

We zijn inmiddels allerlei inspraakavonden en zienswijzen verder en uit alles komt dezelfde conclusie. Iedereen die zich enigszins in de materie verdiept snapt het belang en de noodzaakvan de fusie. Tegenstanders komen niet verder dan; wij gaan niet voor Heerlen betalen! En "Landgraaf moet Landgraaf" blijven. Voor de details waaruit blijkt dat van die financi?le claim niets klopt blijven de tegenstanders doof. En dat Landgraaf bestaat uit losse kernen waarbij het 90% van de mensen niet interesseert of ze in Schaesberg gemeente Landgraaf of Schaesberg gemeente Parkstad wonen is ook een detail.

De lokale plucheknuffelaars zijn inmiddels hard bezig om veel geld te verbrassen om hun plekje in de raad te behouden. Zo mocht een duur advocatenkantoor het bezwaarschrift van de gemeente Haren kopi?ren en kreeg exact hetzelfde antwoord terug van de minister. Die zei kortweg; "ik ga hier niet over". Demonstraties tegen de fusie trokken tot nu maximaal 250 mensen op 40000 inwoners.

Maar nu komt-ie, en daarom staat het in bizar nieuws, het comit? Zelfstandig Landgraaf heeft bij de provincie een referendumaanvraag gedaan en die voldoet aan alle eisen. Als er 21000 handtekeningen worden verzameld mag HEEL Limburg naar de stembus om een mening te geven over het geheel. Van Eijsden tot de Mookerhei mag iedere Limburger de Provinciale Staten adviseren of ze de politieke janboel in Landgraaf mogen oplossen.
 

erka

Well-known member
bezwaarschrift van de gemeente Haren

Ha ja, hier precies hetzelfde. Haren moet bij Groningen van de gedeputeerde. Meerderheid bevolking is voor, maar actieve minderheid met mensen met veel te veel tijd en geld is tegen. College van Haren is ook tegen. College en Raad praten niet meer met elkaar. Terwijl iedereen die in Haren woont, in Groningen werkt, sport, naar de schouwburg gaat etc. Voorstel ligt nu ook bij de Minister. Haren hoopte dat het controversieel werd, maar dat is niet gebeurd.

Interessant trouwens als het wel doorgaat: dan heeft Groningen ca. 230.000 inwoners en gaat het Eindhoven voorbij als 5e stad :eek:mg:
 

Max

Administrator
Forumleiding
Haren daar wonen toch de Groningers met iets meer centjes? Het enige stukje Groningen waar de VVD stemmen trekt?
 

Joost

Well-known member
Ha ja, hier precies hetzelfde. Haren moet bij Groningen van de gedeputeerde. Meerderheid bevolking is voor, maar actieve minderheid met mensen met veel te veel tijd en geld is tegen. College van Haren is ook tegen. College en Raad praten niet meer met elkaar. Terwijl iedereen die in Haren woont, in Groningen werkt, sport, naar de schouwburg gaat etc. Voorstel ligt nu ook bij de Minister. Haren hoopte dat het controversieel werd, maar dat is niet gebeurd.

Interessant trouwens als het wel doorgaat: dan heeft Groningen ca. 230.000 inwoners en gaat het Eindhoven voorbij als 5e stad :eek:mg:

Haren is wel een interessante case. Dat is de enige van de herindelingen waarbij er flink protest is.
Ik weet uit betrouwbare bron dat dit ook de enige herindeling is die nog een klein beetje onzeker is in de kamer.
 

erka

Well-known member
Is het dan niet hetzelfde als de Metropool of de agglomeratie Eindhoven als je dat erbij trekt?

Nou, dan gaat Eindhoven er wel weer dik overheen.

Haren daar wonen toch de Groningers met iets meer centjes? Het enige stukje Groningen waar de VVD stemmen trekt?

Yeps, alhoewel de VVD daar juist is weggevaagd op lokaal niveau omdat zij voor herindelen zijn. Lokale partij en D66 zijn het grootst.

Haren is wel een interessante case. Dat is de enige van de herindelingen waarbij er flink protest is.
Ik weet uit betrouwbare bron dat dit ook de enige herindeling is die nog een klein beetje onzeker is in de kamer.

Och, ik heb ook wel een beetje een betrouwbare bron.
 

De Wolf

Well-known member
Groningen zou met Haren en Ten Boer fuseren. Dan komen er 27000 inwoners bij.

Tilburg heeft nu 214000 inwoners. Daar zitten ook wat dorpen bij. Plaats zelf is kleiner dan Almere en Groningen
 

zwammy

Well-known member
Ah zo. Volgens mij was er een wethouder die alles tot Helmond ook bij Eindhoven wilde trekken om meer naar Utrecht te groeien. Dat werd afgeschoten.
 

JMD

Well-known member
Ik snap dat soort fusiegeneuzel om 'groter te worden' nooit... Dat je gaat samenwerken om kosten te besparen snap ik. Maar als je gaat fuseren om groter te worden verlies je dat toch op den duur, want dan 'annexeert' een andere gemeente vrolijk ook weer wat gemeentes en is die andere gemeente weer groter.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ego van de wethouders en volgens mij is hun vergoeding ook hoger bij een grotere gemeente.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan